Pressburger Klezmer Band
Real Music House 2018

Bratislavská formácia Pressburger Klezmer Band je prvou kapelou, ktorá sa inšpirovala klezmerom v našich zemepisných šírkach a za vyše dvadsať rokov svojej existencie sa prepracovala medzi špičku hudobných skupín svojho druhu v Európe. Ich hudba, inšpirovaná židovskou tanečnou hudbou strednej Európy zvanou klezmer, sa od vzniku kapely v roku 1995 vyvinula na mimoriadne svieži medzinárodný kokteil world music s prvkami klezmeru, jazzu, argentínskeho tanga, slovenského a balkánskeho folklóru či rómskej hudby.
Najnovší album Baladen vyšiel pod hlavičkou vydavateľstva Real Music House a zastrešila ho producentská dvojica Robert Pospiš a Martin Sillay, ktorá má na konte niekoľko úspešne zvládnutých projektov. Hudba na tomto albume opäť odzrkadľuje široký štýlový záber skupiny, má presahy do jazzu, argentínskeho tanga a tiahne až k latinskoamerickým inšpiráciám.
Zaujímavé je aj obsadenie. Okrem členov kapely, ktorú už roky tvoria profesionálni hudobníci a speváci, sa na nahrávke zúčastnili hosťujúci umelci ako klaviristka Ľubica Čekovská (na albume  mala aj aranžérsky podiel) či srbský akordeonista Dragan Mirkovič. V poslednej balade A rege účinkuje špičková gitaristka Miriam Rodriguezová-Brüllová, v tradičnej A libe sa predstavuje hráč na bandoneón Martin Chovanec a v dvoch skladbách si zahralo aj sláčikové kvarteto Mucha Quartet.
Z albumu cítiť veľkú precíznosť a prepracovanosť samotného projektu, tvrdú prácu na dramaturgii albumu vrátane rešeršov, ktoré už nie sú prácou len pre hudobníkov, ale skôr hudobníkov a etnografov v jednej osobe. Je dôkazom fungujúcej spolupráce na výslednom tvare, od tvorby aranžmánov a textov v jazyku jidiš až po naštudovanie a samotné štúdiové predvedenie.
Mimoriadna dôslednosť pri komunikácii s publikom je vyjadrená aj prebásnením textov v booklete z hebrejčiny a jidiš do anglického, ale aj slovenského jazyka, ktorého sa zhostil Ján Štrasser.
V kontexte doterajšej tvorby formácie je album Baladen melancholickejší, jemnejší a vážnejší. Nájdeme na ňom pôsobivú baladu Karshelkh, ktorú podľa skladby Čerešne Milana Lasicu a Jara Filipa do jidiš prebásnila Asia Fruman a aranžérsky dotvorila Ľubica Čekovská. Zaradené sú aj zhudobnené náboženské texty oslavujúce Boha, no ťažiskom sú piesne na ľúbostné texty z tvorby jidiš poetov pochádzajúcich z Bratislavy a okolia, ktoré udávajú celému albumu baladický tón. Tieto texty zhudobnil v medzivojnovom období rodák z Topolčian Arie (Aladár) Ben Erez Abrahamson (1904-1992), dlhé roky zabudnutý autor jidiš hudby. Zaradenie jeho skladieb je ďalším dôkazom dlhoročnej práce kapely na zachovaní nehmotného kultúrneho dedičstva židovskej komunity na našom území.
Kapela Pressburger Klezmer Band je známa tým, že sa nevyhýba spoločenskej angažovanosti. K spoločenskému dianiu na Slovensku sa vyjadruje aj klipom k uspávanke Vigndik a fremd kind (Pri hojdaní cudzieho dieťaťa), ktorý bol natáčaný na pochodoch Za slušné Slovensko. Režijne a scenáristicky ho podchytil uznávaný režisér a hudobník Braňo Špaček a je venovaný všetkým, ktorí prišli prejaviť svoju solidaritu s rodinou zavraždeného novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej, ako aj tým, ktorí z nejakého dôvodu prísť nemohli.
Zvukovo, hudobne a v neposlednom rade spevácky prepracovaný album Baladen má aj rôzne mimohudobné kvality, ktoré sú však v hudbe nemenej dôležité: komunikácia, spájanie ľudí a rozličných štýlov, otváranie sa novým prístupom a zároveň zachovanie toho, čo je nám prirodzené, hľadanie koreňov a poukazovanie na ich širší historický a kultúrny kontext. Ak by sa dala hudba prirovnať ku kokteilu, Baladen je určite jedným z tých poctivých a pestrých hudobných kokteilov namiešaných tak, že jeho ingrediencie budete objavovať stále zas a znova a radi.

PREßBURGER KLEZMER BAND - Vigndik a fremd kind (BALADEN)