Tadeusz Wielecki
TADEUSZ WIELECKI (1954, Varšava) študoval kontrabas u Alfreda Wieczoreka a Andrzeja Mysinskeho a kompozíciu u Włodzimierza Kotonskeho na Varšavskej hudobnej akadémii. Na základe štipendia Witolda Lutosławského v roku 1986 pokračoval v kompozičnom štúdiu u Isang Yuna v Západnom Berlíne a u Klausa Hubera vo Freiburgu. Ako kontrabasista uvádza súčasné diela pre sólový kontrabas. Koncertoval v Európe, Azerbajdžane a Spojených štátoch. Wieleckeho kompozície sú ovplyvnené jeho kariérou kontrabasistu, zvlášť sa zaujíma o obmeny tradičných techník hry na sláčikových nástrojoch. Zaslúžil sa aj o popularizáciu súčasnej hudby, umeleckého vzdelávania, viedol programové kurzy novej hudby pre deti a mládeź v poľskom rádiu. V roku 1992 bol členom umeleckého výboru Svetových dní hudby Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu vo Varšave. Jeho Concerto a Rebours pre husle a orchester (uvedený na festivale Mélos-Étos 2003) získal uznanie Medzinárodnej skladateľskej tribúny UNESCO 1999 v Paríži. Od toho istého roku je Tadeusz Wielecki umeleckým riaditeľom renomovaného festivalu súčasnej hudby Varšavská jeseň.
Dielo (výber): Nokturno pre miešaný zbor a capella (1979), Hudba pre klarinet (1979), Tango pre klarinet, pozaunu, violončelo a klavír (1980), Misterioso pre hráča na bicie-herca (1980), Týždeň pre zobcovú flautu, bicie, klavír a kontrabas (1980), Serious Music pre husle, pozaunu a bicie (1981), Melódia so sprievodom pre komorný súbor (1981), Opened Series I.–IV., kusy pre kontrabas sólo (1982–85), Ductus pre malý sláčikový orchester a čembalo (1986), Komorná poéma pre dvoje husle, kontrabas a klavír (1986), Badrulbudura pre hráča na bicích nástrojoch a herca (1988), Opened series V. pre kontrabas sólo (1988), Counting game pre štyroch hovoriacich hudobníkov (1990), Metafyzická balada pre komorný orchester (1990), Two Questions and One Guess pre komorný orchester (1992), Opened Series VI. pre kontrabas sólo (1993), Z hlbokosti spievam... pre dychové, sláčikové a bicie nástroje (1993), Žobrácka balada pre komorný súbor (1994), Egocentrická poéma pre zosilnený klavír a mg pás (1994–1995), Collage-tango pre komorný orchester (1995), A Study of the Gesture pre klarinet, klavír a violončelo (1995), ID pre orchester (1996), A Study of the Gesture II pre klavír (1997), Concerto a Rebours pre husle a orchester (1998), A Study of the Gesture III pre klarinet, pozaunu, klavír, violončelo a kontrabas (2000), Credo, quia absurdum pre mg pás a tanečnicu (2001), Time of Stones pre komorný súbor a ozvučený kontrabas (2002), Tafle pre orchester (2002), Sláčikové kvarteto (2004), The Whisper of Semitones pre kontrabas a komorný súbor (2004), Shoals pre orchester (2005).