• 1834 – cca 1840

    štúdium na evanjelickom lýceum v Levoči, Debrecíne (filozofia a právo), návrat na evanjelické kolégium do Prešova

  • od 1840

    zamestnanie na Liptove, v Mukačeve, neskôr v Beskydách či v Haliči

  • 1844

    hráč v kúpeľnom orchestri v Bardejove, učiteľ hry na husliach, hráč divadelného orchestra

  • 1845 – 1854

    prvý huslista vo viedenskom divadle "Theater an der Wien" a absolvovanie dvojročného štúdia inštrumentácie a harmónie u Schlesingera a kontrapunktu u Simona Sechtera

  • 1846

    prvé publikovanie jeho tvorby

  • 1854

    dirigent v berlínskej kapele J. Sommera, zmena mena z Albert Paul na Béla Kéler

  • 1855

    návrat z Berlína do Viedne – vedúci orchestra po G. Lamnerovi

  • 1856 – 1860

    kapelník vojenskej hudby 10. pešieho pluku grófa Mazzuchelliho – účinkovanie v Pešti, Debrecíne, Brašove a v Sibiu

  • 1861

    založil v Budapešti orchester spolu s J. Dubecom

  • 1863 – 1866

    hudobný riaditeľ 2. pluku naussaského vojvodu vo Wiesbadene a dirigent kúpeľného orchestra

  • 1867 – 1870

    predovšetkým komponovanie nových diel

  • 1868 

    dirigoval premiéru svojho najslávnejšieho diela – valčík Na krásnom Rýne spomínam na Teba (Am schönen Rheik gedenk' ich Dein op. 83), dirigoval v Amsterdame rozsiahly cyklus koncertov

  • 1870 – 1872

    vedenie kúpeľného orchestra vo Wiesbadene, neskôr už len ako hosť

  • 1872

    v tlačenej podobe vydaná v prepracovanej podobe jeho skladba Romantická predohra – Ouverture Romantique op. 75 (skomponovaná vo Viedni), kt. bola vysoko oceňovaná Franzom von Suppem

  • 1881

    vo Wiesbadene, Berlíne a Lipsku uviedol 134 koncertov

  • 1874 – 1875

    angažmán v Londýnskej opere Coventgarden a dirigoval aj v Manchestri 

  • cca 1876

    návrat do Wiesbadenu

Béla Kéler, vlastným menom Albert Paul von Kéler, pochádzal z hornouhorskej, prostestantskej šľachtickej rodiny. Po ukončení štúdia v Levoči, Debrecíne a Prešove ho veľká láska k hudbe priviedla do Viedne, kde v Theater an der Wien získal miesto prvého huslistu. Tu pôsobil deväť rokov, študoval harmóniu a kontrapunkt a začal komponovať. Od roku 1854 prijal miesto dirigenta v orchestri Johanna Sommera v Berlíne, už pod menom Béla Kéler. Neskôr bol kapelníkom vojenskej hudby grófa Mazuchelliho. Posledných dvadsať rokov svojho života bol riaditeľom kúpeľného orchestra vo Wiesbadene. Veľa cestoval a svoje skladby uviedol v Nemecku, Švajčiarsku, Dánsku, Francúzsku a v Anglicku. Len doma sa na neho zabudlo. Ešte počas Kélerovho života vyšli tlačou jeho skladby v 12 európskych vydavateľstvách, čo svedčí o úspechu a uznaní. Napísal 27 veľkých valčíkov, 27 pochodov, 20 čardášov, 18 poliek, 15 piesní, 13 galopov a 10 predohier.

Bubák, P. – Medňanská, I. Béla Kéler – život a dielo. In: Tvorba bardejovského rodáka Bélu Kélera z pohľadu muzikológov a interpretvo 21. storočia [Zborník príspevkov z konferencie]. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov, 2013, s. 33.

 

Kélerovi rodičia plánovali, že ich syn bude pracovať v poľnohospodárstve. Aj napriek tomu, že sa snažil ich predstavy naplniť, komponoval už od svojich študentských čias a počas práce na gazdovstve zložil asi 50 diel. Popri tom študoval teóriu hudby Theorie der Tonkunst od Albrechtsbergera. 

Popri štúdiu v Levoči a Prešove viedol študentský orchester. Postupne sa začal venovať len hudobnej profesii a vrátil sa do Bardejova (1844). 

 

Jeho profesionálna hudobná kariéra sa plne rozbehla v r. 1845, kedy sa stal prvým huslistom orchestra Theater an der Wien. Inšpiroval sa Berliozom a Meyrbeerom a hral pod vedením Gustava Alberta Lortzinga a Franza von Suppe.

Po jednosezónnom pôsobení v Berlíne sa Kéler vrátil do Viedne. Na koncerte v Hietzingu pri Schonbrune dirigoval vlastnú rozsiahlu skladbu Noc v Benátkach (Eine Nacht in Venedig), z ktorej sa zachoval len fragment.

 

Z hľadiska jeho tvorby je zaujímavosťou, že Brahms sa vo svojom 5. Uhorskom tanci mohol inšpirovať Kélerovým Bardejovským spomienkovým čardášom op. 31 (1858). Doboví kritici Brahmsa obvinili z plagiátorstva, no skladatelia medzi sebou udržiavali priateľský vzťah. Kéler následne analyzoval Brahmsove tance a zistil, že sa inšpiroval viacerými autormi. Tieto rozbory sú zachované v Kélerovej pozostalosti. V súčasnosti vieme, že na titulnej strane Brahmsových Uhorských tancov upozorňuje, že ide o úpravu skladieb, nie o novú tvorbu.

Na druhej strane valčík Na krásnom Rýne spomínam na Teba (Am schönen Rheik gedenk' ich Dein op. 83) bol prirovnávaný k valčíku Johanna Straussa ml. – Na krásnom modrom Dunaji. Táto Kélerova skladba v tlačenej podobe vyšla v Berlíne, Paríži, Miláne či v Londýne.

 

V roku 1871 oddirigoval spolu Kéler 366 koncertov, čo vieme z tlačených programov, ktoré si odkladal. Popri tom neprestajne komponoval.

Okrem Anglicka dirigoval tiež v Berlíne – Berlínskych symfonikov, Gunglov orchester v Mníchove, v Torhalle Pavillon v Zürichu, či v Lucerne. Po období dirigovania sa vrátil do Londýna, kde sa opäť zahĺbil do komponovania.

 

Dňa 20. novembra 1882 zomrel vo veku 62 rokov vo Wiesbadene. Komponovaniu a dirigovaniu sa celkovo venoval 23 rokov a do roku 1877 bolo publikovaných v tlačenej podobe 138 Kélerových diel v dvanástich európskych vydavateľstvách.

x