Melos-Étos

07. 11. 2024 – 14. 11. 2024

Sofia Gubajdulina

SOFIA GUBAJDULINA (1931, Čistopol) študovala klavír a kompozíciu na konzervatóriu v Kazani a roku 1959 ukončila postgraduálne štúdium resp. ašpirantúru na Moskovskom konzervatóriu v triedach Nikolaja Pejka a Visariona Šebalina. Od roku 1963 žila v Moskve ako slobodná umelkyňa. Roku 1975 založila spolu s Vjačeslavom Artymovom a Viktorom Suslinom skupinu Astreja pre improvizácie na zriedkavo používaných ruských, kaukazských a stredoázijských ľudových nástrojoch, ktoré svojím neznámym zvukovým charakterom ovplyvnili skladateľkyno hudobné experimentovanie. S. Gubajdulina získala niekoľko významných ocenení v medzinárodných skladateľských súťažiach, o. i. v Ríme (1975) za skladbu Degrees, v Monaku (1987), i mnoho ďalších pôct: International Record Award S. Kusevického (1989), Premio Franco Abbiato za nahrávku husľového koncertu Offertorium (1991), Ruskú štátnu cenu (1992). V jej tvorbe sa organicky a osobito snúbi umelecké myslenie Západu (princíp dualizmu, polarizácia človek – svet, kresťanská mystika, symbolizmus, dramatické napätie) a Východu (monistický princíp, meditatívnosť, kolorizmus).

Dielo (výber): Fatselya pre soprán a symfonický orchester (1956), Klavírne kvinteto (1957), Chaconne pre klavír (1962) Allegro rustico pre flautu a klavír (1963), Päť etúd pre harfu, kontrabas a bicie (1965), Sonáta pre klavír (1965), Pantomíma pre kontrabas a klavír (1966), Rubayat, kantáta pre barytón a inštrumentálny súbor (1969), Hudobné hračky, klavírne skladby pre deti (1969), Concordanza pre 10 inštrumentalistov (1971), Stupne pre symfonický orchester (1972), Detto 2 pre violončelo a 13 nástrojov (1972), Stunde der Seele pre mezzosoprán a veľký dychový orchester na slová M. Cvetajevovej (1974, verzie pre bicie nástroje, mezzosoprán a orchester 1978/1988), Koncert pre fagot a hlboké sláčiky (1975); Kvarteto pre štyri flauty (1977), Misterioso pre 7 perkusionistov (1977), Introitus, koncert pre klavír a komorný orchester (1978), Sonáta pre organ a bicie (1978), De profundis pre bajan sólo (1978), In croce pre violončelo a organ (1979), Garten von Freuden und Traurigkeiten pre flautu, alt a harfu (1980), Offertorium, koncert pre husle a orchester (1980), Freut euch, sonáta pre husle a violončelo (1981), Sedem slov pre violončelo, akordeón a sláčikový orchester (1982), Perception pre barytón, soprán a sedem sláčikových nástrojov (1983), Stimmen...Verstummen..., symfónia v 12 častiach (1986), 2. sláčikové kvarteto (1987), 3. sláčikové kvarteto (1987), Sláčikové trio (1988), Pro et contra pre orchester (1988), Alleluja pre veľký orchester, miešaný zbor a chlapčenské hlasy (1990), Z Rilkeho Hodiniek pre violončelo a orchester (1991), Hommage à T. S. Eliot pre soprán a okteto (1987/91), Skoro ráno, krátko pred prebudením pre súbor japonských koto (1993), Noc v Memfise, kantáta pre mezzosoprán, mužský zbor a komorný orchester (1968/1988/1992), A slávnosť je v plnom prúde pre violončelo a orchester (1993), V očakávaní pre saxofónové kvarteto a 6 hráčov na bicích nástrojoch (1993), Meditácia na Bachov chorál BWV 668 (1993), 4. sláčikové kvarteto (1993), Now Always Snow pre komorný súbor a komorný zbor (1993), Povrazolezec pre husle a klavír (1993), Koncert pre flautu a orchester (1994), Anjel pre alt a kontrabas (1994), Figures of Time pre symfonický orchester (1994), Z vízií Hildegardy von Bingen pre alt (1994), Koncert pre violu a orchester (1996), Impromptu pre husle a flautu (1996), Canticle of the Sun pre miešaný zbor (1997), V tieni stromu pre koto, basové koto, zheng a súbor (1998), Dve cesty (venované Márii a Marte) pre 2 violy (1999), Jánove pašie pre komorný zbor, veľký zbor, sólistov a orchester (1999–2000), St. John Easter pre dvojitý zbor s orchester (2001), Záblesk konca pre orchester (2003).

x