Klarinetista Martin Adámek, ktorého sme predstavili v rámci rubriky Miniprofil v novembrovom čísle Hudobného života, v júni úspešne prešiel konkurzom na miesto klarinetistu do parížskeho súboru Ensemble intercontemporain. Ansámbel si od svojho založenia Pierrom Boulezom v roku 1976 vybudoval celosvetovú reputáciu v interpretácii hudby 20. a 21. storočia. Je zložený z mimoriadne prísneho výberu 31 „koncertných sólistov“, ktorí sa počas svojej kariéry vyprofilovali na popredných interpretov súčasnej hudby, a súbor tak prostredníctvom realizácie širokej škály projektov výrazne podmieňuje vývoj niektorých najdynamickejších oblastí hudby.
Z dôvodu odchodu do dôchodku sa uvoľnilo miesto po klarinetistovi Alainovi Damiensovi, jednej z elitných interpretačných osobností 20. storočia. V ansámbli pôsobil od roku 1977, uviedol množstvo premiér, boli mu venované aj sólové party skladieb Pierra Bouleza či Elliotta Cartera, a v jeho bohatej diskografii možno nájsť nahrávky všetkých závažných diel klarinetovej literatúry. Na jeho miesto nastúpi len 19-ročný Martin, ktorý je laureátom niekoľkých medzinárodných interpretačných súťaží, má už za sebou pôsobenie v Mládežníckom orchestri Európskej únie a v Mládežníckom orchestri Gustava Mahlera a od septembra bude zároveň poslucháčom 3. ročníka bakalárskeho štúdia na JAMU v Brne.
V krátkom rozhovore približuje svoju prípravu a priebeh konkurzu, ako aj svoju predstavu o pôsobení v súbore, ktorý je okrem iného známy aj svojím „menej medzinárodným“, teda takmer výlučne domácim zložením: „Na konkurz som sa pripravoval približne dva mesiace po tom, ako som sa vrátil z celosvetového turné s Mládežníckym orchestrom Gustava Mahlera. Uchádzač musel plynule ovládať a striedať štyri rôzne klarinety – B, A, Es a basklarinet, príležitostne aj kontrabasový klarinet. Konkurzu sa zúčastnilo celkovo 24 klarinetistov v medzinárodnom zložení, z ktorých do druhého kola postúpilo len päť. Vopred stanovené boli sólové skladby a výber partov 20. a 21. storočia, hrala sa aj tretia časť Mozartovho Koncertu A dur KV 622, pričom sa nepožadovala hra spamäti. Prvé kolo bolo kratšie a prebiehalo za oponou, v druhom kole musel uchádzač pred porotou predviesť približne hodinové vystúpenie vrátane hry z listu. Na programe bola napríklad Sequenza IXa Luciana Beria, ďalej orchestrálne party Boulezových diel ako Domaines a Dérive 2, ako aj party Schönbergovej Komornej symfónie a niektoré časti Pierrota lunaire, pričom každá časť bola na inom klarinete; nechýbali ani úryvky Varèsovho Octandre a niekoľko ďalších sólových skladieb. Súbor v súčasnosti vedie Matthias Pintscher a budúcu sezónu oslávi 40. výročie vzniku, čo bude spojené aj s mnohými koncertmi na počesť jeho zakladateľa, medzi ktorými bude napríklad zriedkavé uvedenie technicky a inštalačne náročnej skladby Répons. Bakalárske štúdium na JAMU by som však chcel dokončiť, aj keď kvôli novej práci budem väčšinou v Paríži.“
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.