Drums & Percussion
Acoustic Music
Pavlík Records 2008

„Dodo Šošoka bol jedinečným muzikantom,... ktorý sa od bigbítových The Gentlemen v roku 1967 posunul až k experimentálnej „Weltmusik“ roku 2008...  Jeho úspechom bolo premiešavanie talentov so skúsenými hudobníkmi. Na Slovensku rastú rómski muzikanti, ktorí by bez Doda nemali šancu predstaviť sa na domácej pôde. Vďaka Dodovej snahe patria títo muzikanti k najlepším v Európe.“ Týmito slovami spomínal na stránkach nášho časopisu pred niekoľkými mesiacmi na svojho starého kamaráta kontrabasista Jan Jankeje. Žiaľ, nahrávka Jankejeho swingového zoskupenia Mobil Band s názvom Live Jazzfestival Piešťany (Pavlík Records 2008), ktorá vznikla v septembri 2008 v Šošokovej Art Jazz Gallery, bola zároveň labuťou piesňou hosťujúceho bubeníka.
Vydavateľstvo Pavlík Records pripravilo v minulom roku koncertný dvojalbum s nahrávkami Šošokovho Slovak Jazz Tria z novembra 2006 a sólovým koncertom Drums & Percussion Acoustic Music z decembra 2002. Oba albumy odrážajú črty Šošokovej osobnosti vizionára, ale aj exhibicio-nistu, človeka, ktorý síce dokáže „ustriehnuť“ spoluhráčov, no vlastné sóla „premeriava“ odlišným metrom. Ako nesmierne činný a úspešný organizátor dokázal tento umelec pritiahnuť na domáce pódiá množstvo pozoruhodných osobností minimálne európskeho formátu (B. Lagrene, K. Wheeler, T. Stańko, Ch. Mariano,
H. Sokal, H. Koller, P. Baron a mnohých ďalších). Aj prostredníctvom svojho Slovak Jazz Tria predstavuje dvojicu pozoruhodných, napriek mladému veku už „hotových“ jazzmanov – klaviristu Ondreja Krajňáka a kontrabasistu Tomáša Baroša.
Poldruhaminútové bubenícke „intro“ otvára Rollinsovu skladbu St. Thomas s kalypsovou rytmickou štruktúrou. Krajňákovo dôvtipné vybočenie v téme prezradí, že uvoľnenosť, ako aj snaha „koreniť“ obohrané štandardy, bude jedným zo základných princípov práce zoskupenia. Šošokova nepretržitá a nervná pulzácia musí nezainteresovanému poslucháčovi pripadať netradične. Po niekoľkých klavírnych chórusoch ostáva líder „osamotený“ a v priebehu päťminútového sóla predstavuje svoj nástrojový arzenál. Eruptívne úseky striedajú pravidelné ostinata s vypointovanými akcentmi. Tie prechádzajú do tlmeného „polohlasu“, v ktorom vyniknú drobnejšie nuansy. Priznávam, že siahodlhé sóla aj štýlotvorných bubeníckych majstrov ma zväčša nechávajú ľahostajným. Z toho dôvodu význam Šošokových extempore vnímam ako demonštráciu jeho daností pred „vlastným“ publikom vo „vlastnom“ klube. Na ploche ôsmich skladieb (ide zväčša o štandardy) to medzi hudobníkmi dokáže mimoriadne zaiskriť (Krajňákovo sólo v Stars Fell on Alabama). Miestami mi prekáža plochosť klavírneho zvuku (krátky dozvuk nástroja použitého na nahrávke evokuje skôr elektrický klavír a „šarapatí“ predovšetkým v baladických „vyhrávkach“). Poslucháč neprichádza ani o dojem autentickej účasti na koncerte, napr. vo chvíľach, keď Šošoka komunikuje so zvukárom počas úvodnej basovej figúry „davisovky“ All Blues.
Drums & Percussion Acoustic Music na druhom CD je hodinovou demonštráciou kompletného arzenálu Šošokovho inštrumentára, pochádzajúceho z rozličných končín sveta. Početné skupiny idiofónov a membranofónov využíva sólista, ako aj v niekoľkých skladbách hosťujúci americký perkusionista, osobitým, značne extrovertným spôsobom. Dvojica rôznotvárnych koncertných nahrávok Jozefa „Doda“ Šošoku (1943 – 2008) ostáva pre domáceho poslucháča spomienkou na jednu z najosobitejších postáv slovenského jazzu.