Akadémia Pomorska v Slupsku (mesto vzdialené 20 km od Baltického mora) usporiadala v dňoch 16. - 18.októbra 2014 medzinárodnú konferenciu pod názvom „Hudobná pedagogika v kontinuite a medzníkoch: historické vyhliadky a odkazy v európskom kontexte“. Za podpory Višegrádskeho fondu a partnerstva višegrádskych skupín z Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska, za účasti profesionálov a výskumníkov z Nemecka, ju organizoval Inštitút hudby. Slávnostné otvorenie konferencie (16.10.2014) sa konalo za prítomnosti generálnej konzulky Spolkovej republiky Nemecko dr. Cornelie Pieper a JM rektora Akadémie Pomorskej prof. Romana Drozda.

Po uvítacom príhovore nasledoval koncert umelcov a pedagógov z jednotlivých krajín višegrádskej skupiny. Na programe boli v prvej polovici koncertu diela českých hudobných skladateľov tzv. brnianskeho okruhu, ktorí pôsobili ako pedagógovia, či publicisti: Alois Piňos, František Schäfer, Leoš Faltus, v interpretácii Mgr. Art. Petra Halu, PhD. z Pedagogickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne, ktorý uviedol i svoju autorskú skladbu Affectionae structure. Zazneli i Nové slovenské písně (1920) pre spev a klavír Bohuslava Martinů v interpretácii Katarzyny Chacińskej a Joanny Bernagiewicz z Akademie Pomorskej. Večer uzavreli Sonata 1.X.1905 a V mlhách Leoša Janáčka (v interpretácii P. Halu) a výber piesní maďarských skladateľov hudby 20. storočia Zoltána Kodálya a Bélu Bartóka v interpretácii Judit Rajk (alt) a Bence Asztalos (bas) z Akadémie Franza Liszta v Budapešti, s klavírnym sprievodom Noémi Maczelka z Univerzity Juhás Gyula v Szegede.

Druhý deň konferencie pokračoval na pôde Univerzity Pomorskej úvodnými prednáškami prof. Andrzeja Michalskeho (Akademia Muzyczna, Gdańsk), ktorý sa vo svojom príspevku sústredil na hudobnú terminológiu a správnosť jej využitia v hudobnej pedagogike. Úvodný príspevok prof. Mgr. Art. Ireny Medňanskej, PhD. (Prešovská Univerzita v Prešove, Inštitút hudobného a výtvarného umenia FF)  sa zameral na snahy začleniť hudobnú pedagogiku medzi  vedecké disciplíny. Prof. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (Karlova Univerzita v Prahe, Katedra hudby PF) predstavil tradíciu a zmysel Višegrádskeho hudobného fóra pre študentov a pedagógov, konaného v pravidelných intervaloch v Prahe.

Úvodné prednášky ďalších referujúcich v hlavnom plenárnom bloku vedúcich skupín sa zamerali na tému Leo Kestenberg a jeho rezonancia v európskej pedagogike. Tejto osobnosti hudobnej vedy, pedagogiky i umelcovi bola venovaná aj výtvarne zaujímavá výstava v priestoroch Akadémie Pomorskej. Rokovaniam ďalších tematických sekcií medzinárodnej konferencie sa následne konala v jednotlivých sekciách, ktorým dominovali témy: hudobné dielo a jeho hudobno-pedagogický kontext,  hudobná výchova v kontexte výziev a očakávaní, umenie a pedagogika  – vybrané aspekty, didaktika hudby.

Prešovskú Univerzitu v Prešove reprezentoval príspevok Doc. PaedDr. Slávky Kopčákovej, PhD. (Inštitút estetiky a umeleckej kultúry FF), ktorá sa zaoberala medziodborovou kooperáciou hudobnej pedagogiky a hudobnej estetiky ako systematických disciplín hudobnej vedy. Nastolený problém demonštrovala na príkladoch myšlienok a koncepcií popredných slovenských muzikológov a pedagógov 2. polovice 20. storočia. Mgr. Eva Kušnírová, PhD., (Inštitút estetiky a umeleckej kultúry FF) vo svojom príspevku hľadala možnosti prepojení dramatickej a hudobnej výchovy spôsoby a metódy v hudobno-dramatických projektoch v rámci blokovej výučby. Jej príspevok sa opieral o výskum zameraný na to, ako sa dramatická výchova uplatňuje na stredných a vysokých školách a akými inovatívnymi spôsobmi k nej pristupujú študenti. PaedDr. Jana Hudáková, PhD., (Inštitút hudobného a výtvarného umenia FF, Katedra hudby) predstavila didaktický predmet Hudobné dielne, predmet inovatívneho charakteru, ktorý je zameraný na scénickú prezentáciu a princípy spolupráce jednotlivých umenovedných disciplín. Vo svojom príspevku predstavila aj jednotlivé typy pedagogík: napr. muzeálnu, filmovú, divadelnú, koncertnú a pod. Príspevok Mgr. Renáty Kočišovej, PhD., (to isté pracovisko) načrtol zásady prípravy učebnej pomôcky pre pedagógov základných a stredných škôl, ktorá spĺňa kritéria opernej didaktiky. Prameňom  pre analýzu sa  stala národná opera Eugena Suchoňa Krútňava, dielo spĺňajúce princípy janáčkovského a brechtovského divadla. Mgr. Martina Procházková, PhD. (Katolícka Univerzita v Ružomberku, Katedra hudby PF) sa zaoberala rozvojom hlasových kompetencií budúcich pedagógov predprimárneho a primárneho stupňa vzdelávania a ich vonkajšími faktormi, limitujúcimi ich prípravu a predstavila aj námety, ako možno spevácke dispozície zdokonaliť. PaedDr. Eva Králová, PhD., (Univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne) predstavila vo svojom príspevku terminologicky nový pojem „hudobná klíma“ vo vzťahoch medzi žiakmi a pedagógmi, sústredila sa aj na pocit bezpečnosti a hudobné aktivity s aplikáciou na anglický jazyk.

Českú stranu reprezentovali príspevky: Doc. Judity Kučerovej, PhD. (Masarykova Univerzita v Brne, Katedra hudební výchovy PF) o klaviristovi Leo Kestenbergovi a paralelne pôsobiacej brnianskej klavírnej škole (F. Schäfer), Mgr. Art. Jindry Nečasovej, (Karlova Univerzita v Prahe, doktorandka PF) predstavila autorskú skladbu “Obrazy Salvatora Dalího“ v súčasnom tanečno-scénickom predvedení, a PaedDr. Leny Pulchertovej, PhD. (Palackého Univerzita v Olomouci, Katedra hudební výchovy), ktorá sa zaoberala temperamentom z pohľadu pedagogického, ako môžu jednotlivé druhy temperamentu ovplyvniť priebeh nácviku, inklináciu k jednotlivým skladbám a konečný umelecký výkon.

Mgr. Jiřina Jiřičková, PhD. (ZUŠ, Mladá Boleslav) uskutočnila pre približne 80 stredoškolských študentov Slupského lýcea workshop, kde sa zamerala na motivačné aktivity vokálneho prejavu, študenti tak aktívne zapájali celé telo pri predvádzaní spevu napr. v opere, ako hudobný nástroj, ako starý magnetónový prehrávač a i. Vo večerných hodinách účastníci konferencie zhliadli študentské inscenovanie muzikálu o najväčšom poľskom klaviristovi obdobia romantizmu pod názvom „Chopin“. Jednalo sa o derniéru úspešného, vyše roka trvajúceho projektu, pod ktorý sa podpísali autorsky, realizačne, herecky, spevácky a hudobne študenti školy. Boli to logicky usporiadané scény zo Chopinovho života (detské roky, stretnutie s prof. Jozefom Elsnerom, s láskou Emilkou, život vo Varšave, Viedni, Paríži, partnerstvo s G. Sandovou, pobyt na Malorke, Londýn, smrť). To všetko na základe dialógov súčasnosti a histórie, živej koncertnej a scénickej klavírnej, nástrojovej a vokálnej interpretácie a tanečného prejavu (mazurky, polonézy i break dance). Poľskí študenti predviedli veľmi inšpiratívne hudobné divadlo, v modernom predvedení, za účasti videoprojekcie. Medzinárodná konferencia pokračovala nasledujúcim dňom jednotlivými prednáškami, ktoré sa venovali osobnostiam hudobnej pedagogiky (C. Orff, E. Preussner, F. Chopin). Z výsledkov konferencie vzišiel podnet, konať na višegrádskej úrovni medzinárodné podujatia i v budúcnosti.

Autorka pôsobí v Inštitúte hudobného a výtvarného umenia FF PU.

Aktualizované: 11. 05. 2020
x