-
1960 – 1964
technik vo výrobe hudobných nástrojov v závode Varhany Krnov
-
1962 – 1966
štúdium hudobnej komopozície na konzervatóriu v Ostrave u Miroslava Klegu
-
1964 – 1973
pracoval ako strihač a hudobný ozvučovateľ v Slovenskom filme v Bratislave
-
1970
absolvoval štúdium hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (PhDr.); 1980, CSc.
-
1976 – 2000
externý pedagóg na Vysokej škole múzických umení; 1996 založil subkatedru zvukovej skladby na výchovu zvukových majstrov na Filmovej a televíznej fakulte; 2000 stal sa vedúcim už plnohodnotnej Katedry zvukovej skladby na výchovu zvukových majstrov
-
1980 – 1986
v slobodnom povolaní
-
1991 – 2009
vedecký pracovník Ústavu hudobnej vedy SAV; 1997 – 2009 riaditeľ
Prof. PhDr. Juraj Lexmann, ArtD. bol slovenský hudobný skladateľ, hudobný a filmový teoretik, režisér hudobných dokumentárnych filmov a televíznych diel a pedagóg. V oblasti výskumu sa zameriaval na filmovú a liturgickú hudbu.
Začiatkom 80. rokov zostavil Liturgický spevník I, ktorý oficiálne vyšiel v roku 1990, ale používal sa už od roku 1985. Neskôr pripravil aj Liturgický spevník II a Liturgický spevník III - spevy na Popolcovú stredu, Svätý týždeň a Veľkú noc (1993). Zostavil aj Liturgický spevník pre tretie tisícročie (2000), ktorý bol veľkým prínosom pre liturgickú obnovu na Slovensku. Juraj Lexmann vychoval viacerých odborníkov, ktorí pokračujú v práci na poli liturgickej hudby (Dr. R. Podpera, Dr. S. Šurin a ďalší).
Juraj Lexmann prispel do rozvoja teórie filmovej aj liturgickej hudby. Napísal monografie Teória liturgickej hudby (2015), Audiovizuálne médiá a hudobná kultúra (2009, 2002), Slovenská televízia a jej perspektívy (2007), Teória filmovej hudby (2006, 1981) či Slovenská filmová hudba 1896 – 1996 (1996). Je autorom hesiel do Encyklopédie dramatických umení Slovenska (1989, 1990).
Bol autorom hudby k viac než 120 filmom, pričom často spolupracoval s režisérom Viktorom Kubalom. Do tejto tvorby patria napr. filmy Zbojník Jurko (1976) či Krvavá pani (1980). Komponoval aj hudbu k scénickým programom SĽUK-u (napr. Slnovrat), liturgické, komorné skladby a piesne.
Ako autor a režisér sa Juraj Lexmann podieľal na tvorbe hudobných dokumentárnych filmov a televíznych relácií (napr. Filozofia hudby, cyklus Deti hudobníci). Realizoval strih a hudobnú dramaturgiu k cca 1400 filmom spravodajskej, dokumentárnej a animovanej tvorby.
,,Pomocou tradičných nástrojov klasického orchestra i syntetickou, elektroakustickou hudbou novými kompozičnými technikami dosahuje zaujímavú zvukovosť (populárno-ved. filmy o technike, ekológii). Má špecifickú schopnosť vyjadriť komiku, grotesku a inštrumentáciou, využitím rôznych žánrov (tradičná džezová hudba a pod.) vystihnúť satirické momenty (Diablova pomsta, 1971)." (Encyklopédia dramatických umení Slovenska, 1989, s. 670)
Bol členom International Cooperative in Systematic and Comparative Musicology.
Za svoje pôsobenie získal Lexmann aj niekoľko ocenení, vrátane Ceny Petra Mihálika za celoživotný prínos v oblasti slovenskej filmovej vedy v roku 2017, Ceny Andreja Radlinského v roku 2014 za celoživotný prínos a v tom istom roku získal ako prvý na Slovensku Rád sv. Silvestra v druhom stupni „rytier veliteľ“, ktorý sa udeľuje katolíkom, ktorí sa aktívne vložili do cirkevného života a pričinili sa o rozvoj cirkvi prostredníctvom svojich profesionálnych schopností.