Gitarista a skladateľ Miloš Železňák patrí k hudobníkom so širokým žánrovým záberom – aj vďaka schopnosti vyjadriť svoj hudobný svet prostredníctvom viacerých nástrojov. Album Čas je mozaikou desiatich piesní, ktorých predlohou sa stali básne Jána Litváka zo zbierky Marhuľový prútik. „Sú to krátke štvorveršové básne na východnú tematiku, sú z obdobia básnikovho pobytu v Indii. Všetky sa svojou poetikou krútia okolo tejto cesty. Chvíľu sú tajomné, chvíľu priezračné, čisté a jednoduché. Čítal som si ich a hneď mi prišlo na um, že by bolo pekné urobiť taký album,“ povedal o svojej inšpirácii gitarista. Už od prvých tónov disku, na ktorom účinkuje výlučne Miloš Železňák, dýchne na poslucháča intímna atmosféra strunových nástrojov. Okrem akustickej, elektrickej gitary, mandolíny a klavíra umelec na nahrávke použil aj exotické nástroje ako pipa (tradičná čínska lutna), diagonálna citara, buzuki, balgama (tradičný turecký strunový nástroj), tibetská misa a perkusie. Zaujímavý jednotiaci prvok tejto hudobno-poetickej zbierky predstavujú tri krátke inštrumentálne skladby Nápad, Úvaha a Rozuzlenie, ktoré spája rovnaký melodický motív a autor ich umiestnil na začiatku, v strede a v závere albumu.

Po prvom dotyku so Železňákovou hudbou sa nemožno ubrániť prirovnaniu k zvukomalebným náladám nadžánrovej akustickej nahrávky gitarovej legendy Billa Frisella Ghost Town (Elektra Nonesuch, 2000). Bol to mimochodom Frisellov prvý sólovo nahratý album s použitím akustických a elektrických gitár, bendža, basgitary a loopov. Milovníci priezračnej a lyrickej gitarovej hudby si preto pri počúvaní CD Čas určite prídu na svoje, o to viac, že podobný album vznikol aj na Slovensku. Inštrumentálna skladba Javorové lístie okrem zmienenej zvukovej farebnosti zaujme skutočne krásnou, frisellovskou melodikou. V nasledujúcej kompozícii Neviem použil Železňák nápev z rusínskej ľudovej piesne, ktorý vhodne spojil s Litvákovými veršami. Báseň Jahodový muž zaodel zase do zádumčivého a hĺbavého hudobného šatu. Meditačnú inštrumentálku Mäkký kameň v tvrdej hlave rozjasňujú priezračné tóny klavíra, strunových nástrojov a perkusií. Marhuľový prútik je zaujímavo poňatou piesňou, v ktorej Miloš Železňák vrství spievané hlasy v texte a pískanú melódiu v disonantných intervaloch, čím dosahuje pomerne dramatický efekt vyjadrujúci obsah básne o nenaplnenej láske. Harmonicky svieže obrazotvorné poňatie autorovho vnútorného sveta s cválajúcim perkusívnym rytmom obsahuje skladba Jednorožec. Pieseň Čas – Had je spojením dvojice básní, ktoré námetom času, smrti a nekonečna dodávajú celému albumu hlbší ako len meditačný charakter. S vkusom zostavený, len 25-minútový album desiatich skladieb je plný priezračnej a hĺbavej hudby, ktorá v dnešnej hektickej spoločnosti pôsobí ako balzam na dušu a žiada si opätovné vypočutie.