Profil telesa

Bio

Bio


Súbor OPERA APERTA vznikol v roku 1996 z podnetu niektorých hráčov súboru pre súčasnú hudbu VENI ensemble ako komorné združenie pre hudbu klasicisticko-romantickej tradície a 20. storočia. Jeho perspektívne nástrojové obsadenie predpokladá prítomnosť sláčikového kvarteta, klavíra, flauty a klarinetu. Toto vymedzenie otvára priestor a variabilitu pre uskutočnenie zámeru ensemblu: formovať jednotlivé programy podľa rôzne definovaných paralel či naopak kontrapozícií, ktoré vytvárajú dramaturgické spojivo uvádzaných skladieb. Realizácia tejto myšlienky je dlhodobý projekt, ktorého cieľom je tvorivé uchopenie a porozumenie európskeho hudobného dedičstva z perspektívy konca 20.storočia.


Bibliografia

  • Puškášová, Melánia: Idea Konvergencií žije
    2004 Hudobný život 2004/10, s. 17
  • Puškášová, Meška: Prvý vydavateľský koncert, alebo...
    2000 Hudobný život 2000/6, s. 22
  • Fulka, Vladimír: Galéria hudby v Nitre
    2012 Hudobný život 2012/5, s. 7
  • Kolář, Robert: Konvergencie. Nočný koncert
    2008 Hudobný život XL, 2008/10, s. 5

Diskografia

  • Foto: »Martin Burlas Koniec sezóny« »MARTIN BURLAS KONIEC SEZÓNY«
    2005 CD – Millenium Records & Publishing 834035-2
    1. Martin Burlas: Zbytočný záchvev
      OPERA APERTA ensemble
    2. Martin Burlas: Príslušenstvo > Zábava
      Katarína Černá-Zajacová (vc), Nora Skuta (pf)
    3. Martin Burlas: Posttraumatický syndróm
      Solamente naturali, Miloš Valent (bvn), Peter Michálik (bvn), Peter Vrbinčík (bvl), Michaela Čibová (bvc)
    4. Martin Burlas: Nebeltag
      Mária Henselová (ms), Daniel Buranovský (pf), Solamente naturali
    5. Martin Burlas: Hymnus pre nereagujúcich
      OPERA APERTA ensemble
    6. Martin Burlas: Dvaja ľudia
      Stanislav Beňačka, jr. (b), Daniel Buranovský (pf), Solamente naturali
    7. Martin Burlas: Koniec sezóny
      Solamente naturali
    8. Martin Burlas: Offertorium
      Musica aeterna
  • Foto: opera aperta ensemble - post-minimal set OPERA APERTA ENSEMBLE - POST-MINIMAL SET
    2002 CD – Mediálny inštitút OF 0002 2 331
    1. Christopher Fox: Straight Lines in Broken Times
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (cl), Ivana Pristašová (vn), Nora Skuta (pf)
    2. Martin Burlas: 13
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (cl), Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc)
    3. Peter Zagar: Blumentálsky tanec č. 2
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (cl), Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc), Nora Skuta (pf)
    4. James Tenney: Harmonium #5
      OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc)
    5. Daniel Matej: Wenn wir in höchsten Nöten seyn
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (cl), Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc), Nora Skuta (pf)
    6. Hauke Harder: Bryndzové halušky
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (cl), Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc)
    7. Peter Ablinger: B – A – C – H
      OPERA APERTA ensemble, Ronald Šebesta (clb), Peter Šesták (vl), Nora Skuta (sth)
    8. Marek Piaček: Recitativo e canzonetta
      OPERA APERTA ensemble, Nora Skuta (pf)
  • Foto: Peter Zagar: Apocalypsis PETER ZAGAR: APOCALYPSIS
    1999 CD – Slovart Records SR 0032
    1. Peter Zagar: Hudba k videu
      VENI ensemble, Anton Popovič (dir.)
    2. Peter Zagar: Trio
      OPERA APERTA ensemble
    3. Peter Zagar: Štyri skladby
      Komorní sólisti Bratislava, Anton Popovič (dir.)
    4. Peter Zagar: Kvinteto
      OPERA APERTA ensemble
    5. Peter Zagar: Apocalypsis Iohannis
      Jana Pastorková (s), Petra Noskaiová (ms), Camerata Bratislava, Jan Rozehnal (zbm.), Komorní sólisti Bratislava, Anton Popovič (dir.)

Premiéry

  • Prvé uvedenie na Slovensku
  • Martin Burlas: Hymnus pre nereagujúcich
    pre klarinet, husle, violu, violončelo a klavír
    16. 9.
    2004
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Kostol Klarisky, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
  • Ľubomír Burgr: Mimo obrazu
    9. 11.
    2003
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
  • Marián Lejava: Opera Aperta Quintet
    9. 11.
    2003
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Ján Slávik (vc), Ronald Šebesta (cl), Nora Skuta (pf)
  • Marián Lejava: veni's marchin'on (an anthem)
    Wop. 10
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, Bratislava, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Ľubomír Burgr: Výkrik do tmy
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Martin Burlas: Zábava až do smrti
    pre flautu, klarinet, el. gitaru, akordeón, syntezátor, klavír a violu
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Večery novej hudby, SK
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble
  • Tomáš Boroš: B-A-C-H
    pre kvinteto
    11. 6.
    2000
    Prvé uvedenie na Slovensku
    250 years after (Johann Sebastian Bach), Hudobná sieň Bratislavského hradu, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
  • Jevgenij Iršai: BACH-ACH-CH-CHA-CHAOS
    pre husle, violu, violončelo a klavír
    11. 6.
    2000
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Hudobná sieň Bratislavského hradu, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
  • Daniel Matej: Wenn wir in höchsten Nöten seyn (Auch „Three-in-One“ No. 2)
    Chorálová predohra pre klavír, klarinet, husle, violu a violončelo
    30. 4.
    2000
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Mirbachov palác, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
    Premiéra verzie pre klavír, klarinet, husle, violu a violončelo.
  • Peter Zagar: Blumentálsky tanec č. 2
    11. 11.
    1999
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble
  • Daniel Matej: Wenn wir in höchsten Nöten seyn (Auch „Three-in-One“ No. 2)
    Chorálová predohra pre klavír, klarinet, husle, violu a violončelo
    11. 11.
    1999
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Jozef Lupták (vc)
    Premiéra verzie pre husle, violu a violončelo.
  • Martin Burlas: Zbytočný záchvev
    11. 11.
    1999
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň, Bratislava, SK
    INTERPRETI: Vladimír Zboroň (spk), OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Peter Šesták (vl), Ronald Šebesta (cl), Jozef Lupták (vc), Nora Skuta (pf)
  • Juraj Beneš: Chanson triste
    pre husle, klarinet, violončelo a klavír
    10. 11.
    1997
    Prvé uvedenie na Slovensku
    Melos-Étos, Moyzesova sieň, Bratislava, SK
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Ronald Šebesta (cl), Jozef Lupták (vc), Nora Skuta (pf)
  • Prvé uvedenie v zahraničí
  • Boško Milaković: Losing My Religion
    5. 12.
    2002
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Praha, CZ
    INTERPRETI: VENI ensemble, OPERA APERTA ensemble, Marián Lejava (dir.)
  • Vladimír Godár: Variazioni facili
    17. 11.
    2001
    Prvé uvedenie v zahraničí
    Maraton soudobé hudby, Praha, CZ
    INTERPRETI: OPERA APERTA ensemble, Ivana Pristašová (vn), Jozef Lupták (vc), Nora Skuta (pf)

Fotogaléria

  • Foto: Opera Aperta 2000 Opera Aperta

    Zdroj: Archív Hudobného centra
    Autor: Pavel Kastl
  • Foto: Opera Aperta 2000 Opera Aperta
    Koncert v Mirbachu

    Zdroj: Archív Hudobného centra
  • Foto: Opera Aperta 2000 Opera Aperta
    Koncert v Mirbachu

    Zdroj: Archív Hudobného centra
  • Foto: Opera Aperta 2000 Opera Aperta
    Koncert v Mirbachu

    Zdroj: Archív Hudobného centra
  • Foto: Opera Aperta 2000 Opera Aperta
    ... počas festivalu Konvergencie s českou huslistkou Gabrielou Demeterovou (v strede)

    Zdroj: Archív Hudobného centra

Kontakt:
Ronald Šebesta
Vajnorská 27
931 03 Bratislava 1



« späť na zoznam Aktualizované: 04. 09. 2017