Brazílsky skladateľ Hermeto Pascoal je mimoriadne charizmatickou a démonickou osobnosťou vyťaženou aj vo svojich 78 rokoch. Keď sa ho organizátorom festivalu Bažant Pohoda podarilo minulý rok dotiahnuť na Slovensko, pôsobil pri našom stretnutí pred koncertom veselo a uvoľnene a počas rozhovoru sa nezdráhal hrať na papierovej bankovke, hrebeni či vlastnej brade. Pre Hermeta Pascoala je hudbou všetko.

Vyrastali ste v skromnom prostredí, čo výrazne poznamenalo vašu hudbu. Pokúšali ste sa už vtedy hrať na všeličom a inklinovali k akustickým podnetom z okolia?
Do štrnástich rokov som bol ovplyvnený zvukmi prírody ako tečúca voda, ale i farmárskymi a kováčskymi nástrojmi môjho starého otca. Tiež som rád počúval hru môjho otca na akordeóne. Veľkú časť dňa som trávil na strome alebo pod ním. Vtáky a malé zvieratá si zvykli na moju prítomnosť, boli mojím prvým obecenstvom.

Stále ešte hľadáte podstatu univerzálnosti hudby prameniacu z vášho detstva?
Nehľadám inšpiráciu a neočakávam jej príchod. Nápady ku mne prichádzajú intuitívne, avšak spomienky z detstva sú u mňa stále prítomné. Ako štrnásťročný som sa presťahoval z vidieka do mesta Recife a mestský život vniesol do mojej kreativity novú perspektívu, ktorá ovplyvnila aj moju hudbu. Príroda je pre mňa univerzálna, nachádza sa všade. Nemá žiadne hranice ani obmedzenia.

Vaše „prírodné“ performance ako Música da Lagoa, keď ste hrali ponorený vo vode, výrazne zarezonovali. Robíte ešte podobné projekty v prírodnom prostredí?
Počas môjho vystúpenia s Aline Morena sme mali na pódiu bazén a robili s vodou rôzne hudobné čísla, záznam sa nachádza na našom prvom CD a DVD Chimarrão com Rapadura. Bol to dialóg medzi klavírom a flautou, pričom Aline sa počas hrania na flaute nachádzala v bazéne.

Váš posledný album Monash Sessions vznikol na pôde austrálskej univerzity. Bola to vaša iniciatíva?
Bol to projekt univerzity. Oslovili ma a výsledkom som fascinovaný. Doteraz som nezažil lepšiu spoluprácu. Študenti boli jednoducho úžasní! Radil by som všetkým ašpirujúcim umelcom a skladateľom, aby pocity nechali plynúť a dali im prednosť pred vedomosťami.

Pri nahrávaní ste dbali na spontánnosť. Chcete, aby hudobníci využívali okolité prostredie k dotváraniu skladieb?
Áno, hudobník musí byť vždy pripravený. Som za slobodu vyjadrovania, pokiaľ je robená s dobrým vkusom. Pre mňa je všetko hudbou a veľkú pozornosť venujem tomu, aby som uvádzal zvuk do života nekonvenčnými spôsobmi.

Na Monash Sessions sa objavil austrálsky gitarista Doug de Vries, expert na brazílsku hudbu. Aká bola spolupráca s niekým, kto sa nenarodil vo vašej krajine, no pozná zákonitosti vašej hudby?
Hudba je univerzálna, pretože ľudské bytosti sú si podobné. Rozdiely, ktoré pociťujem v zvukoch iných krajín, vítam s nadšením ako obohatenie už existujúcej hudby.

Budete v projekte pokračovať na iných univerzitách, napríklad v Brazílii?
Bol by som tomu nesmierne rád, pretože samotná idea programu začala a rástla na univerzitnej pôde. Z mojej strany by záujem o ďalšiu spoluprácu skutočne bol. V Brazílii som robil zopár workshopov. Je to hudobne nesmierne bohatá krajina, bohužiaľ, je smutné, že chýba podpora, pozornosť a starostlivosť o kvalitu zo strany štátu.

Vo vašej tvorbe počuť vplyvy salsy či samby. Navštevujete slávny brazílsky karneval?
Ako dieťa som tam rád chodieval, neskôr som tam dokonca hral na trúbke spolu s Margareth Menezes počas karnevalu v Bahia. Teraz sa už karnevalu nezúčastňujem.

Miles Davis vás označil za jedného z najkreatívnejších hudobníkov sveta. Ako si spomínate na vašu spoluprácu?
Náš jazyk bol hudobný a spirituálny. Bola medzi nami vzájomná náklonnosť. Všetko sme realizovali spoločným úsilím – zapískal som nejaký fragment a Miles z neho spravil melódiu, ktorú sme nahrali. Nikdy sme neskúšali ani necvičili.  

Ovplyvnili jazzový scat alebo zariekavanie brazílskych šamanov vaše vokálne improvizácie?
Ovplyvňovanie sa deje automaticky. Mená sú len nálepky.

Brazílsky skladateľ, aranžér a multiinštrumentalista Hermeto PASCOAL (1936) sa narodil v skromných pomeroch a vypracoval sa na jednu z najdôležitejších brazílskych umeleckých osobností. Spolupracoval s Airtom Moreirom, Florou Purim či Milesom Davisom (koncertný album Live-Evil). Jeho originálna tvorba s jazzovými koreňmi je obohatená o prvky artificiálnej hudby, folklóru a prírodného prostredia.

Aktualizované: 11. 05. 2020
x