Logo HŽ

Hudba sa prebúdza v noci

Hudobné centrum už po tretí raz koordinovalo celoslovenskú Noc hudby (20. 6.). Aj tentoraz sa k príťažlivej myšlienke pripojili početní organizátori a z viac i menej všedných miest pripravili pódiá pre vyše 70 podujatí v 20 slovenských mestách.

Dramaturgia Noci hudby neobmedzuje žánre, a tak v mnohorakých podobách z námestí, ulíc, parkov, škôl, hudobných klubov, kostolov či koncertných siení mali možnosť zaznieť jazz, rock, pop, blues, tango, ska, reggae, punk, folklór, elektronická, ale aj vážna hudba. Priamo v priestoroch nádvoria Hudobného centra v Bratislave už ráno odštartovali predstavenia detského výchovného hudobného programu Melódia nad zlato, popoludní nasledovali vystúpenia mladých umelcov. Hlavný program Noci hudby z produkcie Hudobného centra v spolupráci s Hlavným mestom SR Bratislava, BKIS a Francúzskym inštitútom v Bratislave prebiehal na pódiu na Primaciálnom námestí, ktoré po mladom SwinGangu privítalo domácich jazzmanov Petra Lipu, NikiStein Jazz Sextet, Bratislava Hot Serenaders či Ľuboša Šrámka s jeho East European Artsemble a zahraničným hosťom, renomovaným americkým bubeníkom a skladateľom Petrom Erskinom (pozri recenziu koncertu zoskupenia, ako aj rozhovor s americkým bubeníkom na str. 52). K ďalším podujatiam patril „Koncert pre Bratislavu“ (Dóm sv. Martina) či otvárací koncert 10. ročníka festivalu Viva Musica! (Hlavné námestie).
Banská Bystrica v spolupráci s Alliance Française ponúkla francúzsko-slovenskú šou so slovenským finále súťaže „Spievam po francúzsky“ a zmesou jazzu, gypsy swingu, šansónu a balkánskej hudby ju zavŕšila francúzska kapela Les gars d’en bas či etno zoskupenie Bakuruba. V Levickej synagóge sa uskutočnil hudobný maratón skupín Decent, Adrieny Bartošovej & Band či big-bandu Swingless Jazz Ensemble – víťaza súťaže Jazz Start Up 2013. Nitra ponúkla poslucháčom balady a Janáčkove parafrázy v podaní kvinteta Zuzany Lapčíkovej a sériu 9 koncertov v kaviarňach. Amfiteáter Starý Klíž patril mladým operným talentom, ako aj prednáške a výstave kostýmov z inscenácií Opery SND. V Poprade odzneli „Talianske hudobné legendy 80. rokov“, žiaci zo ZUŠ v Rajci si pripravili „Koncert slovenskej hudby“, Trenčín sa rozozvučal „Koncertom starej hudby“ v podaní Komorného orchestra mesta Trenčín & Kvarteta Laugarissimo. V kaštieli vo Veľkom Bieli ponúkol súbor Collegium Wartberg program s názvom „Hudba Hofburgu vo Viedni“ a v Kamenci pod Vtáčnikom vystúpili v rámci „Koncertu za dobré vysvedčenie“ mladé kapely. Košice sa do Noci hudby pripojili záverečným koncertom 45. sezóny Štátnej filharmónie Košice a slávnostným otvorením festivalu Use the City. Noc hudby nechýbala ani na Rádiu Devín s celonočnou ponukou hudobného vysielania, vrátane pútavých diskusných programov.
Eva PLANKOVÁ

 

Melos Ethos Ensemble na Noci hudby

Komu na minuloročnom festivale Melos-Étos ušiel otvárací koncert, mal vzácnu možnosť nadobudnúť podobný zážitok (hoci s trocha odlišnou dramaturgiou) vďaka Melos Ethos Ensemble pod taktovkou agilného Juhokórejčana Chungkiho Mina.
Debris Song pre violu, trombón a komorný súbor vznikla pre viedenský ensemble reconsil, v podaní ktorého aj premiérovo zaznela začiatkom roku 2012 v tamojšom Schönbergovom centre. Tentokrát sa jej revidovanej verzie chytili slovenskí sólisti (Peter Vrbinčík a Michal Motýľ) a jej dravú energiu tlmočili novým, v porovnaní s Rakúšanmi trocha odlišným spôsobom. Domácu scénu zastupovala aj Ľubica Čekovská staršou kompozíciou Interrupted Line, tiež však v slovenskej premiére, podobne ako skladba No Man’s Land na koncerte osobne prítomného svetobežníka Andreja Slezáka. Zaujímavou skúsenosťou boli skladby zahraničných autorov. Paestum mladého Američana Erica Nathana vzniklo na objednávku festivalu Melos-Étos v minulom roku a aktuálne predvedenie ukázalo, že nápadité, efektne inštrumentované dielko nebolo zlou voľbou. Veľmi zaujímavo zapôsobil disORDER chorvátskeho skladateľa Krešimira Seletkovića, ktorý vlani v košickej Kunsthalle na koncerte VENI Academy počas ISCM WNMD pozitívne šokoval svojou NO Music.
Koncert v rámci Noci hudby v Zrkadlovej sieni bratislavského Primaciálneho paláca poukázal na dve pozitíva – Melos Ethos Ensemble sa prejavuje ako perspektívny súbor pre súčasnú hudbu, ktorý dokáže ostávať v dobrej kondícii aj mimo festivalových podujatí, a energiou prýštiaci Chungki Min má evidentný záujem ďalej rozvíjať spoluprácu so slovenskými interpretmi, z čoho v budúcnosti môže vzísť mnoho prínosného.
Robert KOLÁŘ

 

Žalmy slovenských skladateľov

V rámci 3. ročníka Noci hudby zazneli v koncertnej sieni bratislavského kostola Klarisky žalmy slovenských (resp. na Slovensku žijúcich) skladateľov pre spev a gitaru, skomponované na podnet vydavateľstva Slovak Music Bridge. Do projektu prispelo 14 autorov niekoľkých generácií, sopranistky Evu ŠuškovúJanu Pastorkovú, mezzosopranistku Teréziu Kružliakovú, tenoristu Martina Gyimesiho a barytonistu Tomáša Šelca na gitare sprevádzali Ondrej Veselý, Martin Krajčo, Miloš Slobodník a Vladimír Ondrejčák.
Samuel Hvozdík zvolil pre svoju expresívne ladenú skladbu Der Gläubigen ist wenig unter den Menschenkindern nemecké znenie 12. žalmu. Víťazoslav Kubička vo Spievam Ti, Pane zhudobnil Žalmy 23, 117, 19 a 22, slovenské texty obsahoval aj cyklus Tri žalmy Vladimíra Bokesa. Dve žalmové piesne Jany Kmiťovej (Žalm 13) zaujali pre autorku typickým netradičným inštrumentálnym využitím, keď si gitarista popri úderoch na korpus položil nástroj na kolená a medzi strunami nad hmatníkom preklápal zo strany na stranu dve sklenené guľôčky. Zdenka Fekiačová Skruteková poňala zhudobnenie 121. žalmu v odľahčenom štýle Contemporary Christian Music, modernejší piesňový štýl poznačil aj 134. žalm Petra Javorku. Najrozsiahlejším bol 7-časťový cyklus The Sin of Creation (Žalmy 1, 16, 22, 27, 30, 144 a 130, ktorých výber a poradie určovali interpreti ad libitum) na Slovensku už dlhšie pôsobiaceho portugalského skladateľa Nuna Figueireda. Latinský text použil jedine Ľuboš Bernáth v Liber psalmorum II – ludica me, Domine, dvojicu Žalmov 136148 pod názvom Ďakujte a chváľte venoval Miloš Betko nedávno zosnulému kazateľovi Tomášovi Kriškovi, scénický prvok v podobe napodobňovania trubača nočnej hliadky v nadväznosti na text využil Daniel Remeň v žalme Podľa dní, kedy sme videli nešťastie. V záverečnom Psalmus 113 predpísal Juraj Vajó paralelne s interpretáciou anglickej verzie žalmu spev aj gitaristovi, ktorý citoval z uniátskej liturgie v cirkevnoslovanskom jazyku, pričom skladba obsahovala aj fragment melódie od Whitney Houston. Špecifické obsadenie v spojení so žalmovými textami ponúklo návštevníkom možnosť sledovať, ako sa s touto výzvou jednotliví skladatelia vyrovnajú, pričom akusticky priaznivé chrámové prostredie dodalo podujatiu pôsobivú atmosféru.
Michal ŠČEPÁN




Aktualizované: 23. 02. 2016