Foto: Vladimír Godár: Inštrumentálna hudba Jána Levoslava Bellu

Vladimír Godár: Inštrumentálna hudba Jána Levoslava Bellu

Novinky vydavateľstva HC

|

19. 08. 2025

Pohľad editora

Nová publikácia Hudobného centra predstavuje zásadný príspevok k poznaniu rozsiahleho a doposiaľ nedostatočne prebádaného kompozičného odkazu nášho najväčšieho romantického skladateľa. Vladimír Godár, iniciátor a dlhoročný editor Súborného vydania Jána Levoslava Bellu, vo svojej knihe podrobne dokumentuje a kontextualizuje Bellove klavírne, organové, komorné a orchestrálne skladby z hudobného i historického hľadiska.

"Hudobný jazyk hudby druhej polovice 19. storočia býva charakterizovaný pomocou polarity pojmov romantizmus : novoromantizmus či "tradicionalizmus" (Brahms, Dvořák) : "novátorstvo" (Berlioz, Liszt, Wagner). V rovnakom čase však prebiehal aj prudký vzostup národných skladateľských škôl, ktoré popri nepochybnom spoločensko-politickom aspekte svojich snáh prinášali aj nové tvorivé alternatívy, vymedzujúc ďalšiu typickú opozíciu hudobného romantizmu, opozíciu "centrálnych" a "okrajových" kultúr. Myšlienkové postoje, inkarnované v spomínaných opozíciách, vytvárali predpoklady tvorivého dynamizmu, ktorý rozšíril štýlovú bázu romantizmu o nové polohy, keďže jednotlivé východiskové postoje nepredstavovali izolované sústavy, ale podliehali vzájomnej hybridizácii, nastoľujúcej neustále nové východiská. Dochádzalo tak nielen k vzájomnému kríženiu tradicionalistickej a novátorskej orientácie, ale aj k vzájomnému ovplyvňovaniu centrálnych a okrajových snáh. Táto široká báza kompozičných východísk však nepredstavovala len aktuálne tvorivé impulzy pre tvorcov 19. storočia, ale je aj bázou, ktorá umožňuje novodobú dešifráciu skladateľských intencií. Takisto sa najväčšmi zaslúžila o bohatú pestrosť podôb Novej hudby v 20. storočí. 

Ján Levoslav Bella (4. 9. 1843 Liptovský Mikuláš - 25. 5. 1936 Bratislava), tento azda jediný predstaviteľ slovenského hudobného romantizmu, sa v našej historiografii považuje za tvorcu základných pilierov novodobej slovenskej hudobnej kultúry. Azda najmä preto sa jeho tvorba zasadzuje zväčša do kontextov "tradicionalizmu" a konštituujúceho sa slovenského "regionalizmu" (vznik slovenskej národnej hudby), pričom interpretácia jeho diela často obchádza protikladné polohy "novátorstva" a "centrálnosti", ktoré akoby v jeho tvorbe absentovali."

(Vladimír Godár, úryvok z predhovoru publikácie) 

Nájdete v našom e-shope a vo vybraných kníhkupectvách.

Kúpiť v e-shope
x