Reportáž z dielne staviteľa kladivkových klavírov Paula McNultyho
...Od roku 1985, kedy sa začal Paul McNulty venovať historickým nástrojom, postavil približne 100 kladivkových klavírov podľa originálov Georga Antona Waltera, Hofmannaa Conrada Grafa.
Do Čiech sa presťahoval v roku 1995 z Amsterdamu: „Našiel som tu zdroje vyhovujúceho dreva, čo je pre stavbu kvalitných nástrojov kľúčové. V sklade u Františka Vyhnálka ma zaujali nádherné smreky zo Šumavy. Povedal: Príď, budeš mať dodávky materiálu na 5 rokov. Dôvodom bolo aj to, že drevo z oblasti južných Čiech vyhľadávali aj niektorí výrobcovia hudobných nástrojov koncom 18. storočia.“ Momentálne má rozostavané modely Graf, Walter, ale aj nový nástroj podľa augsburského majstra Johanna Andreasa Steina z roku 1778. Je detailne nafotený, premeraný a podrobne zakreslený. „Stein patril k najvýraznejším inovátorom klavírnej mechaniky, ktorá sa neskôr stala známa ako viedenská a vyrábal nástroje, o ktorých vo svojich listoch viackrát veľmi pozitívne písal Mozart“, vysvetľuje Paul motiváciu postaviť kópiu a z hlavy pridáva niekoľko citátov. Okrem toho, že svoje nástroje pozná na milimeter, ovláda dôverne aj ich dobový kontext. Objednávateľom Steinovho klavíra je univerzita v austrálskej Canberre.
Paul McNulty využíva pri práci bohaté skúsenosti získané výskumom v domácich i zahraničných múzeách, archívoch a pri reštauračných prácach. Spolupracuje napríklad so známym reštaurátorom Albrechtom Czerninom a ďalšími organológmi-špecialistami. Dokončené nástroje smerujú do Prahy a odtiaľ špeciálnou zásielkovou službou letecky do celého sveta. Jedna z posledných zákaziek je pre texaský Austin. Niektoré nástroje sa však už nachádzajú, resp. čoskoro budú nachádzať aj bližšie: jeden je vo Varšave a ak sa všetko podarí, Paulov klavír bude aj v Brne...
... viac v aktuálnom čísle Hudobného života.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.