Nežný obraz Madona s dieťaťom (tempera na dreve z okruhu Gentile da Fabriana r. 1370–1427) je na obale dvojalbumu Ave Maria, jedinečného činu z iniciatívy popredného slovenského basbarytonistu, operného a koncertného umelca Gustáva Beláčka – hlavného interpreta, dramaturga, ale aj autora poučených textov v booklete. Dvojalbum obsahuje 32 skladieb (20+12) v takmer stominútovom trvaní. Nie je to oddychová, skôr spirituálna hudba, ktorej zostavovateľ vychádzal jednak zo svojej dlhoročnej koncertnej činnosti, ale najmä svojho „večného nepokoja“ pri hľadaní nekonvenčných koncertných projektov, tentoraz s orientáciou na jeho duši blízku, duchovnú tému. V úvode bookletu Gustáv Beláček píše: „Duchovných, zväčša neznámych skladieb, ktoré som našiel v archívoch a knižniciach, alebo mi ich v priebehu času odporučili priatelia, či priamo ponúkli skladatelia, sa za takmer tridsať rokov mojej kariéry nazbieralo nemálo… Okrem pomerne častého nezáujmu spevákov o duchovné skladby je dôvodom, prečo sa mnohé z nich nespievajú, i značná vokálno‑technická náročnosť či nízka dôvera v krásu a hĺbku týchto kompozícií.“
Zdravas Mária (Ave Maria) je jednou z hlavných modlitieb katolíckej cirkvi. Jej prvou časťou je pozdrav archanjela Gabriela oznamujúceho Márii, že sa stane Matkou Spasiteľa. Druhá časť, pripojená v r. 1495, obsahuje prosbu k Matke Božej za hriešnikov v hodine ich smrti.
Zhudobnená Ave Maria je svojou formou blízka kánonu, ale v podstate je to zhudobnená pieseň a bola obľúbeným textom skladateľov od čias renesancie, resp. hudobného baroka. Beláček na prvom CD vedie poslucháča vokálno‑inštrumentálnou prechádzkou od stredoveku cez európsky klasicizmus, romantizmus až po ukážku z duchovnej hudby J. L. Bellu. Úvodná pieseň albumu Keď sa Kristus narodil je najstaršou anonymnou koledou z územia dnešného Slovenska. Objavné sú štyri ukážky z odkazu Juraja Paulína Bajana a rovnako z konca 18. storočia pochádzajúceho Georgiusa Zruneka (Laudamus te z jeho Vianočnej omše). Hudbu na modlitbu Ave Maria, ale aj na ďalšie oslavné (latinské) duchovné texty tvoria ukážky z diel európskych majstrov: W. A. Mozarta (jeho slávne Ave verum corpus), L. Cherubiniho, G. Donizettiho, G. Cacciniho – s talianskou melodickosťou a priam opernou líniou vokálu, L. Luzziho, A. Brucknera s hlbokou duchovnosťou i jedinej ženy‑autorky na tomto CD, vokálnej pedagogičky a skladateľky Mathildy Marchesi de Castrone. Vokálne i formovo objavná je tu o. i. tvorba Ch. Gounoda (O, divine Redeemer!), alebo českého romantika A. Dvořáka s vokálnou oslavou Matky Božej: O, Sanctissima.
Obsah druhého CD zostavil G. Beláček takmer výlučne z tvorby slovenských autorov – od A. Albrechta, V. Figuša‑Bystrého, J. Móryho, L. Stančeka, F. Kafendu, Š. Németha‑Šamorínskeho cez Otčenáš v spracovaní M. Schneidra‑Trnavského až po tematicky, no vždy duchovne orientované skladby novších skladateľov: T. Andrašovana, L. Sluku, I. Valentu, E. Kráka a P. Kršku.
Z dramaturgického aj interpretačného hľadiska je dvojalbum hudobnou lahôdkou. Gustáv Beláček, ako sólista, prezentuje neobyčajne široký štýlový záber, hudobnú inteligenciu a hĺbku prežívaného spevu, pričom svoj zvučný, rozsahom široký, v hĺbkach magický hlas neraz krotí do koncertnej podoby. Obdivuhodná je jeho štýlová diferencovanosť – od prostej línie starých kolied a zhudobnených modlitieb cez talianske vlnenie dynamiky, rakúsku vrúcnosť až po prednes modernejších vokálnych línií slovenskej a českej duchovnej hudby. V každej skladbe sa odráža intelekt speváka s jeho vokálnou krásou a pritom technicky perfektným prednesom.
Päť skladieb z prvého CD znie aj s farebne krásnym, zamatovo pôsobiacim, do obsahu skladieb plne zaangažovaným hlasom mezzosopranistky, sólistky Opery SND Terézie Kružliakovej. Ďalšou hodnotou albumu je textovo‑obrazové, no najmä hudobné predstavenie troch zaujímavých slovenských organov, ktoré sprevádzajú jednotlivé skladby. Prvým je barokový organ z r. 1793 z r. k. Kostola Nepoškvrneného počatia Panny Márie v Kysuckom Novom Meste (zo známej organovej dielne Pažických), ďalším je organ Johanna Fazekaša z r. 1827 z r. k. Kostola sv. Štefana Uhorského v Stupave a napokon organ bratov Muškovcov z r. 2015 z r. k. Kostola Ducha Svätého v Sielnici.
Na zvukovo diferencovaných organoch sprevádzajú sólistov: Wacław Golonka – organista z Krakova (na barokovom organe), český organista Pavel Svoboda na romantickom nástroji a Marek Paľa – Slovák, pôsobiaci na JAMU v Brne – na modernom, polyštýlovom organe v Sielnici. G. Beláček pozval do interpretačného kolektívu aj 22-ročného huslistu Martina Pavlíka (z AMU v Banskej Bystrici) a k ukážkam „starej hudby“ (na 1. CD) špecialistu na barokovú trúbku – Poliaka Tomasza Ślusarczyka, ktorý sa angažuje aj vo vedeckom bádaní prameňov cirkevnej hudby starého Poľska. Výber partnerov G. Beláčka bol overený koncertnou praxou sólistu a jeho snahou o podčiarknutie zvukovej pútavosti a autentickosti starších skladieb. Jediná pripomienka: škoda, že kvalitný, dlho pripravovaný a určite aj dlho realizovaný projekt nemá z editorského hľadiska jazykovo dokonalý booklet, aký by si zaslúžil…
Článok bol zverejnený v časopise Hudobný život 06/2022
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.