Program Svetlá a farby je venovaný hudobným stvárneniam týchto fascinujúcich vizuálnych fenoménov.
S Karimom Zechom, ktorého tvorba je ovplyvnená rôznymi aspektmi výtvarného umenia, a Noëmi Haffner, ktorej klavírne trio bolo zvolené za názov programu, predstavuje jedno z ťažísk večera tvorba mladých talentovaných rakúskych skladateľov.
Prvá veta veľkého Klavírneho tria a mol Mauricea Ravela, ktorého mnohovrstvová zvukomaľba otvára poslucháčovi veľmi osobitú paletu asociácií, tvorí impresionistický kontrast k dvom súčasným dielam. Skladbu Noëmi Haffnerovej možno vnímať ako hravé rozvíjanie tohto zvukového jazyka, ktorý pomocou novších herných techník rozširuje zvukové spektrum o isté farebné odtiene a lomy svetla.
,,Soir et Matin" z pera francúzskeho skladateľa Mela Bonisa je ďalším dielom impresionizmu, ktorý ako žiadna iná epocha v hudbe či výtvarnom umení oplýva bohatstvom farieb a jemne harmonizujúcich nálad. Tak, ako môžu byť odlišné farebné palety impresionistických maliarov, podobne aj Mel Bonis znie osviežujúco inak ako Maurice Ravel: na rozdiel od zdanlivo jednoznačnejšej postupnosti Bonis premyslene umiestňuje večer pred ráno, ktoré po lyrickom ,,soir", svojou harmóniou niekedy pripomínajúce blues, ohlasuje nový deň s ešte väčšou svižnosťou a živosťou.
Ako estetický protipól prináša Klavírne trio e mol, Hob. XV:12 Josepha Haydna úplne odlišné farebné odtiene. Zvláštna priezračnosť, čistota a jasnosť tohto tria, ktoré sa približuje kaleidoskopu sluchového vnemu, môže prameniť aj z toho, že Haydn si v tomto období zadovážil svoje prvé fortepiano, ktoré mu otvorilo úplne nové tonálne možnosti. Violončelo dodáva skladbe koncipovanej ešte ako ,,klavírna sonáta" so sláčikovým sprievodom temné teplo v zdvojení ľavej ruky, zatiaľ čo husle vo vysokom registri prispievajú zvukovými lúčmi svetla.
Program:
Joseph Haydn (1732-1809)
Klavírne trio e mol, Hob. XV:12 (1788/1789)
Allegro moderato
Karim Zech (*2004)
Materia (2023)
Ikosaeder - hutnosť
Oktaeder - transparentnosť
Tetraeder - neón
Hexaeder - štruktúra
Mel Bonis (1858-1937)
Soir et Matin, op. 76 (1907)
Noëmi Haffner (*1999)
Svetlá a farby pre klavírne trio (2022)
Maurice Ravel (1875-1937)
Z Klavírneho tria a mol (1914)
I Modéré
Registrácia: pressburg-kf@bmeia.gv.at
S Karimom Zechom, ktorého tvorba je ovplyvnená rôznymi aspektmi výtvarného umenia, a Noëmi Haffner, ktorej klavírne trio bolo zvolené za názov programu, predstavuje jedno z ťažísk večera tvorba mladých talentovaných rakúskych skladateľov.
Prvá veta veľkého Klavírneho tria a mol Mauricea Ravela, ktorého mnohovrstvová zvukomaľba otvára poslucháčovi veľmi osobitú paletu asociácií, tvorí impresionistický kontrast k dvom súčasným dielam. Skladbu Noëmi Haffnerovej možno vnímať ako hravé rozvíjanie tohto zvukového jazyka, ktorý pomocou novších herných techník rozširuje zvukové spektrum o isté farebné odtiene a lomy svetla.
,,Soir et Matin" z pera francúzskeho skladateľa Mela Bonisa je ďalším dielom impresionizmu, ktorý ako žiadna iná epocha v hudbe či výtvarnom umení oplýva bohatstvom farieb a jemne harmonizujúcich nálad. Tak, ako môžu byť odlišné farebné palety impresionistických maliarov, podobne aj Mel Bonis znie osviežujúco inak ako Maurice Ravel: na rozdiel od zdanlivo jednoznačnejšej postupnosti Bonis premyslene umiestňuje večer pred ráno, ktoré po lyrickom ,,soir", svojou harmóniou niekedy pripomínajúce blues, ohlasuje nový deň s ešte väčšou svižnosťou a živosťou.
Ako estetický protipól prináša Klavírne trio e mol, Hob. XV:12 Josepha Haydna úplne odlišné farebné odtiene. Zvláštna priezračnosť, čistota a jasnosť tohto tria, ktoré sa približuje kaleidoskopu sluchového vnemu, môže prameniť aj z toho, že Haydn si v tomto období zadovážil svoje prvé fortepiano, ktoré mu otvorilo úplne nové tonálne možnosti. Violončelo dodáva skladbe koncipovanej ešte ako ,,klavírna sonáta" so sláčikovým sprievodom temné teplo v zdvojení ľavej ruky, zatiaľ čo husle vo vysokom registri prispievajú zvukovými lúčmi svetla.
Program:
Joseph Haydn (1732-1809)
Klavírne trio e mol, Hob. XV:12 (1788/1789)
Allegro moderato
Karim Zech (*2004)
Materia (2023)
Ikosaeder - hutnosť
Oktaeder - transparentnosť
Tetraeder - neón
Hexaeder - štruktúra
Mel Bonis (1858-1937)
Soir et Matin, op. 76 (1907)
Noëmi Haffner (*1999)
Svetlá a farby pre klavírne trio (2022)
Maurice Ravel (1875-1937)
Z Klavírneho tria a mol (1914)
I Modéré
Registrácia: pressburg-kf@bmeia.gv.at
Účinkujúci:
Accio Piano Trio
Christina Scheicher, klavír
Clemens Böck, husle
Anne Sophie Keckeis, violončelo
USPORIADATELIA:
Rakúske kultúrne fórum Bratislava