Profil telesa

Bio

Bio


VENI Ensemble je najstarším spomedzi dodnes existujúcich súborov súčasnej hudby na Slovensku. Jeho existencia trvá kontinuálne od roku 1988. Zároveň je to súbor s najväčším počtom členov, respektíve počtom hudobníkov, ktorí s ním spolupracovali alebo boli jeho hosťami. Takisto ide o súbor, z ktorého vzišlo najväčšie množstvo ďalších zoskupení so širokou paletou štýlových orientácií a repertoárových preferencií.

Podnetom na založenie súboru bola hlavne absencia možností prezentovať tvorbu slovenských skladateľov vtedajšej mladšej generácie a tiež západnej či americkej scény súčasnej hudby. Cieľom jeho založenia bolo obohatiť slovenský koncertný život o alternatívny a do istej miery aj provokatívny prvok, ktorý v ňom od rozpadu avantgardného hnutia 60. rokov prakticky celkom chýbal.

Zakladateľ a spiritus movens tohto súboru, skladateľ a teoretik Daniel Matej okolo seba združil skladateľov Martina Burlasa, Petra Zagara, Marka Piačeka, ktorí v súbore účinkovali aj ako inštrumentalisti, a viacero mladých slovenských interpretov, z ktorých sa mnohí časom zaradili medzi špičku slovenského interpretačného umenia.

Základom repertoáru VENI Ensemble je hudba skladateľov 20. storočia, ktorí stáli mimo „hlavného prúdu“ a mimo záujmu väčšiny oficiálnych hudobných inštitúcií, napríklad Erika Satieho, Charlesa Ivesa, Giacinta Scelsiho, tzv. newyorskej avantgardy (John Cage, Earle Brown, Morton Feldman), minimal music a autorov postminimalistickej a postcageovskej orientácie. V súvislosti s návštevou Johna Cagea súbor v máji 1992 propagoval jeho hudbu (projekty WHY CAGE – portrait ´80 a OPEN CAGE), podobne v roku 1995 uviedol hudbu Satieho či Ivesa.

Za 20 rokov svojej existencie uskutočnil VENI Ensemble vyše 100 vystúpení na festivalových pódiách a na samostatných koncertoch predovšetkým na Slovensku a v Čechách, ale aj v ďalších európskych krajinách, čím sa stal jedným z najznámejších a najvýznamnejších slovenských súborov venujúcich sa súčasnej hudbe. Stal sa pravidelným hosťom festivalov Nová slovenská hudba, Večery novej hudby, ktorých je rezidentným telesom (už po páde režimu), a Melos-Étos. Pomerne často vystupuje aj na českom území: Městská knihovna Praha, Forfest ´91 Kroměříž, Babí lom ´92 v Lelekoviciach u Brna, prehliadky Studio nové hudby a Maratón soudobé hudby v Prahe a Expozice nové hudby v Brne.

K dôležitým udalostiam súboru patrí účinkovanie na The Leap To Meaning – An International Art Symposium, Bowen Island by Vancouver v Kanade (2000), uvedenie štyroch opier v divadle Stoka (2001), pravidelné vystupovanie na festivale (new) Music At Home v šamorínskej synagóge (od 2004). V rokoch 2005, 2006 a 2008 súbor úspešne vystúpil aj na letnom festivale Bažant Pohoda. V roku 2008 súbor oslávil 20. výročie svojho založenia sériou koncertov VENI – Twenty Years After, na ktorých spoluúčinkovali významní hostia (Elliott Sharp a Hilary Jeffery na Večeroch novej hudby v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí v Bratislave), čo sa stretlo s mimoriadnym ohlasom publika.

Súčasťou zoskupenia VENI ensemble je študentský súbor VENI ACADEMY, v rámci ktorého sa členovia VENI ensemble podieľajú na umeleckom raste mladých interpretov súčasnej hudby.


Bibliografia

  • Kušnierik, Juraj: VENI: Twenty Years After
    2008 Týždeň 2008/7, s. 66-67
  • Fujak, Július: Dve Andriessenove podoby politickej hudby
    2010 2010/1 - 2, s. 10.
  • Fulka, Vladimír: Galéria hudby 2009
    2010 2010/1 - 2, s. 8.
  • Urbančíková, Lýdia: Ars nova Cassoviae
    2009 Hudobný život 2009/11- 12, s. 11.
  • Kolář, Robert: (new) music at home ´08
    2008 Hudobný život XL, 2008/10, s. 6 - 7
  • Buffa, Ivan: Večery novej hudby 2007
    2007 Hudobný život 39, 2007/12, s. 12 - 13

Diskografia

  • Foto: Bratislava Veni Ensemble BRATISLAVA VENI ENSEMBLE
    2008 CD – Hevhetia HV 0027-2-331
    1. Tomáš Boroš: Anava
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    2. Daniel Matej: Make love not art! (Lucy’s Diamonds Are Forever)
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    3. Christian Wolff: Bratislava
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    4. Allison Cameron: Rainsnout
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    5. Richard Ayres: No. 15 (kind in een tuin vol verrassingen)
      VENI ensemble, Jana Pastorková (s), Anton Popovič (dir.)
  • Foto: Daniel Matej - Schneller, weiter, höher DANIEL MATEJ - SCHNELLER, WEITER, HÖHER
    2006 CD – Hudobný fond SF 00482131
    1. Daniel Matej: In the End…
      VENI ensemble
    2. Daniel Matej: Schneller, weiter, höher
      ARCANA ensemble
    3. Daniel Matej: ('Nikabrik' or 'Trumpkin'?)
      Anne La Berge (fl), Nora Skuta (pf)
    4. Daniel Matej: JAUNE, BLEUE, ROUGE
      VENI ensemble
  • Foto: Peter Zagar: Apocalypsis PETER ZAGAR: APOCALYPSIS
    1999 CD – Slovart Records SR 0032
    1. Peter Zagar: Hudba k videu
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    2. Peter Zagar: Trio
      OPERA APERTA ensemble
    3. Peter Zagar: Štyri skladby
      Komorní sólisti Bratislava, Anton Popovič (dir.)
    4. Peter Zagar: Kvinteto
      OPERA APERTA ensemble
    5. Peter Zagar: Apocalypsis Iohannis
      Jana Pastorková (s), Petra Noskaiová (ms), Camerata Bratislava, Jan Rozehnal (zbm.), Komorní sólisti Bratislava, Anton Popovič (dir.)
  • Foto: BETWEEN BETWEEN
    1995 CD – MUSICA 790023-2, Viedeň
    1. Daniel Matej: Always
      Nora Skuta (pf), Miki Skuta (pf)
    2. Daniel Matej: 383 – Music for Two (in the “Mondschein”)
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.), Jana Pastorková (s)
    3. Daniel Matej: Musica aeterna
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    4. Daniel Matej: Video (Billboards)
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    5. Daniel Matej: (Two) Lullabies
      VENI ensemble
  • Foto: VENI ensemble VENI ENSEMBLE
    1992 CD – Hudobný fond SF 0004 2131
    1. Jozef Malovec: Kryptogram I
      VENI ensemble, Tonino Battista (dir.), Gabriele Mirabassi (clb), Daniel Matej (dr), Peter Krbaťa, jr. (dr), Peter Važan (dr), Robert Rist (dr), Nora Skuta (pf)
    2. Peter Kolman: Molizácia
      VENI ensemble, Marek Piaček (fl), Robert Rist (vbf)
    3. Ladislav Kupkovič: Osemhran samoty, nudy a strachu
      VENI ensemble, Róbert Jurčo (ac), Ronald Šebesta (clb), Jozef Lupták (vc), Róbert Krchniak (cl), Marek Piaček (fl), Rastislav Suchan (tr), Peter Vrbinčík (vl), Miloš Valent (vn)
    4. Peter Zagar: Hudba k videu
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.), Juraj Kováč (vc), Martina Bernášková (fl), Nora Skuta (pf), Peter Vrbinčík (vl), Miloš Valent (vn), Vladimíra Rozsypalová (vn)
    5. Martin Burlas: Z môjho života...
      VENI ensemble, Róbert Jurčo (ac), Jozef Lupták (vc), Juraj Kováč (vc), Petr Michoněk (vc), Andrej Ivanov (cb), Peter Važan (dr), Ronald Šebesta (dr), Robert Rist (dr), Daniel Matej (pf), Martin Burlas (sth), Peter Vrbinčík (vl), Leo Sláma (vn), Miloš Valent (vn)
    6. Daniel Matej: Gloria
      VENI ensemble, Tonino Battista (dir.), Róbert Jurčo (ac), Igor Pasek (br), Ronald Šebesta (clb), Jozef Lupták (bgui), Juraj Kováč (vc), Petr Michoněk (vc), Pavol Mikula (kt), Andrej Ivanov (cb), Martin Burlas (elgui), Cyril Šikula (ob), Peter Krbaťa, jr. (dr), Robert Rist (dr), Nora Skuta (pf), Miki Skuta (elpf), Peter Važan (ppf), Monika Kádeková (s), František Caban (t), Branko Kubina (tn), Peter Strešnák (tr), Peter Vrbinčík (vl)
  • Foto: VENI VENI
    1990 LP – Globus International 210027-1111
    1. Martin Burlas: Hudba pre Róberta Dupkalu
      VENI ensemble
    2. Daniel Matej: Musica aeterna
      VENI ensemble

Premiéry

  • Prvé uvedenie na Slovensku
  • Ján Boleslav Kladivo: Monáda
    16. 10.
    2005
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Štúdio 12, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Ján Boleslav Kladivo: Ranný oddych
    (Dekonštrukcia)
    16. 10.
    2005
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Štúdio 12, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OVER4tea
  • Marián Lejava: veni's marchin'on (an anthem)
    Wop. 10
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Ľubomír Burgr: Výkrik do tmy
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Martin Burlas: Zábava až do smrti
    pre flautu, klarinet, el. gitaru, akordeón, syntezátor, klavír a violu
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Daniel Matej: John King (ballad opera)
    pre soprán, barytón, bas, herečku, herca-klarinetistu a herca-trombónistu, troch tanečníkov, štatistu, komentátora, komorný orchester a CD
    15. 12.
    2001
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Divadlo Stoka, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, Marián Lejava (dir.), Martin Majkút (zbm.), Daniel Matej (hudba)
  • Tomáš Boroš: Anava
    29. 10.
    1999
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Slovenský rozhlas, Štúdio 2, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Marek Piaček: Things Go Better With Tamagochi
    30. 10.
    1998
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Koncertná sieň Bratislavského hradu, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Daniel Matej: Make love not art! (Lucy’s Diamonds Are Forever)
    pre dve skupiny melodických nástrojov ad lib. a bicie s prípadným vokálnym sprievodom
    14. 11.
    1995
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň SF, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Daniel Matej: Rock me, Baby! No. 1 (in the style of old masters)
    14. 11.
    1995
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň SF, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Marek Piaček: Učiteľka očami detí
    14. 11.
    1995
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Marek Piaček: ¡AHORA FUERA DE BURLAS! en homenaje a (martin) burlas
    1. 6.
    1993
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Dvorana VŠMU, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Daniel Matej: ('Nikabrik' or 'Trumpkin'?)
    19. 6.
    1992
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Klarisky, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Martin Burlas: Radio Plays
    pre komorný súbor
    19. 6.
    1992
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Klarisky, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Daniel Matej: In the End…
    19. 11.
    1990
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Nová slovenská hudba, Slovenský rozhlas, Štúdio 2, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Peter Zagar: Hudba k videu
    pre 10 nástrojov
    1990 Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Martin Burlas: Tridsaťtri
    pre sláčikové kvinteto, trúbku, violončelo, elektrickú gitaru, klavír, syntezátor, bicie, saxofón, tárogató
    14. 2.
    1989
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Nová slovenská hudba, Moyzesova sieň, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, Jozef Baán (sx), Anton Popovič (bat)
  • Marek Piaček: Drozd
    Pieseň pre nižší hlas a sláčikové kvarteto na poéziu Milana Rúfusa
    12. 2.
    1989
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Nová slovenská hudba, Koncertná sieň Československého rozhlasu, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, Ingrid Michalíková (s)
  • Miloš Betko: Nevesta hôľ
    Zabíjanie podľa novely Františka Švantnera, pre soprán, klarinet, fagot, lesný roh, husle, violončelo, kontrabas, tympany a dirigentskú paličku, op. 19
    12. 2.
    1989
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Nová slovenská hudba, Koncertná sieň Československého rozhlasu, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble
  • Prvé uvedenie v zahraničí
  • Martin Burlas: c durable
    pre komorný súbor
    6. 5.
    2015
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Maďarský rozhlas, Štúdio 6, Budapešť, HU
    INTERPRETI: THReNSeMBLe, Balázs Horváth (umv.), VENI ensemble, Daniel Matej (umv.)
  • Daniel Matej: MACHAUT (ma fin est mon commencement) RE_MIXED
    6. 5.
    2015
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Maďarský rozhlas, Štúdio 6, Budapešť, HU
    INTERPRETI: THReNSeMBLe, Balázs Horváth (umv.), VENI ensemble, Daniel Matej (umv.)
  • Boško Milaković: Losing My Religion
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Praha, CZ
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble, Marián Lejava (dir.)
  • Martin Burlas: Zábava až do smrti
    pre flautu, klarinet, el. gitaru, akordeón, syntezátor, klavír a violu
    19. 11.
    2000
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Marathon súčasnej hudby, Divadlo Archa, Praha, CZ
    INTERPRETI: VENI ensemble

Fotogaléria

  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble
    Veni ensemble, Daniel Matej, Marián Lejava

    Zdroj: Archív Hudobného centra
  • Foto: Veni ensemble 2006 Veni ensemble
    dole zľava: Daniel Matej, Marián Lejava, Andrea Bálešová Mudroňová, Andrej Gál, Ronald Šebesta, Matúš Plavec; hore sprava: Peter Zwiebel, Peter Mosorjak, Ivana Psotková, Dagmar Kamenská

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Veni ensemble 1992 Veni ensemble
    Veni ensemble v prvých rokoch

    Zdroj: Archív Hudobného centra
  • Foto: Veni ensemble a Louis Andriessen 1990 Veni ensemble a Louis Andriessen
    Veni s Louis Andriessenom počas festivalu Večery novej hudby

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Milan David

Kontakt:
Daniel Matej, umelecký vedúci
Odeská 40
821 06 Bratislava 214



« späť na zoznam Aktualizované: 04. 10. 2016