Profil osobnosti

Foto: Naďa Hrčková Zdroj: Archív Hudobného centra

Naďa Hrčková

11. 8. 1939 Bratislava

www.hrckova.sk

muzikológia, publicistika, editor, hudobný manažment
pedagóg – hudobnoteoretické predmety

Bio

Bio

1962 – 2004
pedagogička na Filozofickej fakulty UK v Bratislave (hudobná veda)
1968 – 1971
redaktorka časopisov Slovenská hudba a Hudobný život, kritička hudobnej avantgardy 60. rokov, po vstupe vojsk pre “nesprávne estetické názory” vyškrtnutá zo Zväzu slovenských skladateľov a zákaz publikačnej činnosti; v ďalšom období publicistika prednostne venovaná muzikologickej reflexii
1969
PhDr., 1980 hodnosť CSc., 1984 tzv. menovacia docentúra na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, 1999 riadna docentúra na Masarykovej univerzite v Brne, 2001 inaugurácia na tej istej univerzite (Univ. Prof. v odbore muzikológia)
1991
spoluzakladateľka medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos a vedecký garant sympózia v jeho rámci, editorka periodického nemecko-slovenského zborníka
2004 – 2008
vedecká pracovníčka Centra výskumu HTF VŠMU

Prof. PhDr. Naďa Hrčková, CSc., vysokoškolská pedagogička, vedecky a esejisticky činná v oblasti hudobnej vedy, tvorby a súčasnej, najmä slovenskej hudobnej kultúry. Rad jej absolventov zastáva významné miesto v oblasti hudobnej vedy a organizácie hudobnej kultúry.

Oblasti jej výskumu zahrňujú starú hudbu, hudbu 20. storočia, slovenskú hudbu.

Po politickom prevrate v roku 1989 rozvinula medzinárodné aktivity: účasť na medzinárodných sympóziách (Brno, Ľubľana, Varšava, Krakov, Vilnius), viacero štúdií v prestížnych medzinárodných zborníkoch a publikáciách, prednášková činnosť v zahraničí (Varšava, Krakov, Katovice, Rheinsberg, Viedeň, Hamburg, Vilnius a i.).

V súčasnosti vydáva syntetické knižné monografie o jednotlivých historických epochách v cykle Dejiny hudby I – VII, v českom a slovenskom jazyku (vydavateľstvo Ikar Bratislava a Euromedia Praha).

Bibliografia

  • Turan, Andrijan – Hrčková, Naďa: Ľudia bez humoru sú nudní
    Rande s muzikologičkou profesorkou Naďou Hrčkovou
    2011 Slovenka, Bratislava roč. 64, 2011, č. 48, s. 34 – 37
  • Szczepańska-Lange, Elżbieta: Na Slovensku vyzerala “normalizácia” na pohľad veľmi humánne
    S prof. Naďou Hrčkovou hovorí Elżbieta Szczepańska-Lange
    2009 Hudobný život, Bratislava roč. 41, 2009, č. 10, s. 10 – 13
  • Geisbacherová, Michaela: Sprievodca hudbou Východu
    2007 Knižná revue, Bratislava roč. XVII, 2007, č. 12, s. 5
  • Szczepańska-Lange, Elžbieta: “Bo tutaj, prosze pani, bedzie teraz normalizacja”
    Z prof. Nadia Hrčkova rozmawia Elźbieta Szepaňska-Lange
    2007 Ruch muzyczny, Varšava roč. LI, 2007, č. 2, s. 30 – 34
  • Szczepańska-Lange, Elžbieta: Mieszkańcy z krainy Kilviria
    (Dejiny hudby VI., Hudba 20. storočia 2)
    2007 Ruch muzyczny, Varšava roč. LI, 2007, č. 18 – 19, s. 58 – 64
  • Kajanová, Yvetta: Naďa Hrčková: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (1)
    2007 Tempo, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava roč. 4, 2007, č. 1, s. 30 – 31
  • Rehák, Oliver: Aká je hudba z Východu
    (Naďa Hrčková: Dejiny hudby, Hudba 20. storočia 2)
    2007 SME, Bratislava roč. 15, 2007, č. 121 (27. 5.)
  • Unger, Pavol: Dejiny hudby II. Renesancia
    2007 In: www.melos.hrckova.sk
    Melos, texty o súčasnej hudobnej kultúre, internetová revue. (Tvárou v tvár tvorcovi hudby), prebraté z denníka Pravda, Bratislava 2007, č. 2
  • Geisbacherová, Michaela: Orientácia vo svete súčasnej hudby
    2006 Knižná revue, Bratislava roč. XVI, 2006, č. 10, s. 5
  • Cselényi, László: Hudba XX. storočia
    2006 Szabad Újság roč. XIV, 2006, č. 23, s. 11
  • Kajanová, Yvetta: Naďa Hrčková: Dejiny hudby VI
    2006 Opus musicum. Hudební revue, Brno roč. 38, 2006, č. 4, s. 58 – 59
  • Blahynka, Miloslav: Príspevok k dejinám európskej hudby
    2005 Knižná revue, Bratislava roč. XV, 2005, č. 8, s. 6
  • Poledňák, Ivan: Naďa Hrčková
    2004 Hudobný život, Bratislava roč. 36, 2004, č. 9, s. 6
  • Šišková, Ingeborg: Naďa Hrčková: Dejiny hudby I., Európsky stredovek
    2004 Hudobný život, Bratislava roč. 36, 2004, č. 12, s. 47
  • Mojžišová, Michaela: Slovenskí skladatelia III
    2003 Hudobný život, Bratislava roč. 35, 2003, č. 2, s. 45 – 46
  • Horkay, Tomáš: Slovenskí skladatelia / Slowakische Komponisten
    2001 Hudobný život, Bratislava roč. 33, 2001, č. 1, s. 45
  • Šályová, Silvia: Naďa Hrčková (ed.): Slovenskí skladatelia I
    2001 Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, Bratislava roč. 27, 2001, č. 1, s. 154 – 157
  • Kajanová, Yvetta: Súčasná hudba medzi Východom a Západom
    Zborník zo sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1997
    2000 Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, Bratislava roč. 26, 2000, č. 1 – 2, s. 241 – 243
  • Adamov, Norbert: Užitočný pohľad späť
    1998 Hudobný život, Bratislava roč. 30, 1998, č. 7, s. 10
  • Blahynka, Miloslav: Búranie mýtov o slovenskej hudbe
    Naďa Hrčková: Tradícia, modernosť a slovenská hudobná kultúra
    1998 Literárny týždenník, Bratislava roč. 11, 1998, č. 15, s. 14
  • -ak-: Hudobná kritika a hodnotenie
    1987 Osvetová práca, Obzor, Bratislava roč. 37, 1987, č. 17, s. 46
  • Blahynka, Miloslav: Naďa Hrčková: Hudobná kritika a hodnotenie
    Opus Bratislava 1986
    1987 Hudobný život, Bratislava roč. 19, 1987, č. 10, s. 8
  • Petrík, Vladimír: Podnetná kniha o kritike
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 51
  • Personálna bibliografia
  • Knižné monografie
  • Hrčková, Naďa a kol.: Dějiny hudby V. Hudba 19. století
    2011 Euromedia, Ikar, Praha 2011
    (464 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Hrčková, Naďa a kol.: Dejiny hudby V. Hudba 19. storočia
    2010 Ikar, Bratislava 2010
    (464 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (2)
    2007 Ikar, Praha 2007
    (552 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (2)
    2007 Ikar, Bratislava 2007
    (540 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (1)
    2006 Ikar, Praha 2006
    (406 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (1)
    2006 Ikar, Bratislava 2006
    (408 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dějiny hudby I. Evropský středověk
    2005 Euromedia, Ikar, Praha 2005
    (176 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dějiny hudby II. Renesance
    2005 Euromedia, Ikar, Praha 2005
    (304 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dejiny hudby II. Renesancia
    2004 Ikar, Bratislava 2004
    (295 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Dejiny hudby I. Európsky stredovek
    2003 Orman, Bratislava 2003
    (164 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Hrčková, Naďa – Kajanová, Yvetta – Boďová Katarína: Slovenskí skladatelia II. (Sociologická sonda)
    2001 Orman, Bratislava 2001
    (73 s., 1. vyd.)
  • Tradícia, modernosť a slovenská hudobná kultúra 1918 – 1948
    1996 Litera, Bratislava 1996
    (254 s., 1. vyd.)
  • kol.: Umenie v živote človeka. Estetické minimum
    Kapitola Hudba
    1989 Smena, Bratislava 1989, s. 105 – 152
    (313 s., 1. vyd.)
  • Hudobná kritika a hodnotenie
    1986 Opus, Bratislava 1986
    (255 s., 1. vyd.)
  • Tvrdoň, Jozef – Štědroň, Bohumír – Hrčková, Naďa – Plavec, Jozef: Dejiny hudby
    1973 Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1973
    (507 s., 1. vyd.)
  • Štúdie (kapitoly v knihách, slovníkové heslá, vedecké články)
  • Last Event
    2009 “Melos” a “Étos”: včera, dnes,... zajtra? / “Melos” und ”Ethos”: gestern, heute,... morgen?. Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2009, Bratislava, 10. – 12. novembra 2009, Hudobné centrum, Orman, Bratislava 2009, s. 57 – 65
  • An Exclamation of Truth, Babilonian Tower und Belcanto: The Players (after Hamlet) by Juraj Beneš
    2009 The Mediterranean – Source of Music and Longing of the European Romanticism and Modernism. 24th International Musicological Symposium, Festival Ljubljana, Ljubljana 2009
  • Eugen Suchoň: 20-er Jahren und das “adornsche Dilemma der Slowaken”
    2008 Music in the Twenties of the 20th Century. Kongressbuch of Slovenian Musical Days 2008, Festival Ljubljana, Ljubljana 2008
  • Ich gehöre nirgendshin. Im memoriam György Ligeti
    2007 “Personality, National Identity in Music in Era of Globalisation”. Zborník zo sympózia Slovenian Musical Days, Festival Ljubljana, Ljubljana 2007, s. 206 – 218
  • Prípad Ivan Poledňák v kontexte českej a slovenskej hudobnej kultúry
    2007 Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Musicologica Olomucensia IX. In honorem Ivan Poledňák, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2007
  • Ost-Oper von dem Umbruch: Katastrophe und Warnung
    2006 Hrčková, Naďa (ed.): Na začiatku bolo slovo. Pieseň, opera a iné texty v súčasnej hudbe / Am Anfang war das Wort. Lied, Oper und andere Texte in der zeitgenössischen Musik, Hudobné centrum, AEPress, Bratislava 2006, s. 87 – 99
    (Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2003, Bratislava, 12. – 14. novembra 2003)
  • Zum Kompositionprozess von György Ligeti
    Referát na 15. medzinárodnej hudobnoteoretickej konferencii “Principles of Musical Composition, Creative Process”, Vilnius, 13. – 15. októbra, 2005
    2005 Vilnius 2005
    (Lithuanian Academy of Music and Theatre)
  • Starší brat. Českí zakladatelia hudobnej vedy na Slovensku
    2005 Musicologica Brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. 1905 – 2005. Zborník príspevkov z medzinárodnej hudobnovednej konferencie, Brno, 28. – 29. januára 2005, Koniasch Latin Press, Praha 2005, s. 195 – 202
  • Chopin und die zeitgenössische Musik (Einige Beispiele)
    2005 Chopin and His Work in the Context of Culture. Ed. by Irena Poniatowska. Volume 2, Polska Akademia Chopinowska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Musica Iagellonica, Varšava 2005, s. 395 – 411
  • Chopin, Avantgarde, Postmoderne: wandernde Ideen...
    2005 Continuity and Avant-Garde: Between Tradition and New Challenges, 19th Music Days 2004, Festival Ljubljana, Ljubljana 2005, s. 166 – 177
  • Politik, Musik und Theater in der Oper von Juraj Beneš Das Festmahl (1980)
    2005 Acta Universitas Palackianae, Olomoucensis Facultas Philosophica – Aesthetica 28, Univerzita Palackého v Olomouci 2005, s. 47 – 55
  • Über der heutigen Minimalisierung der Werte
    2005 Hrčková, Naďa (ed.): Od Perotina po Steva Reicha. Idey “minimálneho” v hudobných dejinách a v súčasnosti / Vom Perotin bis Steve Reich. Die Ideen des “Minimalen” in der Musikgeschichte und Gegenwart, Hudobné centrum, AEPress, Bratislava 2005, s. 22 – 25
    (Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2005, Bratislava, 8. – 10. novembra 2005)
  • Einige Bemerkungen zur Oper Festmal von Juraj Beneš
    2004 Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej w muzyce końca XX. wieku. Eds. Droba, Krzysztof – Szwajgier, Krzysztof – Małecka, Teresa, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Krakov 2004, s. 99 – 107
  • Vertonung polnischer Poeten in der zeitgenössischen slowakischen Musik
    2003 Pieśń Polska Reconaissance. Ed. Mieczyslaw Tomaszewski, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Krakov 2003, s. 145 – 155
  • Reflections of Bach in Contemporary Slovak Music
    2002 Bach 2000. Music between Virgin Forest and Knowledge Society, Brno 2002, s. 239 – 245
    (Compostela Group of Universities)
  • Niektoré nové aspekty vzťahu hudby a slova v piesňových cykloch súčasnosti
    2002 Slovenskí skladatelia III. Študijné zošity pre súčasnú hudobnú kultúru, Hrčková, Naďa (ed.), Orman, Bratislava 2002, s. 58 – 75
  • Über die Möglichkeiten einer Historiographie der neueren Musikgeschichte
    2002 Muzyka w kontekście kultury, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Kraków 2002, s. 553 – 560
  • Hudba, politika a divadlo v opere Juraja Beneša Hostina
    2002 Slovenskí skladatelia III. Študijné zošity pre súčasnú hudobnú kultúru, Hrčková, Naďa (ed.), Orman, Bratislava 2002, s. 47 – 58
  • Zur heutigen Bewertung der Gründer der Nationalmusikmoderne. Zwischen Mythos und Realität
    2002 International Musicological Symposium at the 300th Anniversary of the Birth of Composer Blaž Arnič. 16th Slovenian Musical Days. Zborník, Festival Ljubljana, Ljubljana 2002, s. 143 – 146
  • O možnostiach historiografie novších hudobných dejín
    2002 Slovenskí skladatelia III. Študijné zošity pre súčasnú hudobnú kultúru, Hrčková, Naďa (ed.), Orman, Bratislava 2002, s. 5 – 17
  • Reflections of J. S. Bach in Contemporary Slovak Musik after Soviet Invasion of 1968
    2002 Hulková, Marta – Chalupka, Ľubomír (ed.): Musicologica Istropolitana I. Ročenka Katedry hudobnej vedy, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, STIMUL, Bratislava 2002, s. 163 – 167
  • Slowakische Komponisten: woher – wohin?
    2000 Hrčková, Naďa (ed.): Slovenskí skladatelia I / Slowakische Komponisten I. Zborník /Bericht/ z medzinárodného kolokvia, Bratislava, 28. – 31. októbra 1998, Katedra hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, STIMUL, Bratislava 2000, s. 29 – 42
  • Zeitgenössische Komponisten: Wandernde Ideen
    2000 Hrčková, Naďa (ed.): Koniec storočia, koniec tisícročia / Ende des Jahrhunderts, Ende des Millenniums. Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1999, Bratislava, 8. – 10. novembra 1999, Festival Melos-Étos, Orman, Bratislava 2000, s. 38 – 60
  • Humanität in der verbalen Reflexion der slowakischen Musikkultur
    1999 Colloqium – Komponist und Humanität, Masarykova univerzita, Brno 1999, s. 221 – 225
  • Bohuslav Martinů und die Ideologie des einzigen Weges der tschechischen und slowakischen Musikmoderne
    1999 Glasba in družba v 20. stoletju, Festival Ljubljana, Ljubljana 1999, s. 101 – 105
  • F. Chopin und die zeitgenössische Musik
    1999 2nd International Chopin Congress, Polska Akademia Chopinowska, Warszawa 1999, s. 14
  • Eugen Suchoň a ’teória jedinej cesty’. Pocta Eugenovi Suchoňovi
    1998 Chalupka, Ľubomír (ed.): Eugen Suchoň v kontexte európskej hudby 20. storočia. Zborník z muzikologickej konferencie, Bratislava, 1. – 2. októbra 1998, Slovenská muzikologická asociácia pri Slovenskej hudobnej únii, Národné hudobné centrum, Bratislava 1998, s. 43 – 49
  • Die zeitgenössische slowakische Musik zwischen Ost und West
    1998 Hrčková, Naďa (ed.): Súčasná hudba medzi Východom a Západom / Zeitgenössische Musik zwischen Ost und West. Zborník zo sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1997, Bratislava, 10. – 13. novembra 1997, Festival Melos-Étos, Orman, Bratislava 1998, s. 66 – 69
  • Das 'Alte' in der slowakischen Musik der 70er und 80er Jahren
    1997 Hrčková, Naďa (ed.): 'Staré' v 'novom' / Das Alte im Neuen. Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1995, Bratislava, 8. – 10. novembra 1995, Litera, Bratislava 1997, s. 68 – 71
  • Jozef Kresánek und die systematische Musikwissenschaft an der Comenius Universität Bratislava
    1996 Hrčková, Naďa: Tradícia, modernosť a slovenská hudobná kultúra 1918 – 1948, Litera, Bratislava 1996, s. 239 – 250
  • Die slowakische Musikmoderne zwischen zwei Weltkriegen – Irrtum oder Notwendigkeit?
    1996 Glasba med obema vojnama in Slavko Osterc / Musik zwischen beiden Weltkriegen und Slavko Osterc, Festival Ljubljana, Ljubljana 1996, s. 240 – 245
  • Skladateľské povolanie a slovenská totalita
    1995 Hudba ako posolstvo. Hudba a totalita / Musik als Botschaf. Musik und Totalität. Zborník zo sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1993, Bratislava, 11. – 13. novembra 1993, Festival Melos-Étos, Bratislava 1995, s. 59 – 66
  • Die Botschaft in der zeitgenössischen slowakischen Musik
    1995 Hudba ako posolstvo. Hudba a totalita / Musik als Botschaft. Musik und Totalität. Zborník zo sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1993, Bratislava, 11. – 13. novembra 1993, Festival Melos-Étos, Bratislava 1995, s. 191 – 200
  • Die Entwicklungsphasen der modernen slowakischen Musik
    1995 29th Conference of Baltic Musicologists. Musicological Approach to the 20th Century Music, Lithuanian Composers Union, Vilnius 1995
  • Mýtus hudobnej výchovy v slovenskej hudobnej kultúre
    1994 Hudobno-pedagogické interpretácie 2. Zborník štúdií z vedecko-pedagogickej konferencie Hudobná výchova vo vývoji súčasnej hudobnej kultúry, Vysoká škola pedagogická, Nitra 1994, s. 135 – 141
  • Kult Jána Levoslava Bellu v 20. rokoch 20. storočia
    1993 Ján Levoslav Bella v kontexte európskej hudobnej kultúry. Zborník z medzinárodnej muzikologickej konferencie, Banská Bystrica, 24. – 26. júna 1993. Edícia Bibliotheca musicae neosoliensis 1, Lengová, Jana (ed.), Nadácia Jána Levoslava Bellu, Banská Bystrica 1993, s. 182 – 186
    (resumé v angličtine a nemčine)
  • Bachovské povedomie u slovenských skladateľov
    1992 Pečman, Rudolf a kol.: Händel a Bach. O dnešním pojetí jejich díla, Masarykova univerzita, Brno 1992, s. 159 – 164
  • Podiel hudobnej kritiky na štýlovej kryštalizácii slovenskej hudobnej moderny v 30. rokoch
    1991 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 22/1989, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1991, s. 101 – 106
  • Bachovské povedomie u slovenských skladateľov
    1991 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 22/1989, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1991, s. 107 – 113
  • Poznanie, hodnotenie a hudobná kritika
    1990 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 20/1987, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1990, s. 91 – 120
  • Erkenntnis, Wertung und musikalische Kritik
    1990 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 20/1987, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1990, s. 91 – 120
  • Hudobná veda na Slovensku po roku 1918
    1988 Slovak Music, Slovenský hudobný fond, Bratislava 1988, č. 1 – 2, s. 11 – 16
  • Hudobná teória a hodnotenie v hudobnej kritike
    1988 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 19/1986, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1988
  • Zur Entwicklung der Bewertungskriterien in der slowakischen Musikkritik nach 1918
    1987 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 18/1985, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1987, s. 109 – 117
  • O význame V. Helferta pre hudobnú kritiku a tvorbu na Slovensku v medzivojnovom období
    1987 Vladimír Helfert v českém a evropském kontextu. Hudobnovedná konferencia k 100. výročiu narodenia pokrokového vedca a človeka, Brno, 27. – 28. februára 1986. Ed. Rudolf Pečman, Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, Brno 1987, s. 78 – 81
  • On predsa jeden pablesk... (Ján Levoslav Bella)
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 27
  • Ján Levoslav Bella ako priesečník vplyvov českej a slovenskej hudobnej kultúry
    1986 Česká a slovenská skladateľská tvorba vo vzájomnej kontinuite a ovplyvnení (1918 – 1983). Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. Zv. 13, Horváthová, Katarína (zost.), Mestský dom kultúry a osvety (MDKO), Bratislava 1986, s. 28
    (Zborník prác z 13. muzikologickej konferencie s medzinárodnou účasťou v rámci Bratislavských hudobných slávností 1984, 9. októbra 1984)
  • Die Musiktheorie und die Bewertung in der Musikkritik
    1986 Zborník Filozofickej a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Musaica 17/1984, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1986, s. 63 – 72
  • Prehodnocovanie tvorby Jána Levoslava Bellu na Slovensku
    1985 Hudobný archív, Matica slovenská, Martin roč. 9, 1985, s. 89 – 95
  • Ján Levoslav Bella ako priesečník vplyvov českej a slovenskej hudobnej kultúry 1
    1985 Hudobný život, Bratislava roč. 17, 1985, č. 6, s. 8
  • Podiel hudobnej kritiky na štýlovej kryštalizácii slovenskej národnej moderny v tridsiatych rokoch
    1985 Zrod a vývoj slovenskej národnej moderny. Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. Zv. 12, Horváthová, Katarína (zost.), Mestský dom kultúry a osvety (MDKO), Bratislava 1985, s. 22 – 27
    (Zborník prác z 12. muzikologickej konferencie s medzinárodnou účasťou v rámci Bratislavských hudobných slávností 1983, 5. októbra 1983)
  • Hudobná kritika v Robotníckych novinách (1909 – 1939)
    1980 Hudobná kultúra Bratislavy medzi dvoma vojnami 1918 – 1939. Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. Zv. 6, Bachleda, Stanislav – Horváthová, Katarína (zost.), Mestský dom kultúry a osvety (MDKO), Bratislava 1980, s. 72 – 85
    (Zborník prác zo 6. muzikologickej konferencie s medzinárodnou účasťou v rámci Bratislavských hudobných slávností 1977)
  • O podstate kritického hodnotiaceho súdu
    1980 Macák, Bohumír (zost.): Umění a kritika. Sborník příspěvků z brněnského sympozia o kritice, konaného v červnu 1979, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Brno 1980, s. 79 – 84
  • The Character of Evalution in Art Criticism
    1979 Gołaszewska, Maria (ed.): Crisis of Aesthetics?, Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakov 1979, s. 115 – 119
  • Od reflexie k teórii
    1978 Opus musicum. Hudební revue, Brno roč. 10, 1978, č. 7, s. 123 – 126
  • Učebnice, kapitoly v učebniciach
  • Dejiny hudby 2. Renesancia
    1988, 1996 Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava 1988, 1996
    (211 s., 1. vyd., Edícia: Vysokoškolské skriptá)
  • Dejiny hudby 1. Európsky stredovek
    1979, 1981, 1996 Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava 1979, 1981, 1996
    (141 s., 1. vyd., Edícia: Vysokoškolské skriptá)
  • Hrčková, Naďa – Tvrdoň, Jozef: Dejiny poľskej hudby
    1967 Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1967
    (96 s., 1. vyd.)
  • Editorská činnosť
  • Hrčková, Naďa (ed.): “Melos” a “Étos”: včera, dnes,... zajtra? / “Melos” und ”Ethos”: gestern, heute,... morgen?
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2009, Bratislava, 10. – 12. novembra 2009
    2009 Hudobné centrum, Orman, Bratislava 2009
    (172 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Sacrum a profanum v hudbe 20. storočia / Sacrum und Profanum in der Musik des 20. Jahrhunderts
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2007, Bratislava, 7. – 9. novembra 2007
    2008 Hudobné centrum, Bratislava 2008
    (207 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Eugen Suchoň
    2008 Hudobné centrum, Bratislava 2008
    (1 DVD, scenár: Naďa Hrčková, réžia: Ingrid Králová)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Na začiatku bolo slovo. Pieseň, opera a iné texty v súčasnej hudbe / Am Anfang war das Wort. Lied, Oper und andere Texte in der zeitgenössischen Musik
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2003, Bratislava, 12. – 14. novembra 2003
    2006 Hudobné centrum, AEPress, Bratislava 2006
    (148 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Od Perotina po Steva Reicha. Idey “minimálneho” v hudobných dejinách a v súčasnosti / Vom Perotin bis Steve Reich. Die Ideen des “Minimalen” in der Musikgeschichte und Gegenwart
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2005, Bratislava, 8. – 10. novembra 2005
    2005 Hudobné centrum, AEPress, Bratislava 2005
    (250 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Slovenskí skladatelia III
    Študijné zošity pre súčasnú hudobnú kultúru
    2002 Orman, Bratislava 2002
    (140 s., 1. vyd., príloha 1 CD)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Posledných 30 rokov: idey, osobnosti, hodnoty novších hudobných dejín / Die letzten 30 Jahre: Ideen, Persönlichkeiten, Werte der neueren Musikgeschichte
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 2001, Bratislava, 7. – 9. novembra 2001
    2001 Festival Melos-Étos, Katedra hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Orman, Bratislava 2001
    (262 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Koniec storočia, koniec tisícročia / Ende des Jahrhunderts, Ende des Millenniums
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1999, Bratislava, 8. – 10. novembra 1999
    2000 Festival Melos-Étos, Orman, Bratislava 2000
    (272 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Slovenskí skladatelia I / Slowakische Komponisten I
    Zborník /Bericht/ z medzinárodného kolokvia, Bratislava, 28. – 31. októbra 1998
    2000 Katedra hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, STIMUL, Bratislava 2000
    (265 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): Súčasná hudba medzi Východom a Západom / Zeitgenössische Musik zwischen Ost und West
    Zborník zo sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1997, Bratislava, 10. – 13. novembra 1997
    1998 Festival Melos-Étos, Orman, Bratislava 1998
    (260 s., 1. vyd.)
  • Hrčková, Naďa (ed.): 'Staré' v 'novom' / Das Alte im Neuen
    Zborník z medzinárodného sympózia v rámci festivalu Melos-Étos 1995, Bratislava, 8. – 10. novembra 1995
    1997 Litera, Bratislava 1997
    (149 s., 1. vyd.)
  • Umelecká kritika a publicistika
  • Dvadsiate roky: adornovská dilema Slovákov a Eugen Suchoň
    2009 Hudobný život, Bratislava roč. 41, 2009, č. 1 – 2
    (Príloha Eugen Suchoň storočnica, s. 13 – 16)
  • Koniec hry. Za Iljom Zeljenkom
    2007 SME. Príloha Kultúra, Bratislava roč. 15, 2007, č. (19. 7.)
  • S vďakou a obdivom Györgyovi Ligetimu in memoriam
    2007 In: www.melos.hrckova.sk
    Melos – texty o súčasnej hudobnej kutúre. Revue Medzinárodnej pracovnej skupiny Nová hudba, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava 2007, č. 2 (27. 8.)
    (Webmag)
  • Čas odchodov
    2007 In: www.melos.hrckova.sk
    Melos – texty o súčasnej hudobnej kutúre. Revue Medzinárodnej pracovnej skupiny Nová hudba, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava 2007, č. 2 (27. 8.)
    (Webmag)
  • Prípad Ivan Poledňák v kontexte českej a slovenskej hudobnej kultúry
    2007 In: www.melos.hrckova.sk
    Melos – texty o súčasnej hudobnej kutúre. Revue Medzinárodnej pracovnej skupiny Nová hudba, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava 2007, č. 2 (27. 8.)
    (Webmag)
  • Za Iljom Zeljenkom
    2007 In: www.melos.hrckova.sk
    Melos – texty o súčasnej hudobnej kutúre. Revue Medzinárodnej pracovnej skupiny Nová hudba, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava 2007, č. 2 (27. 8.)
    (Webmag)
  • Zomrel György Ligeti
    2006 Tempo, Hudobná a tanečná fakulta Vysokej školy múzických umení, Bratislava roč. 3, 2006, č. 2, s. 21 – 22
  • Juraj Beneš: Politika, hudba a divadlo v opere Hostina (1980)
    100 rokov hudby na Slovensku
    2003 Hudobný život, Bratislava roč. 35, 2003, č. 2, s. 29 – 31
  • Dva pohľady na Varšavskú jeseň
    Plné sály na Varšavskej jeseni '96
    1996 Hudobný život, Bratislava roč. 28, 1996, č. 22, s. 5
  • Slovenská hudba objavom
    Umelá pieseň národov Európy v Krakove
    1995 Literárny týždenník, Bratislava roč. 8, 1995, č. 4, s. 14 – 15
  • Koncert budúcnosti?
    Kagel v Zürichu
    1995 Literárny týždenník, Bratislava roč. 8, 1995, č. 3, s. 15
  • Zomrel Witold Lutosławski
    1994 Literárny týždenník, Bratislava roč. 7, 1994, č. 9, s. 15
  • Seizmograf súčasnej hudby
    Varšavská jeseň '94
    1994 Literárny týždenník, Bratislava roč. 7, 1994, č. 44, s. 15
  • Opustená Varšavská jeseň
    1993 Literárny týždenník, Bratislava roč. 6, 1993, č. 50, s. 15
  • Uskutočnil sa druhý ročník
    1993 Literárny týždenník, Bratislava roč. 6, 1993, č. 49, s. 15
  • György Ligeti: 70
    1993 Literárny týždenník, Bratislava roč. 6, 1993, č. 25, s. 15
  • Ešte raz o štekaní
    Reakcia na článok V. Godára
    1992 Literárny týždenník, Bratislava roč. 5, 1992, č. 51, s. 15
  • Štekanie na Varšavskej jeseni po roku
    1992 Literárny týždenník, Bratislava roč. 5, 1992, č. 47, s. 14
  • Z diskusie mimoriadneho zjazdu
    1990 Hudobný život, Bratislava roč. 22, 1990, č. 3, s. 4
  • Nová hudba nepatrí minulosti
    Festival tolerancie a porozumenia
    1990 Národná obroda roč. 1, 1990, č. 57 (20. 7.), s. 11
  • Ohľaduplnosť či nedotknuteľnosť?
    1989 Hudobný život, Bratislava roč. 21, 1989, č. 18, s. 6
  • Pokus o diagnózu
    Na margo prehliadky Novej slovenskej hudby
    1989 Literárny týždenník, Bratislava roč. 2, 1989, č. 11, s. 14 – 15
  • Keď odíde osobnosť
    O vede a kultúrnom povedomí. Nad nedožitými 70. narodeninami Jozefa Kresánka
    1989 Literárny týždenník, Bratislava roč. 2, 1989, č. 1, s. 15
  • Opera medzi prevádzkou a víziou
    1989 Dialóg roč. 1, 1989, č. 12, s. 7
  • kol.: Nová slovenská hudba. 13. ročník prehliadky
    1988 Hudobný život, Bratislava roč. 20, 1988, č. 6, s. 1, 9 – 12
  • Bach, tradícia a čo ďalej...
    1988 Hudobný život, Bratislava roč. 20, 1988, č. 13, s. 11
  • Festival plný otáznikov
    Varšavská hudobná jeseň 1988
    1988 Literárny týždenník, Bratislava roč. 1, 1988, č. 9, s. 15
  • Švédska hudobná jar
    1987 Hudobný život, Bratislava roč. 19, 1987, č. 9, s. 6
  • Čriepky z Varšavy
    1987 Hudobný život, Bratislava roč. 19, 1987, č. 23, s. 6, 7
  • Varšavská hudobná jeseň
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 47
  • Hudobná kultúra na križovatke
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 45
  • Korenie tvorivého napredovania
    Týždeň novej slovenskej hudobnej tvorby 1986
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 13
  • Za profesorom Jozefom Kresánkom
    1986 Nové Slovo, Bratislava roč. 28, 1986, č. 12
  • Rok premiér v Redute
    Marginálie k novej hudobnej tvorbe
    1985 Nové Slovo, Bratislava roč. 27, 1985, č. 7
  • Čítanie o hudbe
    Vstúpime do sveta hudobnej kultúry?
    1985 Nové Slovo, Bratislava roč. 27, 1985, č. 30
  • Je súčasná slovenská hudba ťažká?
    1985 Nové Slovo, Bratislava roč. 27, 1985, č. 16
  • Nekriticky o hudobnej kritike
    1985 Hudobný život, Bratislava roč. 17, 1985, č. 24, s. 4, 8
  • Ivan Poledňák: ABC Stručný slovník hudební psychologie
    1985 Hudobný život, Bratislava roč. 17, 1985, č. 11, s. 4
  • Tradícia a súčasnosť. Z bloku kritika
    1984 Nové Slovo, Bratislava roč. 26, 1984, č. 50
  • Estetika, umenoveda a kritika
    1984 Nové Slovo, Bratislava roč. 26, 1984, č. 46
  • Neopakovateľný zjav. Alexander Moyzes
    1984 Hudobný život, Bratislava roč. 16, 1984, č. 23, s. 1
  • Ide o harmonickú osobnosť
    K aktuálnym problémom estetiky a umenovied
    1979 Nové Slovo, Bratislava roč. 21, 1979, č. 10, s. 16
  • Pokus o diagnózu
    Na okraj Týdne nové slovenské hudební tvorby
    1977 Hudební rozhledy roč. 30, 1977, č. 7, s. 289 – 291
  • Avantgarda a tradice
    Poznámky k 20. varšavské jeseni
    1977 Hudební rozhledy roč. 30, 1977, č. 2, s. 74 – 75
  • Človek potrebuje hudbu (k výsledkom výskumu hudobnosti)
    1976 Osveta, Martin 1976, č. 3, s. 41 – 47
  • Úvaha nad ideálom
    1971 Slovenská hudba, Bratislava roč. 15, 1971, č. 9 – 10, s. 363 – 370
  • Hudba a dobro
    1971 Slovenská hudba, Bratislava roč. 15, 1971, č. 6 – 7, s. 229 – 233
    (Rozhovor s Miroslavom Bázlikom)
  • Nielen duch, vtip, ale aj srdce
    1971 Slovenská hudba, Bratislava roč. 15, 1971, č. 2, s. 55
  • Pamiatke mysliteľa, vedca, človeka... T. W. Adorno
    1971 Slovenská hudba, Bratislava roč. 15, 1971, č. 2, s. 55
  • Smolenice '70
    1970 Hudobný život, Bratislava roč. 2, 1970, č. 9, s. 1, 7
  • Nielen chlebom je živý človek
    Po stopách Bélu Bartóka
    1969 Hudobný život, Bratislava roč. 1, 1969, č. 9, s. 3, 7
  • Utvrdzovanie sa vo viere
    1969 Hudobný život, Bratislava roč. 1, 1969, č. 1, s. 5, 7
  • Pred súdom obecenstva
    1966 Kultúrny život, Bratislava roč. 21, 1966, č. 43, s. 6 – 7
  • Opera v televízii
    1965 Slovenská hudba, Bratislava roč. 9, 1965, č. 9, s. 412 – 414
  • Obecenstvo hodnotí súčasnú hudbu
    (K výsledkom sociologického výskumu)
    1964 Kultúrny život, Bratislava roč. 19, 1964, č. 44, s. 8, 10
  • Životnosť, novosť a výskum
    1963 Hudební rozhledy roč. 16, 1963, č. 13, s. 582
  • Hranice modernosti?
    1962 Slovenská hudba, Bratislava roč. 6, 1962, č. 7, s. 196
  • Vzájomná podmienenosť televíznej opery a spoločnosti
    1961 Slovenská hudba, Bratislava roč. 5, 1961, č. 7 – 8, s. 311
  • Niekoľko problémov televíznej opery
    1960 Slovenská hudba, Bratislava roč. 4, 1960, č. 6, s. 276
  • Z. Nejedlý: Gustáv Mahler
    1959 Slovenská hudba, Bratislava roč. 3, 1959, č. 11 – 12, s. 548

Fotogaléria

  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009
    Naďa Hrčková a Peter Kolman

    Autor: Peter Brenkus
  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009
    Oľga Smetanová, Peter Kolman, Naďa Hrčková

    Autor: Peter Brenkus
  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009

    Autor: Peter Brenkus
  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009

    Autor: Peter Brenkus
  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009

    Autor: Peter Brenkus
  • Foto: Sympózium Melos-Étos 2009 2009 Sympózium Melos-Étos 2009

    Autor: Peter Brenkus


« späť na zoznam Aktualizované: 26. 01. 2017