Lukas Ligeti

Skladateľ a hráč na bicích nástrojoch LUKAS LIGETI (Viedeň, Rakúsko) absolvoval okrem štúdia na viedenskej Hudobnej akadémii dvojročný štipendijný pobyt v Center for Computer Research in Music and Acoustics na Stanfordskej univerzite. Jeho hlavný záujem sa sústredil na oblasti ako napríklad kultúrna výmena, polyrytmické a navrstvené štruktúry, prirodzené netemperované ladenia a ako skladateľ-interpret sa pohybuje v diapazóne kompozície a voľnej improvizácie. Komponoval pre množstvo renomovaných súborov a festivalov (Vienna Festwochen, Ensemble Modern, Kronos Quartet, Fórum amerických skladateľov, Orchestre National de Lyon, London Sinfonietta, San Francisco Contemporary Music Players, Amadinda Percussion Group a mnoho ďalších). Ako interpret hral/nahrával s mnohými umelcami (Michael Manring, Benoît Delbecq, John Tchicai, Elliott Sharp, Jim O'Rourke, Fred Frith, Chris Cutler). Jeho aktivity v medzikultúrnych výmenách viedli k mnohým kooperáciám (objednávky pre Goetheho inštitút, vedenie workshopov v Abidžane, Pobrežie slonoviny, ktoré viedlo k vzniku experimentálneho multikulturálneho zoskupenia Beta Foly. V Egypte spolupracoval s núbijskými hudobníkmi, s ktorými koncertoval v káhirskej opere.

Dielo (výber): Pattern Transformation pre 4 hráčov na 2 marimbách (1988), Oblique Narratives pre dva klavíry (1989–1990), Frozen State of Song pre saxofónové kvarteto (1990–1993), Tonga Tango pre miešaný zbor a cappella (1993), Moving Houses pre sláčikové kvarteto (1996), Phrase Drum pre Yamaha Disklavier automatic piano (1997), Dva kusy pre elektronické bicie sólo (1997), New York to Neptune pre sláčikové kvarteto s automatickým bubeníkom, alebo mg pásom (1998), Propeller Island pre DVD-audio s 5.1 surround zvukovým systémom (2000), Independence pre kvarteto hráčov na bicích nástrojoch (2002), Delta Space pre klavíristu na Yamaha Disklavier a elektroniku (2002), Trinity pre klavír sólo (2003), Stroboscope pre kvarteto hráčov na bicích nástrojoch (2003).

x