Začínala si v alternatívnom divadle GUnaGU, dnes sa venuješ predovšetkým spievaniu. Ako si sa dostala k hudbe?
Začala som už oveľa skôr. Na ZUŠ v Pezinku som absolvovala dva cykly v hre na klavíri a desať rokov som spievala v pezinskom zbore Ad Una Corda. To považujem za svoj umelecký pilier. Do GUnaGU som sa dostala ako študentka konzervatória a mojím debutom bolo účinkovanie v novej slovenskej opere Cirostratus (opera v Boeingu) od Slava Solovica. Okrem mňa tam nespieval žiaden školený spevák, zato tam však účinkovali skvelí herci a muzikanti ako Oľga Belešová, Peťa Polnišová, Vilo Klimáček či Mišo Kaščák. S týmto dielom sme cestovali do Čiech, Rakúska alebo do Poľska, uviedli sme ho i v slávnom pražskom Divadle Bez zábradlí a derniéru sme odohrali na festivale Pohoda. Bola to skvelá divadelná a umelecká prax.
Práve si sa vrátila z nahrávania v Čechách. O aký projekt išlo?
Nahrávala som sopránové piesne a Omšu Es dur od Jána Levoslava Bellu s Ostravskou filharmóniou, Brnianskym filharmonickým zborom a výborným holandským dirigentom Davidom Porcelijnom. Je to veľmi sugestívna hudba, len mi je ľúto, že som si nahrávanie nemohla dostatočne vychutnať, pretože som na poslednú chvíľu zaskakovala v časti repertoáru za chorú kolegyňu. Na druhej strane, keď som pod tlakom, vie ma to vyburcovať k lepšiemu výkonu. CD by malo vyjsť v nemeckom vydavateľstve CPO.
V súčasnosti v hudobnej obci výrazne rezonujú projekty združenia Albrechtina, ktorého si členkou. O čo vlastne ide?
Vlado Godár oslovil skupinku umelcov, aby sprostredkovávali svoju lásku k hudbe tým, ktorí prejavia čo i len náznak podobnej lásky k nej. Zatiaľ máme na konte minuloročný cyklus koncertov Neznáma hudba, na ktorý sme plynulo nadviazali novým cyklom (Ne)známa hudba. Okrem iného sme uviedli viac ako sto diel slovenských skladateľov.
Čo ťa motivuje k pôsobeniu v menej známych sférach hudby?
Menej známa neznamená aj menej kvalitná alebo menej hodnotná. Motiváciou sú pre mňa dobrodružné momenty, ktoré zažívam pri objavovaní a študovaní nového repertoáru. Keď som si ako dizertačný koncert vymyslela a zrealizovala projekt secret VOICE a rozhodla sa na ňom uviesť repertoár pre sólový hlas, netušila som, koľko skvelej literatúry objavím. Ohlasy boli pozitívne, aj od ľudí, ktorí sa nevenujú hudbe, a súčasnej už vôbec nie. Dúfam, že na koncert čoskoro nadviažem druhým opusom.
Na jeseň ťa čaká jedna z najkrajších postáv opernej literatúry – úloha Desdemony v novej inscenácii Verdiho Otella v SND. Možno Desdemonu označiť za tvoju vysnívanú postavu?
K Desdemone ma priviedlo niekoľko zvláštne popretkávaných situácií, a preto jej naštudovanie i stvárnenie pokladám za novú výzvu v mojom umeleckom živote. Úprimne sa na ňu teším. Takéto silné prepojenie s opernou (či vlastne dramatickou) postavou som zatiaľ zažila iba pri Tatiane, ktorú, dúfam budem mať raz príležitosť spievať. Fascinuje ma aj rola Márie z Bergovho Wozzecka, jej energia a tragickosť.
Vyštudovala si operný spev, no v súčasnosti aktívne spolupracuješ aj so skladateľmi súčasnej hudby. Vyžaduje si interpretácia týchto diel iný prístup?
Samozrejme. Spevák sa musí oslobodiť od utkvelej predstavy, že operný prejav je jediný a najsprávnejší. Veď v širokom kontexte dejín vokálnej hudby tvorí opera pomerne malé percento. Na druhej strane preferujem teóriu, že takmer každý spevácky umelecký prejav musí vychádzať zo základných princípov klasickej vokálnej techniky. Verím, že vyhlásenia o ničení hlasiviek či odklonu speváka k súčasnej alebo inej hudbe po neúspechoch v opernej sfére, už vychádzajú z módy. Množstvo slávnych mien je toho dôkazom.
Ako vyzerá tvoj bežný deň? Dá sa tento typ pracovného nastavenia skĺbiť s rodinným životom?
Staršieho Paľka som mala už v prvom ročníku na vysokej škole, malý Dominik má práve polrok. Teraz som jednoducho mama, ktorá dojčí, stará sa o domácnosť a medzitým si „odskočí“ niekam zaspievať. (Smiech.) Repertoár sa učím našťastie rýchlo a vďaka skvelému rodinnému zázemiu si môžem deti brávať na „výjazdy“ so sebou. Niekedy ťahám síce na doraz, ale takto sa cítim naozaj naplnená.
Štúdiá: 1998–2003 Cirkevné konzervatórium v Bratislave
(L. Pauliková), 2004–2010 VŠMU v Bratislave (V. Stracenská), od 2010 doktorandské štúdium na VŠMU (P. Mikuláš)
Majstrovské kurzy: S. Ghazarian (2007), R. Hardy (2008), T. Bentch (2008), P. Dvorský (2009)
Súťaže: Medzinárodná spevácka súťaž I. Godina, Vráble – 1. miesto (2006), Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest – Cena za najlepšiu interpretáciu francúzskej hudby (2007)
Spolupráca: SF, SOSR, Ostravská filharmónia, Cappella Istropolitana, SKO B. Warchala, Solamente naturali, Prague Modern, Quasars Ensemble, Melos Ethos Ensemble; SND v Bratislave (Mercedes, Kate Pinkerton, Gertrúda, Claudine), ŠO v Banskej Bystrici (Chivria); 2002–2007 členka hereckého súboru alternatívneho divadla GUnaGU v Bratislave, od 2010 členka o. z. Albrechtina;
účasť na festivaloch BHS, GAIDA (Vilnius), Pražské premiéry, Melos-Étos, Konvergencie, Nová slovenská hudba, Bažant Pohoda a i.;
autorské projekty secret VOICE, Koncerty v prírode
Nahrávky: Cirostratus (Pohoda 2003), Ruské detské piesne (Diskant 2009), J. N. Hummel: Mathilde de Guise (Brilliant Classics 2010)
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.