Po dlhom období pandemických obmedzení otvoril Balet SND 102. sezónu premiérou predstavenia Balet & SĽUK Tancom k sebe (2. a 5. 10.). Večer sľuboval stretnutie dvoch profesionálnych telies – sólistov a dámskeho zboru Baletu SND a tanečného súboru SĽUK¬ u. Program mal na prvý pohľad charakter „gala“ so striedajúcimi sa reprezentatívnymi číslami z repertoáru oboch telies a s premiérou choreografie Romana Novitzkého, prvého sólistu Stuttgartského baletu Are you as big as me?
Prvé číslo večera patrilo druhému dejstvu z baletu Labutie jazero a hudbe Piotra Iľjiča Čajkovského v choreografii Leva Ivanova. Pomalé dueto Adagia stvárnili sólisti Romina Kołodziej (Odetta) a Andrej Szabo (Siegfried). V stretnutí ľudského princa a labutej princeznej interpretuje Odetta lyrický príbeh jej zakliatia, smútok a žiaľ nad stratou slobody. Emocionálne presvedčivý výraz oboch predstaviteľov vystriedalo Pas de quatre, známy svižný tanec štyroch labutí. Úvodné číslo odohrávajúce sa v snovej atmosfére na brehu jazera charakterizovali v hudbe aj v pohybe jemnosť, lyrika, neha, čistota, ale aj presnosť a noblesa. V kontraste s touto romantickou náladou mohol nasledujúci ostrý prechod do druhého čísla prekvapiť: príchodom slovenských driečnych šuhajov v krojoch s úsmevom na perách pod názvom Beťare (2018, z komorného programu Krajinka), na hudbu Petra Mikulca v choreografii Mareka Gregu. Dve skupiny mladíkov naznačili dynamickými pohybmi v tanci bitku. Využili pritom čapáše, typické pre východoslovenský región. Divák bol zrazu konfrontovaný s temperamentom, energiou, ale aj jednoduchosťou ľudového tanca.
Štýlovo iné bolo Trio bratov z inscenácie Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci na hudbu Sergeja Rachmaninova, v choreografii svetoznámeho Borisa Eifmana – z predstavenia, ktoré choreograf aktualizoval pre Maďarský národný balet v Budapešti a v novembri 2017 ho uviedol aj súbor Baletu SND. Číslo ukázalo, aký dramatický a významovo hlboký môže byť balet v posolstve a v témach, ktoré otvára. Tanečná ukážka troch bratov – stvárnených Andrejom Szabom, Adriánom Szellem, Damiánom Šimkom, (druhý z nich dostal za postavu Alexeja ocenenie Dosky) je o bratskej láske, súrodeneckej podpore, spolupatričnosti a o porozumení. Je to číslo plné citu s bohatým psychologickým rozmerom.
Jediným číslom s charakterom skutočnej premiéry (minimálne v slovenskom kontexte) bola choreografia Romana Novitzkého Are you as big as me? na hudbu newyorského zoskupenia Hazmat Modine. Úspešný tanečník, dlhoročný sólista Baletu SND a neskôr prvý sólista Stuttgartského baletu, ozvláštnil vlastnú pôvodnú verziu novou postavou tanečníka zo SĽUK‑u. Práve takých čísiel – prinášajúcich moderné výrazové prostriedky, kvalitu a vtip, by mohlo byť v SND viac. Milovník baletu a dokonalej klasickej techniky si prišiel na svoje sledovaním brilantných virtuóznych tanečných výkonov Artemyja Pyzhova a Tatum Shoptaughovej v Pas de deux z baletu Diana a Acteon. V čísle Grand pas de deux z baletu Don Quijote predviedli Olga Chelpanova a Konstantin Korotkov temperamentne bravúrny a technicky vybrúsený výkon.
V predstavení sa vhodne uplatnilo aj Adagio v choreografii Niny Polákovej na inštrumentálnu časť hudby z...
...pokračovanie článku nájdete v čísle 11/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.