K hudbe a k spievaniu mnohých privedie rodinné prostredie. Je to aj tvoj prípad, alebo si sa začala o hudbu zaujímať výlučne z vlastnej iniciatívy?
K spievaniu som inklinovala od malička. I keď nepochádzam z hudobníckej rodiny, myslím, že ocko má veľké hudobné nadanie. Spievala som rada, začalo to rôznymi pesničkami, neskôr som sa prihlásila na spev na základnú umeleckú školu. Rodičia ma v mojej záľube podporovali. Ako dieťa som však netušila, že sa týmto smerom budem uberať, skôr ma lákalo byť populárnou speváčkou s mikrofónom v ruke...


 Slovenskí speváci sú vo svete uznávaní. Jednak sa u nás objavujú výnimočné hlasové fondy, no v značnej miere zapôsobí kvalitná vokálno-technická príprava. Výučba spevu je v rámci pedagogiky citlivá oblasť. Ako v tomto zmysle vnímaš tvoju pedagogičku, profesorku Stracenskú, čím zásadne ovplyvnila tvoje formovanie?
Dôležitá je vzájomná dôvera, tú sa nám podarilo vypestovať. Myslím, že pri výuke operného spevu je vzťah študenta a pedagóga veľmi individuálny. Učiteľ by mal zistiť a odhadnúť, aký hlasový ideál študent môže dosiahnuť, k čomu by mal smerovať a naopak, čomu by sa mal vyhýbať. Jednoducho správne zhodnotiť jeho dispozície. Pani profesorka Stracenská vychovala veľa spevákov a je to človek s mimoriadnymi skúsenosťami. Myslím, že u mňa dokonale odhadla, akým spôsobom ma má viesť. Našla som v nej skutočne ideálneho pedagóga.


Tento rok bol pre teba úspešným okrem absolvovania VŠMU aj z toho hľadiska, že si zvíťazila na 24. ročníku prestížnej medzinárodnej súťaže Belvedere vo Viedni. Ako súťaž prebiehala?
Na 50 miestach vo svete sa konali „predkolá“, ktorých sa zúčastnilo okolo 3000 uchádzačov, väčšinou skúsených spevákov. Do prvého kola vo Viedni postúpilo150 z nich, do semifinále prešlo ďalších 50 spevákov. V tomto kole už repertoár určovala porota. Do finále, ktoré bolo jediným verejným kolom, sa dostalo iba 15 adeptov. Zaujímavé je, že v tejto súťaži sa nerozlišuje mužská a ženská kategória, čo nebýva na speváckych súťažiach štandardom, a o to je to náročnejšie.


Aký bol tvoj súťažný repertoár?
Pozostával z piatich árií. V prvom kole som spievala jednu z mojich najobľúbenejších, áriu Morgany z Händlovej Alciny. Do ďalších kôl som mala pripravenú: áriu Blondy z Únosu zo Serailu, áriu Gildy z Rigoletta a áriu Júlie z Rómea a Júlie. Vo finálovom kole mi podľa pravidiel súťaže porota vybrala áriu Manon od Julessa Masseneta. Tri týždne po súťaži som absolvovala predspievanie v Milanskej La Scale, kde som medzi iným dostala ponuku aj na stvárnenie práve tejto postavy.


 Okrem titulu absolútnej víťazky v opernej kategórii si získala aj Cenu publika...
Je príjemné, keď okrem odbornej poroty pozitívne reaguje aj širšia verejnosť, ktorá to celé podľa mňa vníma oveľa spontánnejšie. Myslím, že Cena publika ma potešila ešte o trochu viac ako prvé miesto. Najdôležitejšie je, aby sa spev páčil obecenstvu, pretože menej zainteresované publikum chodí do divadla aj pre svoje potešenie, kým odborníci tam prichádzajú už s určitou profesionálnou predstavou, výkony hodnotia a posudzujú prísnym okom.


 Stala si sa sólistkou na našej prvej scéne. V SND stvárňuješ viacero postáv, zarezonovala si však hlavne ako Morgana z Händlovej Alciny, za ktorú si získala Cenu Literárneho fondu a bola si nominovaná v ankete Divadelná Nitra Dosky 2004 na objav roka...
Som vďačná za príležitosť, ktorú som v Alcine dostala, bola to prvá opera, ktorú som tu naštudovala. Barokovej hudbe som sa dovtedy veľmi nevenovala, opera mi nebola príliš známa, no musím povedať, že som vďaka nej získala nové skúsenosti. To, že oslovila aj odbornú verejnosť natoľko, že mi udelili cenu i nomináciu, ma veľmi potešilo a iba umocnilo môj pozitívny postoj nielen k postave Morgany, ale aj celkovo k Alcine. Radosť, ktorú pri stvárnení tej postavy pociťujem, sa zrejme odzrkadlila aj navonok.


 Inšpiruješ sa v interpretáciách legendárnych spevákov, máš napr. určitý vzor?
Je veľa speváčok a spevákov, ktorí samozrejme inšpirujú, obdivujem mnohých. Nebudem hovoriť konkrétne, ale je ich veľa. Rada si vypočujem kvalitné nahrávky a myslím, že od každého sa dá mnoho naučiť.


 Ako na teba vplývajú dirigenti?
Ešte som nespolupracovala s toľkými dirigentmi, aby som to mohla posúdiť. Predstavenia, v ktorých účinkujem u nás, naštudoval šéfdirigent Jaroslav Kyzlink. Ešte v škole viedol naše operné štúdio profesor Ondrej Lenárd a som veľmi rada, že som mohla s ním spolupracovať. Dúfam, že teraz v Salzburgu, kde účinkujem pod vedením Ivora Boltona, to bude podobné. Verím, že aj v budúcnosti ma dirigenti budú umelecky posúvať tým správnym smerom.


 Pôsobí na teba tréma? Mnohí (nielen) speváci s týmto problémom bojujú...
Väčšiu trému som mávala hlavne na začiatku. Nie som vyslovená trémistka, ale určitý pocit zodpovednosti vo mne vyvoláva „zdravé“ napätie, ktoré je pri vystúpení potrebné. Pre čo najlepší výkon je dôležité sa skoncentrovať. V prvom rade však myslím na to, že chcem dobre zaspievať a moju radosť zo spievania preniesť aj na divákov, pretože oni vycítia rozpoloženie umelca. Okrem toho nemám záujem niekoho zaťažovať svojou trémou...


Ktorú úlohu by si raz chcela spievať, máš „vysnívanú“ rolu?
Mojou vysnívanou postavou je spomínaná Manon. No nečakala som, že príde tak skoro. Je však aj veľa iných postáv, ktoré by som rada stvárnila: Adina, Gilda, Mozartove postavy – teším sa napríklad na Zuzanku... Zatiaľ som mala šťastie, že som spievala úlohy, zodpovedajúce mojej vokálnej vyspelosti a skúsenosti.


 Tvoje pôsobenie sa zatiaľ viaže k Opere SND. Prichádzajú ponuky aj z iných scén?
Momentálne som v Salzburgu, kde sa podieľam na produkcii Mozartovej opery La finta giardiniera ako Serpetta. Premiéru bude mať 20. januára v Landestheater, v auguste 2006 sa táto produkcia uvedie na Salzburger Festspiele už v rámci Mozartovho roka. Od apríla začína štúdium Manon v milánskej La Scale, ktorej premiéra bude v máji. V kalendári sa mi črtajú aj iné zaujímavé príležitosti, o tých však v predstihu nechcem hovoriť. Je mi ľúto, že v nedávno premiérovanej Lehárovej Veselej vdove som z časových dôvodov nemohla naštudovať a stvárniť Valencienne. Koncom sezóny Opera SND pripravuje premiéru Figarovej svadby, kde by som mala spievať Zuzanku – už sa na to veľmi teším a dúfam, že tentoraz sa to podarí.

narodená: 1976 v Lučenci
štúdium: 1996 – 2000 – Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici 1998 – 2000 – Konzervatórium v Bratislave – J. Billová
2000 – 2005 – VŠMU v Bratislave – V. Stracenská
11/2003 – 02/2004 – Conservatoire national supérieur musique et danse de Lyon – Isabelle Germain
majstrovské kurzy: 2002 – Florencia – Rolando Panerai
2003 – Baden – Sona Ghazarian
súťaže: 1998, 1999 – Medzinárodná spevácka súťaž Imricha Godina – 1. miesto
2000 – Súťaž slovenských konzervatórií v Žiline – 1. miesto
2001 – European Music Prize for Youth (Hamburg) – 3. miesto
2002 – Internationale Sommerakademie Prag – Wien – Budapest – 2. miesto
2005 – Internationaler Hans Gabor Belvedere Gesangwettbewerb – 1. miesto, Cena La
Scaly, Cena Nadácie Gulbenkian, Cena publika
ocenenia: 2004 – Cena literárneho fondu, Divadelná Nitra Dosky 2004 – nominácia na Objav roka
2005– cena Grand Prix Ľudovej banky za vzdelanosť
2002 – spolupracovala na premiérovom uvedení opery Ľuba Burgra a Martina Burlasa Tête-à-tête v Luxemburgu

Aktualizované: 11. 05. 2020
x