Aktuálne

Hudobný život 3/2025
Hudba inak: Óda na počúvanie mesta
Rozhovor: Ryo Noda: Som herec každej epochy či štýlu
Hudba farieb: Skriabin a tajomstvo jeho synestézie
Koncerty: Slovenská filharmónia – Štátna filharmónia Košice – VENI ensemble – ŠKO Žilina
Hudobné divadlo: Rozprávková Opera SND? (SND) - Zvyk, dar či prekliatie? (Teatro Real, Madrid) - Basso continuo v technoklube (Staatstheater am Gärtnerplatz, Mníchov) - Vykopávka s repertoárovým potenciálom (Oper Frankfurt) - Horúčka zvaná Norma (Theater an der Wien – Štátna opera Viedeň)
Auris interna: Zvuky a vône jari
Z organového kokpitu: Platení vetrom
Jazz:
Jazz v emigrácii: Matej Korbelič
Hovory T: Od Louisa Armstronga po Dizzyho Gillespieho (J. Bartoš)
Poviedka: V. Rozenbergová: Tumarkinova kríza
Recenzie CD
Editoriál:
Hudba nejestvuje v jasne ohraničenom koncepte. Prelieva sa a získava rôzne „tvary“. Reaguje na život azda vo všetkých jeho podobách a so všetkými súčasťami – živými, neživými, hmotnými, duchovnými. Svedčí o tom aj zaujímavá zostava tretieho tohtoročného čísla Hudobného života.
„Zvuk vnímame často len ako doplnok vizuálneho vnemu, ktorý považujeme za objektívny. Počúvanie je však mäkšie, plné pochybností, neisté, ale aj pohlcujúce a prežívané naplno. Odohráva sa v prítomnom okamihu a ponúka nový spôsob chápania súvislostí,“ píše vo svojom texte o zvukoch, ktorými človek (ako živočíšny druh) ovplyvňuje svoje životné prostredie, Eva Vozárová. Učí nás počúvať mesto, všímať si, ako sa v ňom menia aj prírodné zvuky pod vplyvom dlhodobých zásahov človeka. Zdá sa, že vnímanie hluku cez estetické kategórie je možno cestou, ako sa zmieriť s akustickou nepohodou v mestskom prostredí.
Do podnetných interdisciplinárnych vôd sa ponára aj text Michala Pavlíka, kladúc si otázku, či bola synestézia Alexandra Skriabina autentická. Cez prehľad dejín a druhov fenoménu prepojenia viacerých zmyslov sa dostávame k zdrojom synestéziou ovplyvnenej tvorby charizmatického skladateľa, ktorého život a dielo sa napájali zo žriediel inšpiratívnej mytológie a ktorý sa zrejme sám stal objektom mýtu.
Japonský skladateľ Ryo Nōda navštívil nedávno Bratislavu a Haimoni Balgavej rozprával o zaujímavých muzikoterapeutických výsledkoch pri práci s ľuďmi, trpiacimi rôznymi duševnými a neurologickými problémami. Hudba a pohyb liečia...
V jazzovej rubrike pokračujeme v seriáli z histórie jazzovej trúbky, dej o krok ďalej posúva Juraj Bartoš. Autentický vhľad do prežívania formatívnych okamihov na kľukatej ceste hudobníckej kariéry prináša monológ mladého trubkára Mateja Korbeliča.
Opäť prinášame pohľady na koncertný a operný život, nahrávky domácich i zahraničných interpretov a autorov. Nezabudnite sa prelistovať až na záver Hudobného života, k poviedke Vandy Rozenbergovej, v ktorej sa mladá hrdinka pretancuje v rytme argentínskeho tanga k svojmu šťastiu.
A na záver k próze (Hudobného) života: V minulom čísle sme vás informovali o problémoch s novým celoštátnym administratívno-účtovným systémom, pre ktoré sa nám nedarilo vydať časopis včas aj v tlačenej forme. Už tlačíme, no nedostatky spomínaného systému nás brzdia v distribúcii časopisu do predajní a problém máme aj s predajom tlačenej verzie cez e-shop Hudobného centra. Veríme, že nás v týchto časoch neopustíte...
Andrea Serečinová
Články