Aj tento rok nás reprezentovalo Hudobné centrum na MIDEM-e, najrešpektovanejšom veľtrhu vo svete hudobného a mediálneho biznisu, ktorý sa od roku 1967
pravidelne koná vo francúzskom Cannes.

Stánok Hudobného centra bol tento rok prvýkrát súčasťou česko-slovenského „pavilónu“. (Komisárkou Českého stánku je od roku 2006 Lenka Dohnalová z hudobnej sekcie Inštitútu umenia – Divadelného ústavu, za našou produkciou stála riaditeľka Hudobného centra Oľga Smetanová.) Spojenie síl s početnejšími českými partnermi (Stredoeurópska hudobná agentúra CEMA, Divadelný ústav, Česká filharmónia, Concentus Moraviae, Indies Scope, Fermata, OSA a i.) prinieslo viacero výhod, napríklad rozľahlejšie priestory na rokovanie s partnermi alebo pestrejšiu vizuálnu podobu pavilónu. Tá vzájomne korešpondovala farebnosťou (modrá a červená) i motívmi (susedia propagovali najmä Rok českej hudby 2014, naše banery upozorňovali na Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 alebo na festival Melos-Étos 2013). Nesporným oživením bola rozmerná LCD obrazovka, na ktorej mohli záujemcovia i náhodní okoloidúci sledovať hudobné programy.

Slovenské farby hájili najmä renomovaný kontrabasista Roman Patkoló (k dispozícii sme mali záznam jeho recitálu s klaviristom Richardom Rikkonom pri príležitosti preberania Ceny Ľudovíta Rajtera v roku 2012) a projekt JazzPlays Europe, ktorý zaznel v novembri 2012 vo viacerých európskych mestách. Omnoho bohatšia bola ponuka českých partnerov a u návštevníkov „bodovali“ napríklad pozoruhodný vianočný projekt Marija Panna Přečistá, do ktorého Zuzana Lapčíková angažovala československú jazzovú špičku (Ondrej Krajňák, Josef Fečo, Rosťa Fraš, Kamil Slezák), smetanovský recitál klaviristky Jitky Čechovej, nápadité pesničky „dechno“ zoskupenia Traband, vystúpenie Ivy Bittovej s newyorským ansámblom Bang on a Can All-Stars či koncert Brnianskej filharmónie s dirigentom Aleksandrom Markovićom a programom korešpondujúcim s industriálnym prostredím brnianskej Galérie Vaňkovka. Viacero filmových záznamov bolo spojených s menom Ondřeja Havelku; jednak prostredníctvom vystúpení súboru Melody Makers, ako aj režisérskeho vkladu („zdržanlivý jazzman“ stál za kontroverzným českým operným titulom Nagano alebo projektom Bach Cantatas s Magdalenou Koženou). Práve obdobie parížskej premiéry Pelléasa a Mélisandy, na ktorej Kožená „zasvietila“, mapoval Havelkov dokument Magdalena: A Small Film About a Great Singer (2008).


Aj aktuálny 47. ročník MIDEM-u (Marché International du Disque et de l‘Edition Musicale) bol miestom stretnutí hudobných vydavateľov, distribútorov, producentov, zástupcov ochranných autorských a licenčných spoločností a mnohých ďalších, pre ktorých je hudba spôsobom realizovania vlastných nápadov. Významnou platformou a diskusným fórom súčasného vývoja hudobných technológií bol MIDEM.net. V rámci sekcií Visionary Monday, Midemlab, Direct2Fan Camp, Midem Academy alebo Innovation Factory sa predstavilo množstvo zaujímavých hostí, napríklad riaditeľ londýnskeho Barbican Centre Nicholas Kenyon, šéfredaktor magazínu Gramophone James Jolly, členovia predstavenstva spoločnosti YouTube, ale i čínska klavírna superstar Lang Lang alebo basgitarista punkrockových Blink-182 Mark Hoppus. Témou väčšiny diskusných blokov bola expanzia virtuálnych a internetových technológií, digitálnych a mobilných platforiem, nové formy digitálnych distribúcií a vzdelávania, hľadanie nových marketingových modelov alebo jednoducho sumarizovanie základných pravidiel, ako uspieť na tom-ktorom lokálnom trhu. Stredobodom záujmu boli predovšetkým prudko expandujúce juhoázijské krajiny a špecifiká tamojších scén patrili k hlavným témam na MIDEM-e 2013.

Juhokórejskému a malajskému popu zodpovedali hlavné koncertné bloky Malaysian Supernova a K-pop. Zaiste príjemný večer v spoločnosti kórejského rapera menom Drunken Tiger alebo elektropopovej „barbie“ krásky ZE! sme z rozličných dôvodov oželeli a radšej navštívili koncerty alternatívnych európskych kapiel v priestoroch Magic Mirrors. Spomeniem aspoň energickú polnočnú show nestarnúcich britských „ska-rockerov“ Madness, ktorí v natriasajúcom sa drevenom šapitó nenechali nikoho na pochybách, že aj po takmer štyroch desaťročiach sú stále kráľmi svojho štýlu. V záplave popových koncertov sa prekvapivo a nenápadne do programu infiltrovala aj trojica večerov komornej hudby a dva jazzové recitály. V rámci Sacem Jazz Evening v hoteli Miramar sa predstavilo kvarteto francúzskeho klaviristu Dominiqua Fillona a trio talianskeho klaviristu Giovanniho Mirabassiho, nám sa podarilo navštíviť prvý a tretí večer cyklu Midem Classical Embassy. Ambasádorkou vokálneho večera bola legendárna mezzosopránová diva Christa Ludwig, ktorá v spolupráci s Young Singer Project Salzburského festivalu uviedla mladé spevácke talenty, ďalšie koncerty boli venované sláčikovým nástrojom a klavíru. (Pri zostavovaní programového bulletinu zrejme zapracoval neposedný škriatok, inak by sa tam sotva dostali názvy „nových“ operných diel Don Giavanni, Eugen Onedin alebo The Tail of Tsar Saltan – Chvost cára Saltána).
Predposledný deň prezentovania slovenskej hudby a komunikácie s potenciálnymi partnermi vyvrcholil Česko-slovenským večierkom, v rámci ktorého navštívilo spoločný pavilón množstvo záujemcov a hudobné i mimohudobné diskusie so starými i novými známymi pokračovali do neskorých nočných hodín.

Aktualizované: 11. 05. 2020
x