Logo HŽ

Tord Gustavsen Quartet - Extended Circle

ECM 2014

Na sklonku milénia viacerí teoretici i poslucháči lámali nad jazzom palicu. Zdalo sa, že nové jazzové žánre sa postupne rozplynú v globálnom pope a vo world music. Vtedy sa na scéne objavilo švédske klavírne trio E.S.T. alias Esbjörn Svensson Trio, a prinieslo čerstvý vzduch. Triá zažívali renesanciu väčšinou v Európe (výnimkou sú Američania The Bad Plus), kde si získali pozornosť i u poslucháčov inklinujúcich k rocku či ku klasike. Nové cesty, ktorých smerovanie E.S.T. načrtlo, žiaľ, zmarila nečakaná smrť lídra. Medzičasom sa v susednom Nórsku pod vedením klaviristu Torda Gustavsena sformovalo ďalšie výrazné trio. Jeho hudobné vyjadrovanie je v porovnaní s E.S.T. menej živelné, zamerané viac na kontemplatívnosť a meditačný charakter hudby – poznávacie znaky vlny škandinávskeho jazzu. Inšpiračným jadrom albumu, odkazujúcim na tradície jazzu, je gospel. Novosť prináša syntéza európskej klasiky a inšpirácie tradičnou hudbou menej známych regiónov Európy. Všetko v uhladenom a sofistikovanom koncepte muža ako metafory vzdelanosti a historicko-duchovných hodnôt. Album Extended Circle završuje cyklus šiestich nahrávok vydaných ECM, ktoré sú podľa slov Gustavsena v skutočnosti dvoma triptychmi. Autor názvom poukazuje poukazuje na zánik lineárneho uvažovania, charakteristického pre európske umenie i vedu a na návrat ku konceptu uvažovania v cykloch, resp. v špirálach. Tord Gustavsen sa dostal do širšieho povedomia svojím štvrtým albumom Restored, Returned z roku 2009, na ktorom začal spolupracovať so saxofonistom Torem Brunborgom, prizval tiež speváčku Kristin Asbjörnsenovú. Tá má vlastnú úspešnú kariéru, úspech jej vkusných gospelovo-popových albumov možno porovnať s fenoménom Norah Jonesovej. Okrem toho, pracovala s ďalším nórskym klaviristom Ketilom Bjørnstadom, patriacim tiež k pozoruhodnej škandinávskej vlne. Aj vďaka vokalistke získala Gustavsenova formácia nových poslucháčov i mimo jazzu. Album Extended Circle je prehliadkou toho, čo robí severský jazz takým inovatívnym. Kontrapunktické vedenie hlasov klavíra a kontrabasu asociujú barokovú hudbu, zvlášť Bacha, a keď bubeník s kontrabasistom z času na čas vyčarujú ultramoderný groove vo frenetickom tempe, klavír v opozícii voči nim hrá striedmo a pomaly nórsky ľudový hymnus. Kapela vedome narába s harmóniou úsporne, čím vytvára napätie, ktoré s pôžitkom nechá vyvrcholiť neočakávanou moduláciou. Všetky tieto atribúty robia z albumu skutočne výnimočný počin. Čerešničkou na torte je titulná fotografia, ktorá je sama osebe umeleckým dielom.




Aktualizované: 19. 09. 2014