Melos-Étos

07. 11. 2024 – 14. 11. 2024

Isao Matsushita

ISAO MATSUSHITA (1951, Tokio, Japonsko) študoval kompozíciu na Národnej univerzite výtvarných umení a hudby u Hiroakiho Minamiho (1973 – 1977) a Toshiro Mayuzumiho (1977 – 1979). Pokračoval u Isang Yuna na Hochschule für Musik v Berlíne (1979 – 1986). Získal niekoľko ocenení (Prvá cena súťaže v Mönchengladbachu v roku 1985 za Toki-no-ito – Pramienky času, Irino Prize, 1986). Svoje diela prezentoval v Austrálii, Rakúsku, Dánsku, Estónsku, Nemecku, Spojených štátoch a rodnom Japonsku, vrátane zimných Olympijských hier Nagano 1998. Ako dirigent viedol berlínsky Ensemble Kochi (1982 – 1986), Cameratu Nagano (od roku 1990) a Mestský Bunkyo orchester v Tokiu (od roku 1993). Isao Matsushita je tiež aktívnym organizátorom hudobných podujatí. Zastrešoval koncerty Ázijskeho umeleckého festivalu vládnej organizácie pre kultúrne záležitosti Japonska (1999), bol výkonným riaditeľom Týždňa ázijskej hudby v Jokohame (2000), Naganského hudobného festivalu (2000) a Festivalu ázijskej hudby v Tokiu (2003). Od roku 1997 zastával post viceprezidenta Japonského zväzu skladateľov, neskôr bol predsedom Ligy ázijských skladateľov (1999 – 2004). Prednáša kompozíciu na Národnej univerzite výtvarných umení a hudby v Tokiu a je mimoriadnym profesorom súčasnej ázijskej hudby na jej Performing Arts Centre.

Dielo (výber): Boufuri – Mosquito Larva, kyogen (tradičné komické divadlo) opera (1995), A Midsummer Night's Dream, kyogen opera podľa Williama Shakespeara (1995), Shinano-no-kuni – Zenkoji Story, opera (1997), Minasoko-no-kan (tradičný balet) pre tanečníkov noh a malý orchester (2002), Diffusion pre veľký orchester (1976), Alabaster pre 3 orchestre (1977 – 1979), But All Can Hear (B-A-C-H) pre marimbu (1985), Go-un – Five Buddhist Aphorisms pre violončelo a súbor (1985), Hingashi-no pre šakuhači, šamisen a 13-strunové koto (1987), Aki-no-mai 2 pre 3 šakuhači, šamisen, biwu (lutnu), futozao (lutna so širokým krkom), 2 13-strunové koto, kokyu a 4 japonské bicie (1989), Legacy of a Dream (symfonická báseň) pre veľký orchester (1989), Sea Space pre 13-strunové koto, husle a klavír (1990), Go-un kai-kuh – Zvuky a svetlá pre variabilne obsadený ázijský súbor a svetelnú inštaláciu (1991), Grand Atoll pre 4 saxofóny a veľký orchester (1992), Hi-ten-yu pre wadaiko a veľký orchester (1994), Dhammapada 1 pre harfu, husle, bicie a ikebanu (2001), Dhammapada 2 pre harfu, husle, bicie a kohdoh (aromatický rituál, 2002), Dhammapada 3 pre harfu, husle, bicie a čajový obrad (2002), Dhammapada 4 pre harfu, husle, bicie a kaligrafiu (2003), Kisaragi-ni (To February) pre nohkan (bambusová flauta) a malý orchester (2003), Togakushi Story, balet (2004), Mantra of Flame pre štvoro bicích (2004), Gassho (A Prayer), symfónia s textami z Budhistickej sútry pre shomyo a malý orchester (2004), Minaduki no oto (Zvuky júna) pre vibrafón (2005), Čas na modlitbu, koncert pre dvojo huslí a orchester (2005).

x