Her Majesty’s Music
Pod týmto názvom sa vo Dvorane na VŠMU odohrala na sklonku februára dvojica koncertov s hudbou pre dva klavíry (navštívil som prvý z nich, 21. 2.), ktorá bola pokračovaním úspešného nápadu dvojklavírnych večerov so zameraním na určitú geograficko-kultúrnu oblasť. Tím z klavírneho oddelenia Katedry strunových a klávesových nástrojov okolo Jordany Palovičovej, Ladislava Patkolóa, študentov a doktorandov katedry si tentoraz vzal na mušku krajiny Britského spoločenstva národov, teda Commonwealthu. Aj keď ide o veľmi rozsiahle a rôznorodé teritórium, zahŕňajúce napríklad aj Indiu či Južnú Afriku, vybrať vhodnú a dostupnú literatúru zo všetkých končín by zrejme bolo viac ako náročné, a tak boli na programe okrem Británie zastúpené „len“ Kanada a Austrália. A väčšina vybraných autorov (s dvoma výnimkami) sa narodila pred rokom 1900, takže hudba zachytávala viac atmosféru vrcholu koloniálnej éry, resp. jej pozvoľného úpadku, než našu súčasnosť. Vďaka tomu mohla dramaturgia ostať v rovine decentnej spoločenskej udalosti, ktorá poodhalí výhľad do tvorivých zákutí u nás prevažne málo známych alebo aj celkom neznámych skladateľov a diskrétne dovolí privoňať si k zľahka exotickým inšpiráciám z koloniálnych území, no bez toho, aby príliš vyrušovala či provokovala. Samozrejme, v súlade s očakávaniami spájanými so zvyklosťami spoločenského správania britskej upper class mohli prítomní sledovať skvostné defilé dámskych rób a galantne odetých aj vystupujúcich džentlmenov. Very posh, indeed...
Viac v aktuálnom vydaní časopisu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.