-
1958 – 1969
Špeciálna hudobná škole v Petrohrade (klavír, od 1965 aj kompozícia)
-
1969 – 1975
Konzervatórium Rimského-Korsakova v Petrohrade (kompozícia – V. A. Uspenskij, do 1978 klavír – P. A. Serebrjakov)
-
1971 – 1991
pedagóg hry na klavíri a kompozície na Špeciálnej hudobnej škole pri Konzervatóriu v Petrohrade
-
od 1979
člen Zväzu skladateľov Ruska
-
1991 – 1992
korepetítor Štátnej opery v Banskej Bystrici
-
1992 – 1996
pedagóg kompozície a hry na klavíri na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici
-
od 1993
člen Spolku slovenských skladateľov
-
1996 – 2008
pedagóg na Katedre hudobnej a estetickej výchovy Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
-
od 2001
člen Zväzu skladateľov Ukrajiny
-
od 2001
pedagóg kompozície na VŠMU
-
2010
vymenovaný za profesora
"V tvorbe Iršaia výrazne prevládajú diela pre sólový hlas s rôznym sprievodom, zborové skladby, netradičné nástrojové kombinácie a malé hudobno-dramatické formy. Experimentuje s tradičným zvukom, tempom, rytmom, harmóniou i melodikou, ktorú v odôvodnených prípadoch obohacuje o prvky pravoslávnej liturgickej hudby. Roku 1990 bol S. Vasenkom označený za príslušníka ruského „neskorého postkonzervativizmu“, avšak Iršai je skôr typom skladateľa, ktorý citlivo vyberá z európskej i ruskej hudobnej tradície a pretvára hudobný materiál originálnym spôsobom. Jeho skladby pôsobia silou hudobného výrazu. Má vynikajúci cit pre stvárnenie básnického slova v programových dielach. V takýchto skladbách neváha uprednostniť slovo v službe psychologickej minidrámy. Vie tvorivo spracovať štýlové koláže a preklenúť rozpor i napätie medzi citátom a jeho autorským variantom. Doménou jeho tvorby sú komorné a zborové diela. Sprievodným znakom Iršaiových programových, ale aj ostatných diel je hľadanie pozitívnych hodnôt a rôznych deštrukcií, ktoré obklopujú človeka na konci storočia."
(PUŠKÁŠOVÁ, Melánia: Jevgenij Iršai. In: 100 slovenských skladateľov. Ed. Marián Jurík, Peter Zagar. Bratislava : Národné hudobné centrum, 1998, s. 131 – 132.)