Má to dnes mladý operný spevák ťažké?

Neviem, či to má niekto ľahké. A otázkou je, či našou motiváciou je robiť niečo, čo sa zdá byť ľahké. Človek potom ľahko natrafí na ťažkosť a opustí pole. Ja osobne vidím zmysel v prekonávaní prekážok na ceste za niečím, čo mi dáva zmysel. Ich prekonanie mi dodáva odvahu pokračovať. Ak spevák dosiahne vynikajúci level, musí sa vedieť predať. Komu, ako, čo a za akú cenu. Vtedy môže prísť moment dezilúzie. Presadenie sa na speváckom trhu predstavuje komplex faktorov. Úspešní sú tí speváci, ktorí si cestu vydláždili kontinuálnou prácou a neustálym zdokonaľovaním svojho umenia, ale na špici sa nájdu aj takí, čo si zvolili iné cesty. Technicky vynikajúcich spevákov je totiž enormné množstvo a aj opera je v podstate šoubiznis...

Kto ťa ovplyvňuje a inšpiruje pri vlastnom umeleckom hľadaní?

Nikdy som nemala vzory vo veľkých svetoznámych spevákoch. Skôr na mňa mali vplyv ľudia v mojom okolí. Ešte viac ako samotné výkony konkrétnych umelcov ma oslovuje ich cesta a ciele, ktoré v umení majú. Či je cieľom páčiť sa a prispôsobiť svoj výkon predpokladaným očakávaniam publika, alebo hľadať pravdivý obraz a nechať na divákovi slobodu výberu. Druhý prípad vyžaduje zrelú osobnosť, a práve to sú umelci, ktorí priťahujú mňa, keďže by som sa tiež rada dostala do tohto nielen interpretačného, ale aj osobnostného štádia. Najviac ma ovplyvnil brat, klavirista (v súčasnosti študent AMU v Prahe). Je síce o 8 rokov mladší, no vždy som obdivovala jeho pokoru vo vzťahu k hudbe, ktorá sa prejavovala obrovskou snahou preniknúť do diela zo všetkých strán, svoj názor v interpretácii nikdy neprispôsoboval, no dopracováva sa k nemu s veľkou pokorou a dôslednosťou. A, samozrejme, inšpirujú ma aj mnohí priatelia z umeleckých kruhov.

Účinkuješ v operných a operetných inscenáciách v Banskej Bystrici a Košiciach, ale aj mimo „klasického“ žánru v rôznych spevácko-divadelných projektoch...

Minulý rok som bola viac „performerka“ než operná speváčka – premiérovala som tri experimentálne divadlá v Banskej Bystrici a Prahe (jedného som bola autorkou). Performance je pre mňa opustením komfortnej zóny, prijatie rizika, jeho prekonanie a potenciálna možnosť vývoja. Hoci v operách spievam v zásade vedľajšie roly, pre mňa sú „hlavné“. Pristupujem ku všetkým s rovnakou vážnosťou a najmä sa snažím maximálne si užiť každú sekundu ich trvania. Je to pre mňa ohromné vzrušenie a zábava.

Venuješ sa tiež hlasovému coachingu. Čo všetko sa za tým skrýva?
Po rokoch štúdia a práce s hlasom som dospela k tomu, že hlas je obrazom nášho vnútra, našej osobnosti. Nie je to žiaden objav, ale pokiaľ to príde ako informácia zvonku, nedá sa s ňou pracovať, kým sa k nej „neprežijete“ vlastným hľadaním. A toto ma doviedlo až k tomu, že som prestala mať strach z ochorenia, zachrípnutia, vystupovania. Odvtedy už nenosím 10 rôznych nosných sprejov, hrubé ponožky a tielko v lete, nie som skoro vôbec chorá, ani nemám nijaké hlasové problémy, nesmejem sa „v maske“ a pokojne aj zakričím. Strach je dobrý sluha, ale zlý pán. Chybné nastavenie mysle nás zbavuje slobody a radosti zo života, zo spevu. Spevák má byť v mojom vnímaní poslom krásy a pravdy, no strach mu môže brániť toto poslanie napĺňať. Popri hľadaní odpovedí na otázky ohľadom hlasu som narazila na rôzne hlasové školy, metódy a terapie, ktoré hlas používali ako nástroj na rozvoj osobnosti. Toto ma ako speváčku veľmi fascinovalo a začala som sa tým zaoberať. V súčasnosti pomáham s hlasom nielen spevákom, ale aj hercom, hendikepovaným hercom z Divadla z pasáže, ale aj neumeleckým profesiám, ktoré používajú hlas ako dôležitý komunikačný prostriedok.

 Tvoje meno vídavať pod recenziami z rôznych zahraničných operných domov a festivalov. Ako dostane speváčka chuť písať?
Písanie kritík je jedným z mojich hobby. Núti ma vyjadriť slovami to, čo pociťujem v podvedomej rovine a samej sebe vyargumentovať, prečo sa mi niečo páči a prečo nie. Bola mi ponúknutá možnosť stať sa členkou Medzinárodnej asociácie hudobných kritikov v Paríži, vďaka čomu ma pozývajú ako kritičku na barokové festivaly, kde mám možnosť stretávať špičku v tomto odbore. Sama sa stále často necítim dostatočne erudovaná niečo odborne hodnotiť, môžem sa však veľa naučiť priamo v praxi.

Štúdiá: 2001–2006 Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici (B. Fresserová), 2006–2009 VŠMU v Bratislave (Z. Livorová), 2009–2011 Akadémia umení v Banskej Bystrici (B. Fresserová), 2010 Istituto Superiore di Studi Musicali di Terni (G. Banditelli)

Majstrovské kurzy: Marie Sklad-Sauer (2003), Peter Dvorský (2010, 2011), Zlatica Livorová (2011)

Spolupráca: ŠO Banská Bystrica – Marka (Krútňava), Valencia (Veselá vdova), Despina (Così fan tutte), Máša (Cárovič), Dama di Lady (Macbeth); ŠD Košice – Nella (Gianni Schicchi), Amante (Plášť), Echo (Ariadna na Naxe); Festival barokovej hudby Hortus magicus v Kroměříži – Selene (Didone abbandonata), Naţional de Operetă Ion Dacian v Bukurešti, State Theatre of The Musical Comedy v Petrohrade; Solamente naturali, Musica Florea

Aktualizované: 11. 05. 2020
x