• 1987 – 1992

     štúdium na Ústave hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe (hudobná veda a estetika)

  • 1992 – 1998

    doktorandské štúdium na Ústave hudobnej vedy SAV, študijné pobyty v Bazileji, Bayreuthe a Viedni

  • 1995 – 1998

    externý pedagóg na Univerzite v Bayreuthe (semináre o dejinách českej, slovenskej a ruskej opery)

  • 1996 – 2007

    dramaturg Opery Slovenského národného divadla

  • 1998 – 1999

    externý pedagóg na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (prednášky o dejinách hudobnej estetiky)

  • 1998 – 2001

    vedecký pracovník Ústavu hudobnej vedy SAV (od 2000 ako zástupca riaditeľa)

  • od 2002

    pedagóg na Katedre hudobnej vedy Filozofickej fakulty UK v Bratislave (dejiny opery, dejiny hudby 19. a 20. storočia, hudobná estetika), 2005 doc., 2007 – ? vedúci katedry

  • 2008

    prémia Literárneho fondu za dramaturgickú činnosť

  • 2019 – 2023

    prodekan Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave pre vedeckovýskumnú činnosť a doktorandské štúdium, od 2023 prodekan pre prijímacie konanie a vzťahy s verejnosťou

Vladimír Zvara je slovenský muzikológ, dramaturg a vysoškolský pedagóg. Študoval hudobnú vedu a estetiku v Prahe a doktorandské štúdium absolvoval na Ústave hudobnej vedy SAV. Absolvoval niekoľko zahraničných študijných pobytov (Bazilej, Bayreuth, Viedeň) a ako externý pedagóg prednášal na Univerzite v Bayreuthe o dejinách českej, slovenskej a ruskej opery. V oblasti výskumu sa zameriava na hudobné divadlo a slovenskú opernú tvorbu.

 

Je autorom dvoch samostatných knižných titulov Ján Cikker: Vzkriesenie. Genéza, osudy a interpretácia operného diela (2000) a Opera na rozhraní. Pohľady na vývoj hudobného divadla v období moderny (2004). Koncipoval tiež heslá do slovníkov a encyklopédií The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters, Knaurs Großer Opernführer, Lexikon der Oper (Komponisten – Werke – Interpreten – Sachbegriffe), 100 slovenských skladateľov, publicistické príspevky v časopisoch, pre rozhlas a bulletiny Slovenského národného divadla.

 

Ako dramaturg sa podieľal na viacerých operných produkciách, v SND inicioval niektoré osobité projekty, ako napr. uvedenie opery Martina Burlasa Kóma. S režisérom Petrom Konwitschným spolupracoval na Janáčkových operách Z mrtvého domu (Zürich a Viedeň, 2011) Její pastorkyňa (Graz, 2014) a Věc Makropulos (Bratislava, 2016). 

 

Od roku 2002 pôsobí na Katedre muzikológie Filozofickej fakulty UK v Bratislave, kde vyučuje dejiny opery, dejiny hudby 19. a 20. storočia a hudobnú estetiku. V rokoch 2019 – 2023 bol prodekanom Filozofickej fakulty UK pre vedeckovýskumnú činnosť a doktorandské štúdium, od mája 2023 je prodekanom pre prijímacie konanie a vzťahy s verejnosťou. 

x