-
1965
absolvovala Konzervatórium v Košiciach (hru na klavíri v triede prof. Marty Reiterovej, dejiny hudby u prof. Márie Potemrovej)
-
1965 – 1976
pedagogička na Ľudovej škole umenia (ĽŠU), Sverdlovova 6, Košice (v súčasnosti ulica Mäsiarska), vyučovala hru na klavíri, hru na zobcovej flaute a korepetovala
-
1976 – 2011
pedagogická činnosť na Konzervatóriu v Košiciach, Timonova 2 (hudobnoteoretické predmety: dejiny hudby, dejiny a literatúra spevu, dejiny a literatúru divadla pre spevákov a hercov)
-
1980
absolvovala hudobnú vedu a etnografiu na Filozofickej fakulte Univerzity Jana Evangelistu Purkyně v Brne, externe (teraz Masarykova univerzita)
-
1982
titul PhDr., rigorózne štúdium na Filozofickej fakulte Univerzity Jana Evangelistu Purkyně v Brne
-
2012 – 2015
pedagogická činnosť na Konzervatórium Jozefa Adamoviča, Exnárova 8, Košice (hudobná estetika), viedla seminár záverečných absolventských prác
PhDr. Edita (Dita) Marenčinová je slovenská muzikologička, pedagogička, hudobná publicistka a interpretka. Vyštudovala hru na klavíri na konzervatóriu v Košiciach a hudobnú vedu a etnografiu v Brne na Filozofickej fakulte Univerzity Jana Evangelistu Purkyně (dnes Masarykova univerzita). Tu získala aj doktorát filozofie v odbore hudobná veda.
Hneď po škole pracovala ako učiteľka hry na klavíri a zobcovej flaute na Ľudovej škole umenia. Zaslúžila sa o zrovnoprávnenie hry na zobcovej flaute s ostatnými dychovými nástrojmi ako hlavného predmetu a so svojimi žiakmi získala množstvo ocenení na celoštátnych súťažiach ĽŠU.
V roku 1976 nastúpila na Konzervatórium v Košiciach na Timonovej, kde vyučovala hudobnoteoretické predmety (dejiny hudby, dejiny a literatúra spevu, dejiny a literatúru divadla pre spevákov a hercov) až do roku 2011. Pôsobila aj ako zástupkyňa riaditeľa konzervatória, viedla hudobnoestetický seminár a bola konzultantkou absolventských prác, v rámci ktorých iniciovala zber ľudových piesní a ľudových obradov (cca 500 piesní). Aktívnu pedagogickú činnosť ukončila roku 2015. (Od roku 2001 vyučovala ako dôchodkyňa).
Popri svojej pedagogickej profesii sa Dita Marenčinová neustále venuje aj publicisticke, prednášaniu a muzikologickému bádaniu. Zaoberala sa skúmaním ľudových piesní z okolia Brumovic na Morave, zberom ľudovej slovesnosti na Moravských Kopaniciach a niekoľko týchto piesní vyšlo knižne v práci Proměny jihomoravské vesnice. Národopisné studie z Brumovic (1981). Zbierala ľudové piesne taktiež v zemplínskych obciach Cejkov a Malý Horeš a ich hudobnú štruktúru podrobila porovnávacej analýze (Diplomová práca, Filozofická fakulta Univerzity Jana Evanglistu Purkyně v Brne, Brno, 1980). Dielčia štúdia bola uverejnená v Sborníku příspěvků z 12. etnomuzikologického semináře: Lidový tanec, píseň a hudba. Krajské kulturní středisko v Brně (Brno, 1983).
Taktiež sa Dita Marenčinová zameriava predovšetkým na operné a hudobnozábavné divadlo. Reflektuje, skúma a dokumentuje dejiny opery Štátneho divadla v Košiciach a Divadla Jonáša Záborského v Prešove. Vypracovala podrobné analýzy činnosti týchto divadiel, najmä pri viacerých okrúhlych výročiach, zverejnené na konferenciách a v zborníkoch. Spolupracovala na Štátnej výskumnej úlohe Opera v Košiciach v rokoch 1948 – 1985 v garancii Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Je autorkou viac ako 60 hesiel pre dvojzväzkovú Encyklopédiu dramatických umení (1989, 1990) o operných spevákoch Opery Štátneho divadla Košice a operetných a muzikálových spevákov Spevohry Divadla Jonáša Záborského Prešov a tiež textov hesiel o histórii oboch divadiel v tejto encyklopédii. Napísala vyše 450 kritík z oblasti hudobného divadla a z koncertov.
Dita Marenčinová publikuje v Slovenskom rozhlase a zaoberá sa jeho dejinami – pripravila rozhlasové relácie o pravidelnom hudobnom vysielaní košického rozhlasu od roku 1927 pri príležitosti 90-ročného jubilea tohto rozhlasu.
Vedie Kruh priateľov umenia pri Štátnej filharmónii Košice a je jej stálou recenzentkou. V súčasnosti pracuje na monografii Hudobná minulosť mesta Košice v rokoch 1850 – 1918. Publikuje v odborných časopisoch, zborníkoch i v dennej tlači a pravidelne sa zúčastňuje vedeckých konferencií.
Je alebo bola členkou viacerých zväzov a spolkov: Slovenský spolok pre hudobnú výchovu, Česká hudební společnost, Zväz slovenských skladateľov, muzikologická sekcia, Česká společnost pro starou hudbu, Zväz dramatických umelcov na Slovensku. V Zväze dramatických umelcov bola členkou komisie pre užší výber inscenácií operetnej a muzikálovej tvorby divadiel, orientovaných aj na hudobnozábavné divadlo, odporúčaných na celoštátne (československé) prehliadky.