Kaija Saariaho
KAIJA SAARIAHO (1952, Fínsko) žije a komponuje v Paríži od roku 1982. Študovala kompozíciu na Sibeliovej akadémii u Paava Heininena, neskôr na Musikhochschule vo Freiburgu u Briana Ferneyhougha a Klausa Hubera. V roku 1982 navštevovala kurzy computer music na parížskom IRCAM-e a elektronika sa stala dôležitým aspektom jej kompozičného jazyka. Na letných kurzoch v Darmstadte získala Kranichsteiner Preis, neskôr ceny Prix Italia a Ars Electronica Prize za Stilleben. Za Lonh pre soprán a elektroniku získala Nordic Music Prize a cenu Stoeger Spoločnosti komornej hudby amerického Lincolnovho centra. Medzinárodné uznanie dosiahla aj dielami Verblendungen pre orchester a mg pás (1982–1984), Lichtbogen pre komorný súbor a elektroniku (1985–1996), Nymphéa pre sláčikové kvarteto a elektroniku (1987), ktorá bola objednávkou Lincolnovho centra pre Kronos Quartet a dvoma spojenými orchestrálnymi skladbami Du Cristal a ...à la fumée. Spolupracuje na množstve multimediálnych projektov (balet Maa, 1991), mnohé z nich prezentuje na autobiografickom CD-ROM-e Prisma. V týchto dňoch pracuje na oratóriu La Passion de Simone a opere Adriana Mater. Tá vznikla na objednávky Opéra National de Paris – Finnish National Opera a bude premiérovaná v marci 2006 v parížskej Bastille Opera.
Dielo (výber): L’Amour de loin, opera (2000), Im Traume pre violončelo a klavír (1980), Verblendungen pre orchester (1984), Lichtbogen pre 9 hudobníkov (1986), Io pre komorný orchester a elektroniku (1987), Petals pre violončelo a elektroniku (1988), Stilleben pre elektroniku (1988), Du Cristal pre orchester (1989), ...à la Fumée pre altovú flautu, violončelo a orchester (1990), Maa, baletná hudba v siedmych obrazoch (1991), Fall pre harfu a elektroniku (1991), Gates pre komorný orchester a elektroniku (1991), Amers pre violončelo a komorný orchester (1992), Caliban's Dream pre barytón a súbor (1993), Six Japanese Gardens pre bicie a elektroniku (1994), Graal Théâtre pre husle a orchester (1994, komorná verzia 1997), Folia pre kontrabas a elektroniku (1995), Lonh pre soprán a elektroniku (1996), Château de l’âme pre soprán, zbor a komorný orchester (1996), Miranda's Lament pre soprán a súbor (1997), Mirrors pre flautu a violončelo (1997), Nymphéa Reflection pre orchester (2001), Überzeugung pre 3 ženské hlasy a súbor (2001), Tag des Jahrs pre miešaný zbor a elektroniku (2001), Orion pre orchester (2002), Ferdinand's Comfort pre soprán, barytón a súbor (2004), Adriana Mater, opera (v príprave), Asteroid 4179: Toutatis pre orchester (v príprave), La Passion de Simone, oratórium (v príprave).