Johannes Maria Staud
Rakúsky skladateľ. Od začiatku spolupráce s vydavateľstvom Universal Edition sa stal jedným z najúspešnejších skladateľov svojej generácie. Študoval kompozíciu a elektroakustickú hudbu na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíne (Iván Erőd, Dieter Kaufmann, Hanspeter Kyburz). Absolvoval majstrovské kurzy u Briana Ferneyhougha a Aloisa Piňosa. Staudova hudba si získala uznanie u hudobných kritikov a v súčasnosti je uvádzaná významnými sólistami a orchestrami zameranými na súčasnú hudbu. Vo svojej tvorbe čerpá zo svetovej literatúry (Bewegungen, 1996; Die Ebene, 1997), súčasného výtvarného umenia (Polygon, 2002), filmovej tvorby (Black Moon,1998; Hommage à Bruce Nauman, 2005 – 2006), ale aj z rôznych vedných odborov (A map is not the territory, 2001; Dichotomie, 1997). Skladba Segue (2006 – 2008) pre violončelo a orchester obsahuje fragmenty z diel Mozarta, Staudova opera Berenice (2003 – 2006) je zasa exkurziou do sveta populárnej hudby. V sezóne 2010/2011 sa stal rezidenčným skladateľom drážďanského orchestra Sächsische Staatskapelle. Jeho v poradí druhá opera Die Antilope (libretto: Durs Grünbein) mala premiéru v auguste 2014. Je spoluzakladateľom skladateľskej skupiny Gegenklang vo Viedni. Získal viacero prestížnych ocenení: Kompositionswettbewerb (2000), International Rostrum of Composers (2003), cenu Ernst-von-Siemens-Musikstiftung (2004), Paul Hindemith-Prize (2009) a Music Award of the City of Vienna (2012).