Pro musica nostra na cestách 2

02. 10. 2020 – 06. 10. 2020

Pro Musica Nostra na cestách 2

Foto: Pro Musica Nostra na cestách 2

Festival klasickej hudby Pro musica nostra prichádza po prvýkrát do Košického samosprávneho kraja! Rimavské Brezovo, Štítnik, Ochtiná, Koceľovce, Lučenec sa začiatkom októbra premenia na miesta plné nezabudnuteľnej hudby.V najkrajších historických pamiatkach vystúpia poprední umelci ako Collegium Wartberg, Solamente naturali, Barocco sempre giovane a ďalší. Pro Musica Nostra na cestách 2 sa uskutoční od  2. do 6.10.2020.

Program festivalu:

2. OKTÓBER PIATOK 18.00 / RIMAVSKÉ BREZOVO

Účinkujú: Vokálny súbor VocaMe
Gerlinde Sämann soprán
    Sigrid Hausen mezzosoprán
    Petra Noskaiová mezzosoprán
    Michael Popp umelecký vedúci / hudobné nástroje
Program: Kassia, H. von Bingen, Škola Notre Dame, de Bretagne

Pod tlakom  dehumanizovaných sociálnych väzieb a neuváženej digitalizácie nášho života vyhľadáva hudobná produkcia v súčasnosti stále častejšie polohy mysticizmu, vnútornej rovnováhy, ľudskej pokory. Moderný človek má veľké vzory v osobnostiach hudobného stredoveku; ideály kresťanstva sa začali šíriť Európou v pomerne náročných podmienkach a výraz ranokresťanskej hudby je v súlade s danými okolnosťami. Jednohlasné chorálové melódie vyvierajú z duše človeka a uvádzajú ho do nadčasových dimenzií. Od 9. storočia začali autori vystupovať z anonymity. Vznikla prvá profesionálna „kompozičná“ škola Notre Dame (majstri Léoninus a Pérotinus). Byzantínka, mystička a poetka Kassia, nemecká liečiteľka Hildegard von Bingen a potomok kráľovských predkov Aliénor de Bretagne zastupujú v dejinách hudby tvorivého ducha ženského pokolenia.



3. OKTÓBER SOBOTA 18.00 / OCHTINÁ
Účinkujú: Tomasz Ślusarczyk baroková trúbka, trúbka piccolo
Wacław Golonka organ pozitív
Program: Anonymus, J. Pachelbel, M. Cazzati, J. Froberger, G. Kirchhoff, A. Grossi,  F. X. Brixi, J. Clarck, J. K. Kuchař, G. F. Händel     

Chrámové fasády a interiéry, posvätný priestor, nevšedná atmosféra, kontakty s hlbinnou duchovnou energiou... to všetko úzko súvisí s hudbou. Známe príslovie hovorí, že tam, kde končí slovo, začína ríša hudby. Sakrálna hudba a hudba znejúca v chráme je dôkazom platnosti starej a osvedčenej pravdy. Slovami nedokáže človek sformulovať to, čo je obsiahnuté v pocitoch vznešenosti ducha a pokory pred večnosťou. Symbolom hudby je v týchto súvislostiach organ – nástroj, ktorý už aj svojím výzorom uvádza človeka do zvláštneho stavu posvätnosti daného okamihu. V prípade, ak k zvuku organu pristúpi ešte trblietavý zvuk trúbky, je účinok znásobený. Trúbka je totiž ďalším zo symbolov väzby hudby a sakrálnosti; výjavy na freskách a maľbách, na ktorých skupiny anjelov trúbia na oslavu či na poplach, sú známe každému z nás. 

4. OKTÓBER NEDEĽA 18.00 / ŠTÍTNIK
Účinkujú: SOLAMENTE NATURALI
MILOŠ VALENT umelecký vedúci / husle
    Davide Maggioni tenor
    Michal Paľko spev, cimbal, šofar, flauty, klarinet, šalmaj
    Miloš Valent husle, spev
    Ľuba Habart husle
    Peter Vrbinčík viola, spev
    Kristína Chalmovská violončelo
    Lumír Machek kontrabas
    Agnesa Ferienčíková čembalo
    Ján Kružliak perkusie                                                                                                        
Program: Hudobná zbierka THESAURUS Abraham Zvi Idelsohn (zväzky VI, VIII,IX, X)                               
A. Sagri, J. S. Rittangel, E. H. Kirchhain, Chassidic, Sh. Friede, Git Shabes !, J. Lovy, Marshit

Je nepopierateľnou skutočnosťou, že hudba je súčasťou ľudského života. Pôsobí na človeka vo všetkých končinách sveta bez výnimky. Rozdiely sú však v našom prístupe k hudbe. V západnej  civilizácii často nad prirodzeným vnímaním hudby začal časom prevládať pocit jednotlivca „stať sa výnimočným“ v pozícii umelca – skladateľa. S diametrálne odlišnými postojmi sa aj dnes môžeme stretnúť v kolískach svetovej kultúry na Blízkom a Strednom Východe. Hebrejská, respektíve židovská hudba si stále udržiava aktívny kontakt s duchovnou hĺbkou a mýtickými základmi hudobnosti človeka. Či už je to hudba určená pre sakrálne účely alebo svetský klezmer a jeho odrody, či už je to hudba dávnych čias alebo hudba súčasnosti, v popredí sú ľudská rozvaha, múdrosť a úsilie aktivizovať tieto hlbinné zdroje energie.

                                                                            
5. OKTÓBER PONDELOK 18.00 / KOCEĽOVCE
Účinkujú: COLLEGIUM WARTBERG 430
JÁN KRIGOVSKÝ umelecký vedúci / g violone
    Eva Šušková soprán
    Daniel Rumler husle, viola
    Jan Čižmář teorba, baroková gitara, colaccione
    Marek Čermák organ
Program: J. Krigovský, F. Conti, T. Susato, D. G. Speer, D. Gabrieli, G. .F. Händel, A. Stradella, D. Bőrner, V. Kubička

Ján Krigovský, odchovanec konzervatória v Žiline a Vysokej školy múzických umení v Bratislave už v čase štúdií prejavoval mimoriadne ambície. Nechcel sa uspokojiť s pozíciou anonymného člena sekcie kontrabasov v ktoromsi z orchestrov. Rozhodol sa skôr pre cestu kontinuálneho štúdia a objavovania nových zdrojov. Vďaka nemu znie na koncertnom pódiu nielen hudba legendárnych skladateľov (Speer, Händel, Stradella a iní), ale aj hudba autorov, ktorí nie sú ovenčení vavrínmi, avšak ktorí aktívne participovali na profilácii tvorby v 17. storočí (Conti, Susato, Gabrielli). Krigovského tvorivú akceleráciu oceňujú aj iní hudobníci a napísali pre tohto výnimočného hudobníka niekoľko titulov (Börner). Iní zasa siahli k sugestívnej poézii všestranného umelca a človeka nadchnutého pre tvorbu v akomkoľvek zmysle tohto slova.


6. OKTÓBER UTOROK 18.00 / LUČENEC
Účinkujú: Komorný súbor Barocco sempre giovane                
Jan Souček hoboj
Gustáv Beláček basbarytón
Jiří Lábus, Vilma Cibulková, Vilém Udatný recitácia
Program: J. S. Bach / A. Lustig    

Zdanlivo nesúrodé spojenie dvoch veľkých umeleckých diel. Kantátu Ich habe genug pre sólový bas, hoboj a sláčikové nástroje skomponoval Johann Sebastian Bach roku 1727 na text neznámeho autora. Odkazuje na rozprávanie o zbožnom starcovi z jeruzalemského chrámu, Simeonovi. Témou je smrť ako vyslobodenie zo sveta plného biedy a zúfalstva. Epická báseň Arnošta Lustiga „Kantáta“ je obžalobou najstrašnejšieho zločinu v histórii ľudstva, Šoa. Napriek tomu ani jedna z týchto kompozícií nekončí beznádejou: „Hovoria nám naši mudrci, že síce nie je možné neplakať, ale večný plač by zničil nás samotných, až by sme sa stali tými, nad ktorými plačeme...Budúcnosť je inde, pretože spomienky je len polovicou bytia.“

VSTUPENKY:
Na koncerty je vstupné s dobrovoľným príspevkom, okrem koncertov v Štítniku (4.10.)  a v Lučenci (6.10.), kde je potrebné zakúpiť si vstupneku v predpredaji v sieti Ticketportal, alebo na mieste konania.   

Festival sa koná pod záštitou predsedu Košického samosprávneho kraja Rastislava Trnku.

Aktualizované: 23. 11. 2022
x