A. Kučerová, P. Bršlík
R. Pechanec

Agentúra Viva Musica!, ktorá sa etablovala v oblasti organizovania známeho letného festivalu, rozšírila približne pred dvomi rokmi svoje aktivity aj do vydavateľskej oblasti. Pozornosť zamerala na mladšiu generáciu slovenských operných spevákov, ktorí úspešne pôsobia v zahraničí, no pritom udržiavajú aj kontakt s domácim publikom. Vo Viva Musica! Records postupne vyšli piesňové albumy Pavla Bršlíka, Jany Kurucovej a Štefana Kocána. Najnovším prírastkom je recitál Adriany Kučerovej, ktorú na klavíri sprevádza Róbert Pechanec. Sopranistka si na album s vynikajúcou dramaturgiou zvolila piesňový repertoár, ktorý jej je mimoriadne blízky. Všetky skladby sú úpravami slovenských ľudových piesní. Bartók a Janáček vo svojej koncepcii smerujú k hľadaniu koreňov starých piesní; Martinů a Suchoň inklinujú skôr k prostému zápisu originálu a jeho „umeleckej“ úprave, ktorá má však sklon k istej salónnosti. Adriane Kučerovej sa oba skladateľské prístupy podarilo interpretáciou zjednotiť do jednej nálady. Výsledok nepôsobí monotónne, znie príjemne, kompaktne. Pritom Kučerová nie je vyslovene piesňovou špecialistkou, čo cítiť najmä v artikulácii a frázovaní. Speváčka folklór štylizuje do „folklórneho belkanta“ a sústreďuje sa viac na vykreslenie nálady než na ponáranie sa do melodiky a významu slova. Logicky jej je preto bližší koncept Martinů a Suchoňa, kde môže uplatniť svoje pôsobivé legato a žiarivú farbu hlasu. Najlepšie sa cíti v pomalších piesňach, kde má dostatok času na precíznu prácu s dynamikou a tempom. Samostatnou kapitolou je klavírny sprievod. Róbert Pechanec je skvelý sprevádzač, technicky brilantný a voči spevákovi dokonale empatický. Bez toho, že by sa tlačil do popredia, jeho klavír básni rovnako ako texty piesní. Presvedčivo buduje atmosféru a vytvára speváčke až impresionistický podklad pre jej lahodné legáta. Skvelý dojem z nového albumu (na rozdiel od predchádzajúcich z úspešnej edície slovenských spevákov) tentoraz trocha kazí (najmä vnútorný) vizuál bookletu. Pripomenulo mi to prípad prvého albumu Magdaleny Koženej vydaného ešte v Česku. Po jeho prevzatí do katalógu vydavateľstva Deutsche Grammophon okamžite pôvodný obal s podobne provinčným „fashion lookom“ vymenili za adekvátne decentný. Ani z Adriany Kučerovej netreba robiť modelku na štýlovo nesúrodých fotografiách. Má všetko v hlase.