V dnešnej dobe takmer neobmedzenej reprodukcie hudby prostredníctvom digitálnych médií, kedy sa aj veľké hudobné vydavateľstvá vďaka jej nelegálnemu šíreniu a „zdarma faktoru” dostávajú do existenčných problémov, sa naskytá otázka, aká je vlastne pozícia hudobných vydavateľstiev „budúcnosti”. Ako zárobková činnosť to veľmi perspektívne nie sú, už vôbec nie v prípade, ak sa nezaoberajú mainstreamovou komerčnou produkciou, ale vydávajú hudbu, ktorá nie je primárne určená na masovú spotrebu. Predpokladom pre takéto pôsobenie je aj osobná angažovanosť a zanietenosť pre menšinový žáner – čím raritnejší a  nekomerčnejší, tým musí byť „alternatívna” motivácia vydavateľov väčšia. Týmito atribútmi do (nepochybne) veľkej miery disponujú aj ľudia okolo vydavateľstiev experimentálnej hudby na Slovensku. Táto hudba je vytesnená na okraj hudobnej kultúry a  všeobecného povedomia, ale stále si udržuje a  vychováva svojich „skalných”, ktorí navštevujú koncerty a v ich mp3 prehrávači (alebo skôr walkmane) nájdete nahrávky subžánrov ako noise či glitch. Musíte ju vyhľadávať, aby ste sa k nej dostali, existuje v rámci určitej subkultúry, kde aj vďaka užšiemu kruhu „domácich” vládne pocit spolupatričnosti a vzájomnej podpory. Tí  počúvanie „svojich” žánrov intelektualizujú a často siahajú po menej tradičných médiách, ako sú magnetofónové kazety či vinylové platne. U nás pôsobí niekoľko labelov experimentálnej hudby, založených nadšencami z  radov samotných umelcov či organizátorov podujatí. Svojimi odpoveďami nám pohľad do „zákulisia” poskytli Jonáš Gruska z vydavateľstva LOM, Filip Drábek zo zabehnutého labelu Exitab, Emil Maťko z Black Orchid Productions a  Miro Hargaš z labelu Forum Absurdum.

Predstavte v krátkosti svoj label. Čo považujete za jeho primárnu úlohu?

LOM: Vznikli sme v roku 2011 a odvtedy sa v prvom rade venujeme prezentácii a distribúcii zaujímavej súčasnej a experimentálnej hudby z územia východnej Európy. Zaoberáme sa tiež výrobou nezvyčajných hudobných nástrojov, či užsoftvérových alebo hardvérových.

LOM

Exitab: Primárnou úlohou je vydávať pre nás zaujímavú tvorbu slovenskej a českej scény. Ide predovšetkým o súčasnú experimentálnu elektronickú hudbu. S vydavateľskou činnosťou sme začali v roku 2009, pod názvom Exitab fungujeme od roku 2011. Okrem vydávania albumov organizujeme aj koncerty.

Black Orchid: Začiatky vydavateľstva siahajú do roku 1998, kedy popri distribúcii hudobných nosičov vzniklo aj vydavateľstvo. Za zhruba 10 rokov činnosti vyšlo pod Black Orchid Productions 61 titulov, žánrovo pokrývajúcich najmä ambient, industrial, experimentálnu elektroniku a dark rock. Cieľom labelu bolo zo začiatku vydať známejšie mená svetovej undergroundovej experimentálnej scény (napr. Big City Orchestra, Origami Arktika, Daniele Brusaschetto, M. Nomized, ...) ako aj zaujímavé projekty zo strednej a východnej Európy (napr. Modus, Endiche Vis. Sat – Litva, OVS – Poľsko, Astroepos, Re-Drum – Rusko). Neskôr vznikol ešte sesterský do-it-yourself label Where Late the Birds Sang zameraný na industrial a noise, na ktorom vyšlo 10 titulov. Myšlienka za jeho zrodom bola jednoduchá – vydať releasy, ktoré už boli pre Black Orchid príliš hlučné...

Forum Absurdum: Naše vydavateľstvo je platformou bez žánrových obmedzení, ktorého ambíciou je šíriť primárne domácu hudobnú tvorbu. Ústredným motívom pritom nie je vytvárať nahrávky v rámci nejakej ucelenej vydavateľskej identity – skôr chceme podporovať výnimočné a vzrušujúce projekty, ktoré žijú na okraji hudobnej scény. Naše občianske združenie s rovnomenným názvom, ktoré stojí za labelom, zároveň riadi bratislavský Priestor pre chýbajúcu kultúru Fuga. Pri výbere nového materiálu pre vydavateľstvo vychádzame teda aj z osobnej skúsenosti živých vystúpení hudobníkov vo Fuge. Prostredníctvom využitia vlastnej koncertnej sály tak Forum Absurdum nešíri len diela prostredníctvom nosičov, ale dáva muzikantom priestor na prezentáciu pred živým publikom.

 

Na čom momentálne pracujete a  čo chystáte v najbližšej dobe?

LOM: Momentálne je to album dua Amen Tma, ktorý by mal čoskoro vyjsť digitálne a na kazetách. Jedná sa o dosť unikátny projekt, nezakotvený v žiadnom z (mne známych) hudobných štýlov. V niektorých trackoch možno počuť balijský gamelan, v iných zase basgitarové melódie a to celé je zabalené do komplikovaných polyrytmov a polymetrie. Nezaháľame ani vo sfére hudobných nástrojov, vyvíjame ich hneď niekoľko. Jedným z nich je zariadenie na synchronizáciu rôznych syntezátorov a drum machines pomocou MIDI a CV. Takisto plánujeme návrhy niekoľkých nových modulov pre modulárne syntezátory.

Exitab: V posledných mesiacoch a rokoch sa snažíme udržať trend toho, aby sme aspoň raz za dva mesiace vydali novú nahrávku. To však neznamená, že ak by nahrávky neboli, aj tak ideme silou mocou niečo vydávať – kvalita má vždy prednosť pred kvantitou. Rozrobené máme momentálne dva medzinárodné projekty, ktoré sú však sčasti závislé aj od úspešnosti grantov, ktoré sme si podali, takže uvidíme. Chceli by sme čo najviac spolupracovať s vydavateľstvami z V4, na vydavateľskej i promotérskej úrovni. Z hľadiska interpretov určite vyjdú novinky od Casi Cada Minuto, anglického producenta Achesa a aj nový vinyl The Ills. Okrem toho organizujeme aj koncerty v rámci voľnej koncertnej série Exitab Praxis.

Exitab    Exi2

 

Black Orchid: Počnúc letom 2008 label hibernuje – plánovaná krátka prestávka vo vydávaní prerástla do niekoľkoročného ticha.

Forum Absurdum: Máme rozpracovaných viacero vecí, no zatiaľ môžem potvrdiť len vydanie debutovej dosky Didaktik EM. Ide o spoločný „mašinkový“ projekt hudobníkov Marakiho a Shutcoo. Dvojica využíva pre produkciu rôzne analógové syntezátory a digitálne inštrumenty (MPC, Electribe a pod.), čoho výsledkom je originálny mix broken bassu, hardcoru a techna. Dvanásťpalcová vinylová platňa bude vonku do konca tohto roka.        

 

Ako hodnotíte svoje doterajšie pôsobenie?

LOM: Myslím, že naša misia je pomerne úspešná. Každým mesiacom nám pribúdajú noví fanúšikovia (a to nielen na sociálnych sieťach). Tešíme sa rozmanitosti nášho repertoáru a práve táto rozmanitosť je niečím, čo by sme chceli zachovať aj do budúcna.

Exitab: Sme spokojní. Fungujeme niekoľko rokov s minimálnym rozpočtom, len na základe nadšenia nás a našich hudobníkov. Medzi našimi interpretmi a nami je slušná väzba a to sa nám páči. Samozrejme sú aj veci, ktoré sme nemuseli vydať, resp. ktoré sa úplne nevydarili, alebo veci, ktoré sme mohli urobiť inak – dôležité je vedieť sa poučiť zo svojich chýb.

Black Orchid: Ak by som mal zhodnotiť existenciu labelu, tak najmä prvé roky boli skvelé – veľký záujem bol najmä zo zahraničia, či už o vydanie nosiča, distribúciu a podobne. Bolo to veľmi pekné obdobie, počas ktorého som sa dostal ku kope zaujímavej hudby. Podarilo sa mi vydať projekty z celého sveta (napr. Austrália, Indonézia, USA, Nórsko, Taliansko, Bielorusko, Veľká Británia, Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Ukrajina, Rumunsko, Kanada, Japonsko, Argentína, ...), čo spôsobilo, že label sa stal na poli undergroundovej experimentálnej hudby vcelku známym.

Forum Absurdum: Doposiaľ sme vydali len dva nosiče (Triple Sun a split record Ružoví Kovboji/Bartek), takže sa stále učíme a zisťujeme možnosti.

 

Kde sa ako label prezentujete, resp. ako prezentujete tvorbu svojich umelcov? Orientujete sa aj na zahraničný trh?

LOM: Samozrejme, dokonca by som povedal, že zahraničný trh zaujímame viac ako náš lokálny. Minulý rok sme boli napríklad ocenení brooklynským časopisom Impose ako jedno z vydavateľstiev roka – lokálne médiá však o nás veľký záujem nemajú (česť výnimkám!).

Exitab: Prezentujeme sa predovšetkým vydávanou hudbou a koncertami, ktoré organizujeme. Samozrejme, keď vyjde nová nahrávka, posielame tlačové správy a využívame niekoľko sociálnych sietí. Čo sa týka zahraničného trhu, neorientujeme sa naň primárne, tam nás skôr prezentujú naši interpreti, ktorí v zahraničí hrajú. Ale spolupracujeme dlhodobejšie s niekoľkými vydavateľstvami, festivalmi, promotérmi a médiami. Kľúčový je pre nás však slovenský a český trh a veľmi zaujímavé je aj Poľsko a Maďarsko. Vonku sa snažíme získať odozvu predovšetkým prostredníctvom recenzií a podobne a upozorniť ľudí na samotných tvorcov a tak im ukázať, že ich veci majú potenciál aj v cudzine.

Black Orchid: Orientácia labelu bola v podstate výlučne na zahraničie. V prvých rokoch som mal pomerne veľa kontaktov na rôznych malých vydavateľov a distribútorov, ktorí moje tituly predávali a zaručovali aj určitý druh promotion. Toto išlo ruka v ruke s množstvom letákov, tlačených katalógov a promo balíčkov...

Forum Absurdum: Informácie o labeli prezentujeme v prevažnej miere prostredníctvom internetu – teda sociálnych sietí, internetovej stránky a takisto cez výstupy rôznych internetových médií (rádiá, blogy a podobne). Čo sa týka šírenia hudobného obsahu, k nosičom sa môže publikum dostať počas akcií vo Fuge, prípadne si stiahnuť digitálne súbory z klasických internetových zdrojov ako je Bandcamp, prípadne Soundcloud. Ako som už spomínal, hudbu šírime aj organizovaním živých vystúpení hudobníkov. Doposiaľ sme nijako špeciálne neumiestňovali produkty na zahraničný trh. Do budúcna sa k tomu však chceme dostať a určite pribudne aj niekoľko releasov od zahraničných interpretov.

 

Akou formou vydávate hudbu? Aké miesto má v tomto žánrovom odvetví a v dnešnej dobe analógové médium? Mnoho podobných labelov vydáva tvorbu aj na kazetách, je to skôr záležitosť štýlu či určitej retrospektívnej nostalgie?

LOM: V poslednej dobe sú to platne a kazety – CD ako médium našich poslucháčov veľmi nezaujíma, častokrát si ho ani nemajú kde pustiť. Kazety so sebou nesú úplne inú energiu. Spolu s vinylmi majú so sebou spojené zaujímavé rituály a celkovo ich estetika je akási „ľudskejšia“. Dôležitým aspektom je aj to, že sme si zaobstarali malú profesionálnu duplikačnú linku, takže máme nad ich výrobou značnú mieru kontroly.

Exitab: Kazety vydávame momentálne najviac, je to kombinácia nostalgie a dostupnosti. Niektoré releasy si skrátka zaslúžia fyzické vydanie a kazeta je najprístupnejší analógový formát, ktorý sa navyše dá vydávať v limitovaných edíciách v niekoľkých kusoch, čo je pre nás veľmi zaujímavé. Okrem toho vydávame z času na čas aj CD, vinyly a všetko vychádza digitálne. Kazety fungujú dobre aj ako fyzický artefakt a zároveň majú akýsi zvukový aspekt, ktorý vyhovuje určitým vydaným veciam. Napríklad nie úplne každý release sa na kazetu hodí práve kvôli zvuku. Nejde teda iba o povrchné nasledovanie trendov.

Black Orchid: Prevažná väčšina releasov vyšla na kazetách, čo bolo dané viacerými faktormi. Koncom 90. rokov predstavovala kazeta stále ešte pomerne rozšírené médium, hlavne v rámci experimentálnej scény. Lisovanie CD bola pomerne drahá záležitosť, pričom mi prišlo lepšie vydať namiesto jedného CD radšej 10 titulov na kazetách. Navyše Black Orchid vychádzalo silne z odkazu kazetovej kultúry a najmä v prvých rokoch som mal kontakty na veľmi veľa podobne orientovaných vydavateľstiev. Okolo roku 2007 som však nadobudol pocit, že toto médium je, minimálne v Európe, viac-menej mŕtve – bol problém vôbec zohnať čisté nosiče, nehovoriac o nejakej profesionálnej duplikácii. Trochu iná situácia bola možno v USA, kde vždy existovalo pomerne veľa čisto kazetových labelov, zameraných na všetky možné štýly. Momentálny návrat kaziet ma samozrejme svojím spôsobom teší, na druhej strane ľudí, ktorí kazety aj reálne počúvajú, je podľa mňa veľmi málo. Keďže sa distribučný model výrazne zmenil, ako najlepšia voľba sa mi v súčasnosti javí kombinácia digitálneho formátu a limitovaného fyzického nosiča, či už v podobe platne, kazety alebo napr. špeciálne baleného CD. Druhá vec je samozrejme to, čo sa tým-ktorým releasom sleduje a aká je celková koncepcia labelu.

Forum Absurdum: Zatiaľ hudbu šírime prostredníctvom CD, kaziet či digitálne. Pri výbere vhodného média zvažujeme celú paletu aspektov, pričom nostalgia má pre nás podobnú váhu ako počiatočné náklady alebo výsledná kvalita nahrávky. Začali sme s CD a kazetami, ku ktorým plánujeme postupne pridať aj vinylové dosky. Tie sú v niektorých prípadoch nenahraditeľným médiom. „Tanečný“ projekt Didaktik EM plánujeme určite vydať týmto spôsobom. Pri počúvaní napríklad z kazety by síce album nestratil na charaktere, no skutočný zmysel získa, až keď sa dostane do platňového batohu nejakého DJa. Plánujeme preto využívať všetky dostupné technológie.

 

Ako hodnotíte domácu scénu, jej plusy a mínusy? Existuje aj v tejto oblasti nejaký „moderný” trend? Podporujete lokálne podujatia/koncerty, resp. čo považujete za hlavný pilier, ktorý scénu u  nás drží (napr. aktivita dobrovoľníkov, …)?

LOM: Myslím, že čo sa experimentálnej hudby týka, Bratislava je teraz veľmi zaujímavým miestom. Máme tu pomerne veľké podhubie, kde sa koná mnoho akcií, pôsobia desiatky experimentálnych hudobníkov a vznikajú nové vydavateľstvá. Koncerty sa snažíme aktívne podporovať a občas aj niečo sami zorganizujeme. Napríklad minulý rok sme zrealizovali dvojdňový outdoorový festival ZVUK, ktorý sa konal pod mostom Apollo. Osemnásteho mája prebehla ďalšia LOM night, kde nás navštívil hosť z litovského labelu Agharta. Nevidím tu jeden hlavný pilier, ale veľmi dôležité sú miesta alternatívnej kultúry ako Fuga či a4.

Exitab: Hlavným pilierom je rozhodne nadšenie ľudí z oblasti kultúry – vydavateľov, promotérov, ľudí z kultúrnych centier a najmä hudobníkov. Bez toho by to tu nefungovalo. Vo všeobecnosti je kontraproduktívne sa len neustále sťažovať, máme niekoľko kultúrnych centier na Slovensku, ktoré majú vysokú úroveň, máme nadšených promotérov, ktorí sú schopní strácať stovky eur len preto, že chceli niekomu spraviť koncert, máme blízko do Rakúska, Poľska, Česka, Maďarska, a tak môžeme porovnávať a pozorovať, ako to funguje tam. Sú tu labely, ktoré vydávajú veci minimálne na európskej úrovni (Gergaz, LOM, Deadred, ...) no a okrem hudobníkov máme aj fanúšikov, poslucháčov, divákov. A to je dobre.

Black Orchid: Nakoľko som v súčasnosti na poli hudby aktívny už iba s mojím ambient/drone projektom strom noir, príde mi trochu zložité hodnotiť slovenskú scénu komplexne. Vo všeobecnosti mám z aktuálnej situácie zmiešané pocity – čo sa týka rozmanitosti a počtu projektov, momentálna situácia je lepšia ako v minulosti, na druhej strane ľudí, ktorí sa o túto hudbu hlbšie zaujímajú, je na Slovensku veľmi málo. Z toho vyplýva, že za všetkým je niekoľko nadšencov, na ktorých úsilí to stojí.

Forum Absurdum: Ja osobne zdieľam optimistickú náladu, ktorá napríklad v Bratislave určite prevláda, s radosťou tiež pozorujem aktivity po celom Slovensku. Experimentálna a súčasná scéna už totiž nedýcha len v krajských mestách. Samozrejme, miera dobrej nálady je asi vyššia u poslucháčov, pretože ponuka a kvalita nosičov a podujatí sa zvýšila. Na druhej strane promotéri a ľudia, ktorí stoja za klubmi, bojujú s rozpočtami a sníva sa im o väčšej podpore samosprávy a štátu. Napriek tomu, že sa vyskytujem v každej z menovaných pozícií, zostávam spokojný. Ťažko hovoriť o nejakom výraznom ucelenom trende. Subjektov, ktoré na našej úrovni scénu vytvárajú, je relatívne málo a každý je natoľko originálny, že si robí veci po svojom. Ako som už spomínal, riadime Fugu, ktorá je natoľko žánrovo pestrá, že máme pravidelný kontakt s takmer všetkými hudobnými komunitami. Sami organizujeme vo Fuge rôznorodé akcie a spolupracujeme s externými promotérmi, ktorí takisto pochádzajú z rôznych zázemí. Vo svojej podstate všetko skutočne poháňa občianska aktivita, ktorá sa aspoň formálne inštitucionalizuje do združení. Okolo nich vznikajú kluby a labely, ktoré šíria kultúru k ľuďom. Pritom sa vždy to najvzrušujúcejšie a najtvorivejšie prostredie nachádza v amatérskej sfére. Profesionalizácia, ktorá je síce niekedy nevyhnutná pre prežitie, totiž v konečnom dôsledku zabíja občiansku aktivitu.

Aktualizované: 11. 05. 2020
x