Logo HŽ

the radical cut

šiller/bálešová

Pavlík Records 2010

Klavírne duo Ivan Šiller a Andrea Bálešová založili v roku 2002, ešte počas spoločných štúdií na Kráľovskom konzervatóriu v Gente. Komornú hudbu študovali u významného pedagóga komornej hry Marcela Lequeuxa. V roku 2004 sa zúčastnili na majstrovskom interpretačnom kurze u Jana Michielsa, neskôr pokračovali v štúdiach komornej hry v jeho majstrovskej triede na inštitúte pre postgraduálne vzdelávanie Orpheus Institut Gent v Belgicku. V tom istom roku boli Kráľovským konzervatóriom Gent vybraní ako najperspektívnejšie komorné zoskupenie na reprezentačný festival v Limburgu. Počas svojej koncertnej činnosti realizovali viacero projektov: premiéry skladieb pre štvorručný klavír súčasných flámskych skladateľov (2004), hudobno-edukačné projekty Dialógy, koncertovali v rámci festivalov Melos-Étos, Nová slovenská hudba, Konvergencie, SPACE a iných.
Ich spoločným projektom je aj CD/DVD the radical cut. Nahrali ho v roku 2010 v žilinskom Dome umenia Fatra. CD obsahuje 24 trackov, má príjemne tmavú grafiku Martina Vojteka a dvojjazyčný booklet. DVD strana disku obsahuje hudbu vo vyššom rozlíšení (48kHz/24bit). Toľko k forme, teraz k obsahu.
Keď som CD prvý raz chytil do ruky a pozrel sa na „playlist“, mal som pocit, že ide o akýsi výchovno-náučný projekt. Stravinského „ľahké kusy“ a Kurtágove Hry na prvý pohľad patria do tejto kategórie. No nie je to celkom tak...
Stravinskij, Piaček, Iršai, Bach, Kurtág, Bach, Kurtág, Bach, Kurtág, Bach – kulinársky by som to opísal ako niečo veľmi šťavnaté (Stravinskij), jemne korenisté a príjemne chrumkavé (Iršai), s nejakou neznámou chuťou korenia, o ktorom ste nikdy nepočuli (Kurtág), a nakoniec s dobrou omamujúcou prílohou (Bach). Pri servírovaní sa to podáva s malou farebnou plastovou kačičkou na pružine, ktorá sa rehoce uprostred taniera (Piaček). Chutné a zábavné...
Igor Stravinskij a jeho Tri ľahké kusy a Päť ľahkých kusov pre klavír štvorručne sú skladby určené deťom a ich učiteľom. Part dieťaťa je veľmi jednoduchý, opiera sa o archetypálne prvky hudby. Part učiteľa je naopak pomerne náročný. Skladbičky tak vyznievajú kompaktne a hudobne bohato.
Ragtime Mareka Piačeka ma dostal asi najviac. Svojou jednoduchou konštrukciou a klasicky „primitívnymi“ ragtimovými prvkami obohatenými novým zvukom pôsobí ako najlepší vtip roka, ktorý si budete pamätať ešte dlho. Skladba pôvodne vzikla pre klavír sólo, no vďaka iniciatíve tohto dua autor vytvoril aj verziu pre štvorručný klavír.
Jevgenij Iršai inšpiroval svojou skladbou The Radical Cut aj k názvu tejto kompilácie. Duo ju premiérovalo v Gente a interpretuje ju naozaj radikálne expresívne a jasne. Skladba je silne emocionálne vyhrotená a dramaturgicky tak vytvára akoby zlatý rez celého CD.
György Kurtág je v našom povedomí zafixovaný najmä vďaka hudobno-pedagogickému opusu Hry (Játékok). Celý štvrtý diel Hier  je venovaný štvorručnej hre a je kompletne zaznamenaný vo výbornej interpretácii na tomto CD. Medzi sériami Kurtágových Hier sú jeho transkripcie (inštrumentácie) kantát J. S. Bacha pre štvorručný klavír.
Som veľmi vďačný za tento počin. Dôvodov je viac. Počul som na ňom výbornú slovenskú hudbu, málo známu hudbu, s ktorou sme sa mali všetci (teda my klaviristi) dávno stretnúť na „zuškách“, plus niekoľko bonusov v podobe transkripcií večného Majstra. Všetko vo vynikajúcej, energiou nabitej interpretácii Ivana Šillera a Andrey Bálešovej.




Aktualizované: 09. 05. 2016