"Matejova tvorivá aktivita v oblasti kompozície je nerozlučne spätá s jeho organizátorskou a interpretačnou činnosťou. Roku 1987 bol iniciátorom vzniku súboru VENI ensemble, ktorý sa špecializuje na interpretáciu najnovšej tvorby hudobnej postmoderny a väčšina Matejových kompozícií vznikla v priamom kontakte s týmto súborom (prípadne ďalšími súbormi – VAPORI del CUORE, appendix CONSORT, Arcana Ensemble, Ugly Culture, Hilliard Ensemble). Ak sa Matej vo svojich začiatkoch identifikoval s tvorivými ideálmi popredných predstaviteľov hudobnej postmoderny, tak celý jeho ďalší vývoj predstavuje radikálne odmietnutie akejkoľvek jednoznačnej tradície a jeho tvorba prostredníctvom metódy „ozvláštňovania“ smeruje k syntetickým tvarom, ktoré len ťažko možno stotožňovať s jestvujúcimi tvorivými orientáciami. Pri hľadaní ho inšpirovali najmä „osamelí vlci“ hudby 20. storočia (E. Satie, Ch. Ives, J. Cage), a preto sa kompozičná „neopakovateľnosť“ stala Matejovou konštantou. Konkrétny kompozičný prejav je syntézou tvorivej idey (resp. kompozičného ideálu) a konkretizácie, ktorá sa formuje v úzkej väzbe na živý zvuk (live performance, tvorba v štúdiu) i na konkrétneho interpreta a jeho interpretačné dispozície. Svoje kompozičné východiská hľadá v konkrétnom materiáli (napríklad barokový motív, rockový riff, gospel), ktorý transformuje či „recykluje“ do novej podoby, ktorá máva často variantný charakter (skladby jestvujúce vo viacerých verziách či skladby dotvárané počas predvedenia). Novátorský imperatív sa uňho vzťahuje na všetky parametre skladby, počnúc artikuláciou až po architektoniku času. Výsledný tvar je tak syntézou východiskových prefabrikátov (ktoré umožňujú nahliadnuť do autorových hudobných záľub a ideálov) a transformačného procesu, v ktorom kompozičné východiská nadobúdajú novú funkciu i význam. Matej píše svoje skladby vlastne pre jediné médium, konkrétnych priateľov, ktorí sú ochotní stotožniť sa s jeho kompozičnou víziou. Je to komorné médium, pozostávajúce z menšieho počtu inštrumentalistov a vokalistov, ktorého veľkosť je často voliteľná či modifikovaná s súlade s konkrétnym predvedením."
(GODÁR, Vladimír: Daniel Matej. In: 100 slovenských skladateľov. Ed. Marián Jurík, Peter Zagar. Bratislava : Národné hudobné centrum, 1998, s. 188.)