-
1996 – 2000
Konzervatórium Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici (husle – Peter Strenáčik)
-
2000 – 2002
Universität für Musik und darstellende Kunst, Viedeň
-
2002 – 2005
JAMU Brno (František Novotný)
-
1998
majstrovský kurz (Vladimir Spivakov)
-
1998 - 2005
majstrovské kurzy (Jean Guillou)
-
2002
majstrovský kurz (Semion Yarosevic)
Milan Paľa má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov (J. Guillou, J. Iršai, F. G. Emmert, M. Lejava, Ch. Sirodeau, E.-S. Tüür, Á. Kondor, I. J. Skender, A. Knešaurek, a ďalší). V posledných rokoch sa predstavil na viacerých prestížnych pódiách v oblasti novej hudby ako ISCM World New Music Days 2013, 29. Muzički Bienale Zagreb (2017), Arcus Temporum, Melos-Étos či Hudební fórum Hradec Králové (2013). Dráha sólistu ho priviedla k spolupráci s dirigentmi ako T. Guschlbauer, H. Arman, A. Cernusenko, L. Svárovský, A. S. Weiser, P. Gribanov, J. Hrůša, O. Lenárd či M. Lejava. Za jeho vynikajúce výsledky mu bolo na Slovensku udelených niekoľko ocenení.
V rokoch 2009 - 2013 zrealizoval unikátny projekt nahrávok kompletných diel slovenských skladateľov pre sólové husle s názvom "Violin Solo 1 - 5". Projekt obsahuje päť dvojalbumov a je dokumentáciou tvorby slovenských skladateľov pre sólové husle (celkom šesťdesiatštyri skladieb od tridsiatich piatich skladateľov).
V roku 2013 vyšla jeho CD nahrávka slovenských husľových koncertov skladateľov Alexandra Moyzesa, Andreja Očenáša a Dezidera Kardoša. Najnovším CD titulom Milana Paľu je nahrávka v spolupráci s klaviristom Ladislavon Fančovičom Sonáty pre husle a klavír op. 134 a Sonáty pre violu a klavír op. 147 Dmitrija Šostakoviča (2017). Výsledkom dlhodobej podnetnej spolupráce s dirigentom-skladateľom Mariánom Lejavom je nahrávka husľových koncertov Albana Berga a Karola Szymanowského so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu. Album ocenený na Radio_Head Awards ako nahrávka roka 2016 v kategórii Klasická hudba.
Samostatné miesto v tvorbe Milana Paľu zaujíma unikátny nový nástroj – päťstrunové husle „milanolo“.