Na jazzových jamsession v Bratislave, ktorých organizátorom je Juraj Kalász, prebieha často živá diskusia o problematike jazzovej interpretácie v rámci jazzového ansámblu alebo o práci so sólistami – vokalistami aj inštrumentalistami. Preto sa J. Kalász v tomto roku rozhodol vytvoriť s členmi jamsessionového house‑bandu inštruktážny videoprojekt Jazz Workshop, v ktorom pre študentov, ale aj jazzových nadšencov, sprístupnil základné princípy práce jazzového tria so sólistami zrozumiteľným spôsobom. V štyroch približne 40-minútových videách účinkujú členovia tria Gabriela Jonáša (G. Jonáš – klavír, J. Kalász – kontrabas, J. Valíček – bicie nástroje) a ich hostia. Projekt finančne podporil Fond na podporu umenia.
V prvom diele členovia tria prostredníctvom praktických ukážok rozoberajú rôzne prístupy k interpretácii jazzových tém, napr. rôzne spôsoby začiatku či ukončenia skladby, princíp predrážania nôt či zahusťovania harmónie, a to na príklade metricky odlišných jazzových štandardov – Love Letters a Just Friends ako medium swing a Lover Man ako baladu.
Druhý diel je venovaný práci s vokalistami. Hosťom tria je chorvátsky spevák žijúci v Nemecku Daniel Čačija, ktorý vysvetľuje interpretáciu rôznych štýlov skladieb (swing, bossa nova, valčík, balada), ako aj rôzne možnosti interakcie so sprievodným triom.
Tretí a štvrtý diel workshopu vznikali za pomerne dramatických okolností. Tesne pred ich nahrávaním si Gabriel Jonáš zranil ruku a narýchlo ho nahradil mladý talentovaný klavirista Alan Bartuš. Hosťom tretej časti je saxofonista Milo Suchomel a diel je venovaný detailnej analýze práce rytmickej skupiny so sólistom‑inštrumentalistom na príklade piatich štandardov.
Vo štvrtom diele sa so svojimi skúsenosťami delí najmä bubeník Jakub Valíček, ktorý je zároveň spoluautorom scenára tejto videodielne. Veľmi zaujímavé sú ukážky metrických modulácií na príklade skladby Someday My Prince Will Come, ako aj rôznych sprievodných groovov a tipov pre členov rytmickej skupiny.
Veľkou výhodou všetkých dielov je veľmi dobrá zrozumiteľnosť aj pre začínajúcich jazzmanov a taktiež záber na klávesy zhora, kde dobre vidno, čo klaviristi hrajú. Vo videách odznievajú aj zaujímavé názory hostí o všeobecne platných zásadách hudobnej interakcie medzi hudobníkmi a workshop je zaujímavým pohľadom na remeselnú časť jazzovej interpretácie.
(red)
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.