-
1946 – 1950
štúdium histórie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave; paralelne navštevovala prednášky z hudobnej vedy
-
1951 – 1952
interná prekladateľka v literárnom nakladateľstve
-
1953
absolvovala štúdium spevu, Štátne konzervatórium v Bratislave
-
1954 – 1989
odborná a výskumná pracovníčka v Oddelení etnomuzikológie v Ústave hudobnej vedy SAV
-
1968
absolvovala externé štúdium národopisu a folkloristiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave
Juliana Kováčová bola slovenská folkloristka a etnomuzikologička.
Vyštudovala históriu, externe národopis a folkloristiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a spev na Konzervatóriu v Bratislave.
Od roku 1954 pracovala Kováčová plných 35 rokov v Oddelení etnomuzikológie v Slovenskej akadémii vied. Na starosti mala archívy ľudových piesní a tancov s revidovaním starších záznamov a evidenciou nových prírastkov. Katalogizovala napr. zápisy (kópie) piesňových textov zo zbierky Andreja Halašu. Ľudovú pieseň študovala komplexne z hľadiska hudobnej a textovej zložky v kontexte funkcií spevu.
,,Prispela tým k formovaniu výskumnej orientácie, ktorú dnes považujeme za jedno zo špecifík slovenskej etnomuzikológie." (Hana Urbancová, 2010)
Okrem archívnej práce sa pravidelne venovala aj výskumu ľudovej hudobnej a tanečnej kultúry v teréne. S kolegom Stanislavom Dúžekom realizovali výskumy na Podpoľaní a v oblasti Trenčína. Pre oba tieto regióny vytvorili hodnotnú dokumentačnú bázu.
,,Významne sa zaslúžila o dokumentáciu tradičnej spevnosti v 60. – 80. rokoch 20. storočia. Aj vďaka jej záznamom sa dnes môžeme venovať hĺbkovým analýzam piesňových žánrov – dokonca i takých, ktoré pred rokom 1989 stáli na okraji záujmu oficiálnej vedy (vianočné koledy, ľudové duchovné piesne)." (Hana Urbancová, 2010)
Vo svojich odborných textov sa Juliana Kováčová zameriavala na regionálne piesňové kultúry, piesňové žánre a významných nositeľov piesňovej tradície. K žánrovému výskumu patria publikácie Lúčne piesne žien (1980) či Trávnice – špecifický druh ženských lyrických piesní (1987). Kováčovej rozsiahla štúdia o speváčke Márie Zajacovej zo Záblatia pri Trenčíne (1985) patrí medzi kľúčové profily významných speváckych osobností u nás.
,,Jasná formulácia myšlienok, starostlivé preverovanie hypotéz, zodpovedné zvažovanie záverov – to sú znaky, ktoré urobili z nepočetných prác tejto autorky veľmi dobré východisko pre náš ďalší výskum." (Hana Urbancová, 2010)