-
1934 – 1942
Gymnázium v Lipníku, súčasne základy hry na husliach (R. Kundl), hudobnej teórie a harmónie (J. Vašíček)
-
1942 – 1950
s prerušením kvôli 2. svetovej vojne Konzervatórium v Brne (klavír – Zuzana Zámečníková, organ – Josef Černocký, kompozícia – Vilém Petrželka, dirigovanie – Bohumír Liška)
-
1950 – 1953
VŠMU (dirigovanie – Václav Talich, klavír – Štefan Németh-Šamorínsky, kompozícia – Ján Cikker)
-
1954 – 1957
asistent dirigenta Slovenskej filharmónie
-
1957 – 1968
dirigent Slovenskej filharmónie
-
1957 – 1959
Hudobná akadémia vo Viedni (mimoriadny poslucháč H. Swarovského)
-
1966
asistent šéfdirigenta Leningradskej filharmónie Jevgenija Mravinského
-
1969 – 1975
šéfdirigent Filharmónie pracujúcich (dnes Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín)
-
1973
debut s Českou filharmóniou
-
1975 – 1978
šéf opery a dirigent Štátneho divadla v Košiciach
-
od 1979
šéfdirigent Cairo Symphony a Iraqui National Philharmonic Orchestra v Bagdade, neskôr dirigent opery v Istanbule
-
1984
návrat do bývalého Československa
-
1989 – 2006
pedagóg na Konzervatóriu a VŠMU v Bratislave (žiaci: Róbert Stankovský, Mário Košik, Branislav Kostka, Samuel Bill, Oskar Rózsa, Norbert Baxa, Martin Majkút, Juraj Valčuha, Martin Leginus, Miloslav Oswald, Konstantin Ilievsky a i.)
„Už od prvých rokov svojej dirigentskej kariéry upozorňoval na seba vynikajúcimi výkonmi aj v interpretácii súčasnej slovenskej symfonickej tvorby...Bílek patrí v čs. reláciách k umelecky vyhraneným špičkovým dirigentom. Jeho tvorivý rukopis charakterizuje v duchu talichovských zásad fanatické zaujatie pre interpretované dielo. Dokáže sa ponoriť do jeho hĺbok, vybrúsiť a vyzdvihnúť i najmenšie detaily pri plnom zohľadnení celku. Bílkove kreácie presvedčujú, strhujú, pretože ich vie naplniť vnútorným dynamizmom i vrúcnou emocionalitou...Vrodená a prirodzená hudobnosť, nevšedné pamäťové predpoklady (väčšinu svojho rozsiahleho repertoáru ovláda spamäti) sú mu tým najspoľahlivejším vodidlom pri určovaní koncepcie diela. Jeho prejav je ako zliatina kovov – mužný až robustný, temperamentný, no zároveň citlivý, ušľachtilý a vrúcny.“ (in hž 83, č.22,s.7)
„Pri svojom vrúcnom plnokrvnom muzikantstve má tento umelec osobitý dar vystihnúť filozofické polohy hudby, čo možno súvisí o. i. aj s jeho hlbokým náboženským založením. Už od záverečného diplomového koncertu sa ako červená niť celou jeho kariérou vinie (jeho) blízky vzťah k lyrickému svetu Josefa Suka...“ (in hž, 93, č.19, s.2)
Popri svetových dielach tvorila významnú časť Bílkovho repertoáru slovenská a česká tvorba. Popredné miesto v ňom patrilo Dvořákovi, Janáčkovi, Martinů, Smetanovi a samozrejme Sukovi.