Peter Martinček
PETER MARTINČEK (1962, Bratislava) pokračoval po konzervatoriálnych štúdiách kompozície (Juraj Pospíšil) a dirigovania (Alois Vykydal) v kompozičnej triede Dezidera Kardoša na VŠMU v Bratislave (1982 – 1987). V roku 1986 absolvoval stáž na Accademia Chicgiana v Siene u F. Donatoniho. Od roku 1987 vyučuje kompozíciu a teoretické predmety a vedie Súbor pre súčasnú hudbu na konzervatóriu v Bratislave, od 1993 pôsobí na Katedre teoretických predmetov VŠMU. Roku 1987 získal Cenu slovenského hudobného fondu za Tri lyrické zbory a roku 1991 za scénické oratórium Memento. Diela Martinčeka prenikli i do zahraničia – roku 1989 na festivale v kanadskom Banffe získala videoverzia oratória Memento hlavnú cenu Rocky; Sláčikové kvarteto „Les animaux dans la nature" sa roku 1991 umiestnilo vo finále skladateľskej súťaže Grand Prix A. Honegger v Paríži. Martinček bol členom poroty na medzinárodných skladateľských súťažiach (Rím 1993, 1994). Už od rokov štúdia sa priebežne profiloval ako tvorca so širokospektrálnym záberom od reflexie hudby minulosti (komorné skladby dedikované Lisztovi, Ravelovi, Šostakovičovi) cez prijatie niektorých technických podnetov z avantgardy 50. a 60. rokov (seriálna technika v Symfónii č. 1, aleatorika v Koncerte pre klavír, nekonvenčné zdroje sonoristiky v Hudbe pre flautu a preparovaný klavír) až k inšpirácii jazzom a populárnou hudbou (Passi di jazz; Garpománia).
Dielo (výber): Spomienky pre organ (1980), Klavírna sonáta č. 1 na pamäť M. Ravela (1980), Hudba pre flautu a preparovaný klavír (1980), Duo in memoriam D. Šostakovič pre 2 husle (1981, rev. 1989), Natura I. – „Hmyz", EA (1982), Simon Bolivar pre orchester (1982), Koncert pre klavír a orchester č.1 in A (1982), Ileotorakopagus pre recitátora a organ (1984), Klavírna sonáta č. 2 na pamäť F. Liszta (1985), Jarná predohra pre orchester (1985), Symfónia č. 1 pre orchester (1987), Passi di jazz pre flautu a sláčiky (1987), Memento, scénické oratórium (1988), Garpománia pre husle a klavír (1989), Little fooleries pre flautu a gitaru (1991), Missa Danubia (1993), Feet of my wife pre violončelo a klavír (1994), The Touch – Winterqurtett pre sláčikové kvarteto (1995), Sonatínka pre harfu (1995), Žalmové piesne pre hlas a orchester (1998), Klavírna sonáta č. 3 „The Scream of Butterfly" (2000).