• 1955

     absolventka na VŠMU v Bratislave

  • 1949 – 1955

     pôsobenie v SĽUK-u

  • 1955 – 1965

     členka zboru Štátneho divadla Košice (dnešné Národné divadlo) 

  • 1965 – 1991

     sólistka Opery Štátneho divadla Košice (dnešné Národné divadlo) 

Mária Adamcová, mezzosopranistka, ktorá vytvorila množstvo operných postáv svetového i domáceho repertoáru. Vynikla ako Azucena (Trubadúr), princezná Eboli (Don Carlos), Oľga (Eugen Onegin), Grófka (Piková dáma), Amneris (Aida), Ulrika (Maškarný bál), Dalila (Samson a Dalila), Kostolníčka Buryjovka (Jej pastorkyňa), Marína Mnišková (Boris Godunov) a i. Venovala sa aj koncertnej činnosti.

"Mária Adamcová bola najvýznamnejšou mezzosopranistkou v dejinách Štátneho divadla v Košiciach. Ako speváčka začínala v SĽUKu, od 1955 bola členkou opery Štátneho divadla v Košiciach. Neovplývala obrovským hlasovým fondom, jej mezzosoprán pôsobil mäkko a vo vyšších polohách, ktoré hravo zvládala, znel takmer sopránovo. To jej umožnilo zvládnuť aj také dramatické postavy ako je Wagnerova Ortrude z Lohengrina. Bohatý bol aj jej ruský repertoár: Čajkovského Oľga z Eugena Onegina a Grófka z Pikovej dámy, Borodinova Končakovna či Musorgského Marina Mníškova z Borisa Godunova. Inou repertoárovou oblasťou bola opera dvadsiateho storočia počnúc Janáčkom (Kabanicha v 1972 a Kostolníčka v 1977). Matka v Szokolayovej Krvavej svadbe (1967) či Vrabcová vo Ferenczyho Nevšednej humoreske. Popri významných úlohách spievala aj rozsahom menšie či charakterové úlohy (Háta z Predanej nevesty, Zimoňka v Krútňave, Serena z Gershwinovej opery, Suzuki z Madama Butterfly). Jej kreácie nepoznali výkonnostné výkyvy."

(Jaroslav Blaho: Jubilanti slovenskej opery 7, [Online.] Opera+ 01.09.2015)

x