Highlightom 17. ročníka medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos bude nepochybne vystúpenie francúzskeho klaviristu Pierra-Laurena Aimarda. Tento brilantný hudobník a mimoriadny vizionár vystúpi 11. 11. 2024 v bratislavskej Moyzesovej sieni. V jeho tohtoročnej nabitej koncertnej sezóne, s koncertnými sólovými zastávkami v Carnegie Hall v New Yorku, rakúskom Wiener Musikverein, Auditorium National de Lyon, či v Centro Nacional de Difusión Musical v Madride, vystúpi s recitálom aj v Bratislave.
Na medzinárodnej klavírnej scéne patrí Pierre-Laurent Aimard medzi elitu, je schopný výborne zahrať hudbu barokových majstrov, rovnako ako najmodernejšie kompozície súčasnej avantgardy. Každoročne spolupracuje s poprednými orchestrami sveta, spolupracuje so špičkovými dirigentmi ako Esa-Pekka Salonen, Ricardo Chailly, Gustavo Dudamel, Simon Rattle, a i. Okrem toho pedagogicky pôsobí ako profesor na Parížskom konzervatóriu, vedie majstrovské kurzy a rôzne workshopy po celom svete. Od roku 2009 je umeleckým riaditeľom známeho festivalu v Aldeburghu v grófstve Suffolk vo východnom Anglicku.
Po celý svoj profesijný život Aimard úzko spolupracoval s poprednými skladateľskými osobnosťami, ku ktorým okrem Messiaena a Bouleza patrili György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Elliott Carter, George Benjamin či György Ligeti. Kompozície spomenutých skladateľov budú zahrnuté aj v programe, s ktorým sa predstaví bratislavskému publiku. V jeho interpretácii si vypočujeme výber z klavírnych etud G. Ligetiho, skladbu To An Utterance – Study od Rebekky Saunders, Klavírne miniatúry Marca Stroppu, Shadowlines – six canonic preludes od Georgea Benjamina, výber z Kurtágových klavírnych miniatúr. Aimard si v aktuálnej koncertnej sezóne pripomína sté výročie narodenia svojho učiteľa a blízkeho priateľa Pierra Bouleza, pri tejto príležitosti zaznie aj jeho Sonáta pre klavír č. 1.
Začiatkom roku 2024 Aimard vydal album Schubert: Ländler, ktorý získal päť hviezdičiek od BBC Music Magazine. Tento album je najnovším v sérii úspešných spoluprác s vydavateľstvom Pentatone, po predchádzajúcich nahrávkach Complete Bartók Piano Concertos s Esa-Pekkou Salonenom a San Francisco Symphony Orchestra (2023), Visions de l’Amen (2022) nahratých s Tamarou Stefanovich, Beethoven’s Hammerklavier Sonata & Eroica Variations (2021) a Messiaenovo veľdielo Catalogue d’oiseaux (2018), ktoré získalo viacero ocenení, vrátane prestížnej Nemeckej ceny hudobných kritikov.
Ako inovatívny kurátor a jedinečný interpret klavírneho repertoáru zo všetkých období, Aimard bol pozvaný viesť a účinkovať na viacerých rezidenciách, vrátane rezidencie pre Musikkollegium Winterthur, kde počas sezóny oslavoval rôznych skladateľov a zahájil ju kompletným cyklom Beethovenových klavírnych koncertov. Inde realizoval priekopnícke projekty v Porto’s Casa da Musica, Carnegie Hall a Lincoln Center v New Yorku, Konzerthaus vo Viedni, Alte Oper vo Frankfurte, Lucerne Festival, Mozarteum Salzburg, Cité de la Musique v Paríži, Tanglewood Festival, na Edinburskom festivale a ako umelecký riaditeľ festivalu Aldeburgh v rokoch 2009 až 2016.
Lyonský rodák je držiteľom mnohých ocenení, vrátane prestížnej Medzinárodnej ceny Ernsta von Siemensa za hudbu (2017), ktorá mu bola udelená za celoživotný prínos hudbe, a ceny Leonie Sonning Music Prize, najvýznamnejšej hudobnej ceny Dánska (2022).Ako člen Bayerische Akademie der Schönen Künste zastával Aimard profesúru na Hochschule Köln a bol aj docentom na Collège de France v Paríži. Na jar 2020 znovu spustil významný online projekt Explore the Score v spolupráci s Klavier-Festival Ruhr, ktorý sa zamer
Vstupenky na koncerty Melos-Étos, rovnako ako aj výhodné permanentky sú dostupné v predpredaji v sieti Ticketportal. https://www.ticketportal.sk/nevent/Melos-Etos-2024
Viac informácií a kompletný festivalový program nájdete na www.melosetos.sk
YouTube ukážka Aimardovej interpretácie Ligetiho:
https://youtu.be/oXsRlMneOS0?si=OPAdw2HjEpntoYTS