Záver leta ponúkol bratislavskému publiku výnimočnú príležitosť: 21. 8. sa v Kostole Najsvätejšieho Spasiteľa (Jezuiti) uskutočnil koncert slovenskej sakrálnej tvorby. Okrem špecializovaných festivalov býva možnosť vypočuť si koncert zostavený čisto z diel domácej sakrálnej tvorby pomerne zriedkavá, navyše väčšina skladieb zaznela v svetovej, resp. slovenskej premiére. Iniciátorkou podujatia, ako aj vzniku prvých štyroch skladieb večera, bola zbormajsterka Mária Jašurdová, ktorá sa sakrálnej zborovej tvorbe venuje aj ako skladateľka. Od r. 2006 vedie Komorný zbor učiteľov pri ZUŠ v Púchove, z ktorého sa neskôr vyprofilovala ženská vokálna skupina Harmony, a tiež detský zbor Be Happy, ktoré získali viacero ocenení doma i v zahraničí.

Dramaturgia koncertu bola zvolená veľmi vhodne čo do rozsahu, charakteru i rozmanitosti jednotlivých diel. V úvode koncertu zazneli štyri kratšie diela pre rôzne obsadenie. V podaní miešaného zboru Chorus Salvatoris najprv odznelo zhudobnenie Žalmu 27 Hospodin je mojím svetlom (v koncertnom uvedení tiež ako premiéra) od Petra Duchnického, ktorý komponuje prevažne komornú hudbu. I keď sa zborovej tvorbe venuje zriedkavejšie, vytvoril umelecky hodnotné, no zároveň interpretačne i poslucháčsky prístupné dielo s hlbokým duchovným posolstvom (navyše ako jediné z koncertu na slovenský text), aké by sa mohlo veľmi dobre uplatniť aj v repertoári ďalších speváckych zborov. Druhou skladbou, ktorá zaznela v podaní rovnakého telesa, bolo moteto pre miešaný zbor a organ In illa hora na text z 18. kapitoly Matúšovho evanjelia od Petra Zagara. Organový part, ktorý tu neplní len úlohu sprievodného nástroja, ale je plnohodnotným partnerom zboru, presvedčivo interpretoval Daniel Gabčo.

Ďalšie dve skladby zazneli v podaní komornej vokálnej skupiny Harmony, čo do dramaturgie koncertu vnieslo zvukové spestrenie. Mária Jašurdová uplatnila v skladbe In principio erat verbum na text z úvodu Jánovho evanjelia viacero prvkov typických pre jeden zo svojich hlavných inšpiračných zdrojov – renesancie: napríklad ideálny spôsob prednesu vokálnej polyfónie a cappella, ale aj spôsob koordinácie a reťazenia jednotlivých hlasov. Skladateľka „nechcela, aby hlasy zneli súčasne, ale aby mal každý svoj vlastný život, ako keď sa malé potoky zlievajú do rieky“. Chcela vyjadriť „symboliku zázraku, ktorý postupne mení tvár stvoreného, neprichádza ako blesk z jasného neba, prichádza nenápadne, avšak neodvratne“. Peter Špilák je známy svojou záľubou vo výraznej práci s rytmom. V jeho diele Magnificat sa často strieda metrum, čo môže byť interpretačne náročné, no v podaní Harmony a Jašurdovej presvedčivého dirigentského gesta malo uvedené dielo jasné kontúry.

Ťažiskom večera bola štvorčasťová duchovná Kantata chrzcielna Ľuboša Bernátha pre soprán, barytón, miešaný zbor (pôvodne pre detský a mužský zbor), orchester a recitátora. Bernáth sa v súčasnosti intenzívne venuje sakrálnej tvorbe, ktorá je ovplyvnená jeho záľubou v kontrapunkte a modálnom priestore. Kantata chrzcielna bola napísaná pre festival Fide et amore v poľských Żorach, kde zaznela aj jej premiéra v októbri 2016. Tematika kantáty sa obracia k významným momentom z dejín poľského národa, jeho vzťahu k Bohu a obsahuje univerzálne humanistické posolstvo. Bernáth skomponoval podmanivé dielo, pričom mimoriadne pôsobivo dokázal hudobne vystihnúť rozmanitý charakter a obsah jednotlivých kontrastných častí. Okrem zboru Chorus Salvatoris účinkovali pod Jašurdovej vedením Komorný orchester ZOE, sopranistka Ľubica Strapáčová, barytonista Dávid Harant a recitátor Marek Koleno. Osobitne treba vyzdvihnúť výkon sopranistky, ktorej príjemná farba hlasu, čistá intonácia a podmanivý, no neprehnaný výraz zohrávali dôležitú rolu v celkovej interpretácii diela. Pre zbormajstra je dirigovanie orchestra, zboru a sólistov iste náročnou výzvou, Jašurdová však svojím dôsledným prístupom k naštudovaniu diela, hlbokým vhľadom do najmenších detailov skladby a zreteľným dirigentským gestom dokázala spolu so všetkými účinkujúcimi vytvoriť naozaj nezabudnuteľný zážitok. Interpretácia vystihla skladateľský zámer, čo sa týka jednotlivých hudobných štruktúr, melodických línií, harmonickej stránky i celkového posolstva diela.

Spevácke zbory pôsobiace na Slovensku sú vo veľkej väčšine amatérske. V poslednom čase sa niektoré profesionálne telesá (napríklad Slovenský komorný orchester, Slovenský filharmonický zbor) snažia nadväzovať dlhodobú spoluprácu s amatérskymi zborovými telesami, a tak podporiť ich činnosť. Podnety pre vznik nových skladieb z domácej proveniencie, prístupné aj pre amatérske zborové telesá, sú však stále zriedkavé. Nech sa prianie Márie Jašurdovej – aby sa diela uvedené na tomto koncerte ujali aj v umeleckom živote ďalších speváckych zborov – stane skutočnosťou.

 

 

Článok bol zverejnený v časopise Hudobný život 10/2021.

Aktualizované: 30. 03. 2022
x