Profil osobnosti

Foto: Juraj Ďuriš Autor: Martin Marenčin

Juraj Ďuriš

1. 3. 1954 Nitra

vážna hudba
skladba

Bio

Bio

1973 – 1978
Katedra jadrovej fyziky Technickej univerzity v Bratislave (experimentálna elektrofyzika)
od 1978
zvukový majster v Experimentálnom štúdiu Čs. rozhlasu v Bratislave
1978 – 1980
súkromné štúdium kompozície u Víťazoslava Kubičku
od 1992
dramaturg a odborník pre elektroakustickú a počítačovú hudbu Experimentálneho štúdia Slovenského rozhlasu v Bratislave
1991 – 2003
člen medzinárodných porôt Concorso Internazionale Luigi Russolo, Varese, Taliansko
1995 – 2005
člen medzinárodných porôt Musica Nova, Praha; IREM (International Rostrum of Electroacoustic Music) Helsinki '94; Amsterdam '96; Rím 2004; SPACE '96, Štokholm
2000 – 2005
člen ARS Austica workgroup European Broadcasting Union, TauKay Udine a PRIX EUROPA 2006
v súčasnosti
riaditeľ Centra tvorby a Experimentálneho štúdia Slovenského rozhlasu, vedúci Centra pre elektroakustickú a počítačovú hudbu v Bratislave a pedagóg VŠMU

"Ďurišova hudobná tvorba sa obmedzuje výlučne na elektroakustické médium, ktorého vlastnosti dôverne pozná vďaka mnohoročnej praxi zvukového majstra Experimentálneho štúdia Slovenského rozhlasu, kde spolupôsobil pri vzniku mnohých kompozícií a kde vznikli aj všetky jeho vlastné kompozície. Základom Ďurišových kompozícií je transformácia zvukových objektov (hudobné i nehudobné zdroje) do zložitých kontrapunktických štruktúr hudobného času. Pôvodný záujem o elektroakustickú tvorbu sa uňho neskôr rozšíril i o reflexiu experimentálnej tvorby a o tvorbu multimediálnych projektov v spolupráci s výtvarníkom Milošom Boďom – interaktívna inštalácia Hammerschlag ’91, multimediálna inštalácia (laser a hudba) Hundred Times Victory na sympóziu Laser Art Work, Symbiosis Art and Technology. Ďuriš je aj hlavným organizátorom každoročnej prehliadky experimentálnej hudobnej tvorby, Festivalu elektroakustickej hudby, konanom v Bratislave."

 

(GODÁR, Vladimír: Juraj Ďuriš. In: 100 slovenských skladateľov. Ed. Marián Jurík, Peter Zagar. Bratislava : Národné hudobné centrum, 1998, s. 88.)

Diela

  • elektroakustické
  • Chronos I

    1983 4' 45''
    OBSADENIE: C
  • Zrodenie svedomia

    1984 8' 15''
    OBSADENIE: C
  • Spomienky

    1985 10' 20''
    OBSADENIE: C
  • Sny

    hudba pre činel a jeho flažolet
    1987 8' 33''
    OBSADENIE: C/ C+(bat)
  • Portrét

    1989 8' 16''
    OBSADENIE: C, AV
  • Hommage to John Cage Composition in Retrospect

    2007 4' 14''
    OBSADENIE: C
  • Panta Rhei

    pre violončelo a elektroakustický záznam
    2007 11' 14''
    OBSADENIE: C + [vc]
  • multimediálne projekty
  • Portrét

    (výtvarná spolupráca Miloš Boďa)
    1990 8' 04''
    OBSADENIE: C, AV
  • Hammerschlag ’91

    (výtvarná spolupráca Miloš Boďa)
    1991
  • 100 x V (Hundred Times Victory)

    (výtvarná spolupráca Miloš Boďa)
    1993

Bibliografia

  • kol.: Slovenská elektroakustická hudba
    1996 Slovenská hudba 1996, č. 1–2
  • BÁZLIK, M. – ĎURIŠ, J. – GODÁR, V.: Tri stretnutia. Rozhovor s Mirom Bázlikom
    1996 Slovenská hudba 1996, č. 1–2, s. 215–246
  • ZAJÍČEK, L.: An Oral History of Electro-Acoustic Music of the Czech and Slovak Republics
    1995 1995
    (Diss. San Jose State University)
  • KADUCH, M.: Česká a slovenská elektroakustická hudba 1964–1994. Osobní slovník
    1994 Ostrava 1994, s. 39–40
  • Umelecká kritika a publicistika
  • CHALUPKA, Ľubomír: Experimental Studio Bratislava [recenzia LP]
    2017 Hudobný život roč. 49, 2017, č. 10, s. 38
  • Personálna bibliografia
  • Symbol i.
    1996 Slovenská hudba 1996, č. 1–2, s. 196–200
  • Mýtus obrov sa rozpadá!?
    1996 Slovenská hudba 1996, č. 1–2, s. 136–140

Diskografia

  • Foto: Eva Šušková : secret VOICE electric EVA ŠUŠKOVÁ : SECRET VOICE ELECTRIC
    2016 CD – Real Music House 2393-007-2
    1. Martin Burlas: Námorníci
      Eva Šušková (v), Martin Burlas (C)
    2. Fero Király: January 2016
      Eva Šušková (v), Fero Király (pf, C)
    3. Daniel Matej: MORSeARIA (miserere)
      Eva Šušková (s), Daniel Matej (C), Adam Matej (C)
    4. Juraj Vajó: ... pre ženský hlas a mg pás
      Eva Šušková (v), Boris Vaitovič (C), Fero Király (C)
    5. Miroslav Tóth: Lamento riaditeľky (fragment z opery Zázračná masážna tyč)
      Eva Šušková (v), Zuzana Biščáková (cmb), Miroslav Tóth (C)
    6. Víťazoslav Kubička: Portrét ženy
      Eva Šušková (v), Víťazoslav Kubička (C)
    7. Iris Szeghy: Story
      Eva Šušková (v), Juraj Ďuriš (mg), Iris Szeghy (mg)
    8. Július Fujak: Nikde
      Eva Šušková (v), Ondrej Veselý (gui), Július Fujak (bgui, C*, pseudoharmónium), Ján Boleslav Kladivo (C*)
  • Foto: Experimental Studio Bratislava Series 2 EXPERIMENTAL STUDIO BRATISLAVA SERIES 2
    2016 LP – Vysoká škola múzických umení 4MGLP09
    1. Milan Adamčiak: Capriccio
      Juraj Ďuriš (C)
    2. Martin Burlas: Plač stromov
      Martin Karvaš (ob), Ján Backstuber (C)
    3. Juraj Pospíšil: Suita ad modum tympanorum, op. 55
      Ján Backstuber (C), Peter Janík (C)
    4. Víťazoslav Kubička: Venované Musorgskému op. 7
      Juraj Ďuriš (C)
    5. Rudolf Pepucha: The End
      Lujza Ďurišová (vc), Juraj Ďuriš (C)
    6. Róbert Rudolf: Niečo povedať
      Kamil Paprčka (tr), Ernest Walzel (C)
    7. Juraj Ďuriš: Panta Rhei
      Lujza Ďurišová (vc), Juraj Ďuriš (C)
    8. Svetozár Stračina: Reč pastierska
      Jozef Peško (fut), Juraj Ďuriš (C), Ján Backstuber (C), Peter Janík (C)
  • Foto: elektroakustická hudba : slovensko 1989 – 94 ELEKTROAKUSTICKÁ HUDBA : SLOVENSKO 1989 – 94
    1994 CD – Centrum pre elektroakustickú a computerovú hudbu EM CD 003
    1. Peter Zagar: Hudba zo štúdia
      Peter Zagar (pf), Experimentálne štúdio Bratislava
    2. Marek Piaček: Flauto dolce ’91
      Marek Piaček (fl), Experimentálne štúdio Bratislava
    3. Juraj Ďuriš: Portrét
      Experimentálne štúdio Bratislava
    4. Miro Bázlik: Epoché II.
      Jozef Podhoranský (vc), Experimentálne štúdio Bratislava
    5. Róbert Rudolf: Scar
      Experimentálne štúdio Bratislava
    6. Víťazoslav Kubička: Cesta
      Experimentálne štúdio Bratislava
    7. Roman Berger: Transgressus I.
      Alexander Jablokov (vn), Experimentálne štúdio Bratislava
  • Foto: Elektroakustická hudba ELEKTROAKUSTICKÁ HUDBA
    1992 CD – Radio Bratislava CECM EM CD 001, 002
    1. Jozef Malovec: Orthogenesis
    2. Peter Kolman: E 15
    3. Miro Bázlik: Simple Electronic Symphony
    4. Ivan Parík: Hudba k vernisáži II
      Miloš Jurkovič (fl)
    5. Roman Berger: Epitaf pre Mikuláša Kopernika
    6. Magdalena Długosz: U źródła
    7. Jozef Malovec: Theorema
    8. Juraj Ďuriš: Sny
    9. Lothar Voigtlaender: Meditations sur le temps
    10. Víťazoslav Kubička: "...a plakal by aj kameň" op. 25
    11. Martin Burlas: Kríž a kruh
      Kamil Paprčka (tr), Anton Popovič (tr)
    12. Tadeáš Salva: Alikvoty op. 19

Ocenenia

  • Musica nova, medzinárodná súťaž elektroakustickej hudby, Praha (CZ)
    1994 - Hlavná cena za dielo Portrét
  • Concorso Internazionale
    1987 - 1. cena za elektroakustickú kompozíciu
  • Concorso Internazionale
    1985 - 3. cena za elektroakustickú kompozíciu

Premiéry

  • Prvé uvedenie na Slovensku
  • Juraj Ďuriš: Panta Rhei
    pre violončelo a elektroakustický záznam
    5. 12.
    2007
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Slovenský rozhlas, Bratislava, SK
    INTERPRETI: Lujza Ďurišová (vc)
  • Juraj Ďuriš: Spomienky
    24. 11.
    1994
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Nová slovenská hudba, Slovenský rozhlas, Štúdio 2, Bratislava, SK
  • Roman Berger: De profundis
    Spevy na povojnové texty T. Różewicza
    10. 10.
    1980
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Bratislavské hudobné slávnosti, Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava, SK
    INTERPRETI: Sergej Kopčák (b), Jozef Podhoranský (vc), Ján Salay (pf), Peter Janík (C*), Ján Backstuber (C*), Juraj Ďuriš (C*)


« späť na zoznam Aktualizované: 03. 11. 2017