Logo HŽ

Mikoláš Chadima: Alternativa I.

Od rekvalifikací k „Nové“ vlně se starým obsahem

Galén 2015

 

Keď som sa pred desaťročím vďaka náhodnému objavu v jednej z verejných knižníc začítal do publikácie Alternativa (pre mňa v tej dobe neznámeho) Mikoláša Chadimu, bol som nadšený autenticitou i existenciou svedectva o dianí na českej hudobnej scéne normalizačných rokov. Saxofonista, gitarista a spevák Mikoláš Chadima (ročník 1952) sa v danom období pohyboval okolo viacerých kapiel alternatívnej scény (The Extempore Band, improvizačné zoskupenie Kilhets) a svoje rozprávanie poňal ako „správu o stave hudby a spoločnosti“ s punkovou drzosťou a priamočiarosťou, vďaka ktorej sa nebojí „vziať do huby“ kohokoľvek z vtedajšej hudobnej scény. Svoje tak dostávajú predstavitelia jazzovej obce (hoci Chadima v začiatkoch navštevoval Jazzovú školu hrou u Karla Velebného a Rudolfa Ticháčka), zástupcovia jazzrockovej a neskôr aj novej vlny (Luboš Andršt, Martin Kratochvíl, Michal Kocáb, nie celkom zaslúžene Jana Koubková), apoštoli undergroundu, o rockových hudobníkoch, ktorí sa „zapredali režimu“, nehovoriac. Autor dokázal pozoruhodným spôsobom vykresliť živorenie hudobníkov v „šedých zónach“, ktorí sa okrem bežných dobových patálií (neustále zápasenia s nefungujúcou technikou) stretali s nezmyselným obmedzovaním verejných produkcií podmienenými rekvalifikačnými skúškami. Vďaka aktivitám Jazzovej sekcie dostali The Extempore Band aj Kilhets šance objaviť sa na klubových pódiách, ale aj napríklad v pražskej Lucerne. Chadima podrobne reflektuje dianie viacerých ročníkov Pražských jazzových dní organizovaných Jazzovou sekciou, ktoré sa napriek svojmu názvu stali slobodnou a otvorenou platformou pre množstvo umeleckých smerovaní nepodporovaných (alebo skôr nelegalizovaných) oficiálnou nomenklatúrou.

Pôvodný samizdat Alternativy sa podarilo Chadimovi, vyučenému polygrafovi, „načierno“ vytlačiť ešte v roku 1986 v náklade 120 kusov a jeho rozprávanie, ktoré v porevolučnom vydaní (Host Brno 1993) vtesnal vydavateľ na 400 strán, dostáva v novej edícii o tretinu rozšírený priestor. Poteší nielen menný register, ale aj bohatá fotodokumentácia či faksimile dobových dokumentov (napríklad reportáž o stave českej rockovej scény z britského magazínu New Musical Express – téma viacerých výsluchov, ktoré Chadima spolu s muzikantskými kolegami absolvoval na „Barťáku“, neslávne známom pražskom ústredí StB na Bartolomějské ulici). Liekom na nostalgiu za starými „dobrými“ časmi sú tiež zverejnené prípisy Okresnej prokuratúry v Ústí nad Labem či Rady MNV v Libouchci, žalujúce Chadimu za použitie vulgárneho slova „sračka“ na koncerte v severočeskom Libouchci (trestné stíhanie za výtržníctvo nakoniec skončilo „len“ priestupkom a pokutou).

Altenativa predstavuje jedno z najpozoruhodnejších svedectiev o českej (vonkoncom nielen rockovej scéne) 70. rokov minulého storočia a vďaka aktivite vydavateľstva Galén sa dávno rozobraná publikácia môže dostať aj k mladším generáciám. Nádej pokračovania vzbudzuje aj rímska jednotka v názve...

 




Aktualizované: 09. 11. 2016