Malebný Hrad Modrý Kameň už po ôsmy raz otvoril svoje priestory Modrokamenskej hudbnej slávnosti (26. 8.), na ktorej v novozrekonštruovaných priestoroch s neopísateľnou atmosférou odznela dvojica koncertov, predtým s rovnakým programom uvedených na Hudobných slávnostiach v Pustých Úľanoch (30. 7.).
Koncert mladého, na Slovensku ojedinelého vokálneho kvarteta Musica Animae zameraného na interpretáciu vokálnej polyfónie od jednohlasného gregoriánskeho chorálu až po diela renesancie a raného baroka, odznel v Kaplnke sv. Anny. Zakladateľka a členka kvarteta Veronika Gregušová (soprán) prišla s myšlienkou založenia súboru v pandemickom období v roku 2020. V súčasnosti koncertuje so stálymi členmi s tenoristom a huslistom Michalom Klasom, basistom Juliánom Kupkom a hosťujúcou Michaelou Čibovou, ktorej violončelo je replikou barokového nástroja.
Dramaturgicky vyvážený koncert po úvodných dvoch gregoriánskych choráloch pokračoval trojhlasným mariánskym hymnom Ave Maris Stella Guillaumea Dufaya v čoraz častejšie uplatňovanej poučenej interpretácii. V rovnakom charaktere a obsadení nasledovali diela Orlanda di Lassa (moteto Cantate Domino, Magnum opus musicum) a Omša pre tri hlasy Williama Byrda s pôsobivým kánonom v záverečnej časti Agnus Dei. V posledných štyroch číslach programu doplnila podmanivo znejúce vokálne trio inštrumentálna zložka a motetá Giovanniho Pierluigiho da Palestrinu (Jesu, Rex admirabilis), Alessandra Grandiho (Deus meus, Il primo libro de motetti) a Samuela Capricorna (Domine Jesu Christe a Exaudi me Domine z Opus musicum) zažiarili dobovou autentickosťou. Práve záverečné skladby ranobarokového protestantského skladateľa sa stali vrcholom tohto výnimočného koncertu.
Ďalším veľkým zážitkom modrokamenského festivalu bolo nepochybne vystúpenie Pressburg Saxophone Quartet v priestoroch Barokovej sály vo východnom krídle kaštieľa. Kvarteto založené Ladislavom Fančovičom prešlo počas svojej existencie niekoľkými zmenami a v súčasnosti hrá v zložení Andrei Simančuk (sopránsaxofón), Silvia Macejová (altsaxofón), Ján Gašpárek (tenorsaxofón) a Ladislav Fančovič (barytónsaxofón). Program ansámblu je zostavovaný tak, aby popularizoval saxofón v klasickej hudbe dôb minulých a zároveň uvádzal súčasnú tvorbu venovanú saxofónovému kvartetu. Počas večera zaznelo romantizujúce štvorčasťové Saxofónové kvarteto Faustina a Mauricea Jeanjeanovcov, etuda saxArt Mariána Lejavu, v ktorej skladateľ situuje nástroj do polohy umeleckého diela, ale aj premiéra skladby Pieseň čeľadnice Hanne pre saxofónové kvarteto od Petra Zagara za prítomnosti autora. Skladateľ sa inšpiroval príbehom Hanne v spomienke hlavného hrdinu z románu Thomasa Manna Doktor Faustus, ktorá si rada s chlapcami spieva kánonické piesne. Obraz jej sladkej bezstarostnosti vykreslil Zagar melodickou kantilénou s hravou inštrumentáciou. V podaní kvarteta zazneli Fančovičove úpravy (Tico-Tico no fubá Zequinha de Abreua, Predohra k opere Čarovná flauta W. A. Mozarta, Fúga dis mol z Dobre temperovaného klavíra II J. S. Bacha, ale aj na záver unikátne predvedená Musica Slovaca Ilju Zeljenku).
Zvukovosť saxofónového kvarteta bola natoľko presvedčivá, že chvíľami vyvolávala dojem sláčikového zoskupenia. Úpravy v mimoriadne kultivovanej, presnej a čistej interpretácii s novým zafarbením pôsobili presvedčivo a poslucháči určite nepochybovali o vysokej umeleckej hodnote týchto pracovaní.
Modrokamenské koncerty realizované o.z.ORGANYzácia si už našli svojich verných priaznivcov a svojou pestrou dramaturgiou každoročne pritiahnu stále nových poslucháčov.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.