Aktuálne
Hudobný život 06/2022
Z obsahu vyberáme:
TÉMA: Kríza v SND - M. Drlička, P. Unger, M. Mojžišová, V. Blaho, ROZHOVORY: J. Belišová - U Rómov som sa priučila ľudskej blízkosti / M. Budoš - Vekom sa viac koncentrujem, NA CHATE: P. Zagar a V. Lovranová o recitáli Iva Pogorelića vo Viedni, NOVÁ HUDBA: Alia amnis, AURIS INTERNA: K stopám etnickej rôznorodosti (J. Filip), HUDOBNÉ DIVADLO: Tosca v Štátnom divadle Košice, muzikál The Bodyguard na Novej scéne, SPRAVODAJSTVO: 70 rokov konzervatórií v Žiline a v Košiciach, KONCERTY: Košická hudobná jar, Slovenská filharmónia, Čarovné noci v opere, Hudba dneška v SNG, Slovenský komorný orchester, Allegretto Žilina 2022, Prešovské dni klasickej gitary, recitál Pavla Kohouta.
Čas nám nejako zdražel. Život medzi odchádzajúcimi obrazmi pandémie a vynárajúcimi sa prízrakmi tretej svetovej nabral na obrátkach. V roztočenej špirále sa míňajú turistické ponuky a na hudobné lokality ktosi euforicky vystrelil akcie ako lacné trblietavé párty konfety… Pandemické prebytky premiešané s novinkami. Jasné, že skonzumovať sa to všetko naraz nedá, a tak to trochu pripomína odpadkový kôš mestskej domácnosti v blahobytnej spoločnosti. Vraj treba žiť v prítomnosti, naplno, „kým sa dá“, valí sa odvšadiaľ… Čakám, kedy už hudobná pospolitosť pocíti tú katarznú ťažobu v žalúdku, kedy organizátori i publikum vytriezvejú z ošiaľu postkovidového otvorenia. Kedy to žiť naozaj začne byť aj skutočným žitím v prítomnosti. V kvalite, intenzite, v ponore, v hlbokom zážitku, ktorý môže byť aj šokujúci, vytrhávajúci z pohodlia a ktorý dokáže naštrbiť už dlho vládnuce konzumné vnímanie éry interpretačného uniformizmu. Tiež o tom je dialóg skladateľa Petra Zagara a klaviristky Veroniky Lovranovej na margo nedávneho koncertu Iva Pogorelića vo Viedni.
Etnomuzikologička Jana Belišová je dlhodobo v kontakte s rómskou hudbou v jej prirodzenom prostredí a podáva o tom fascinujúce svedectvá. Aj v rozhovore s Janou Ambrózovou – pustite si k nemu niečo z terénnych záznamov na webovom portáli Žudro E Zbierka a vykročte z ďalšej bubliny.
Bublinu európskej artificiálnej hudby zaujímavo nasvecuje rozhovor s gitaristom a skladateľom Mariánom Budošom, ktorý žije viac než 20 rokov v Austrálii a svoj nový profesionálny priestor predstavuje ako svet bez umeleckých predsudkov, svet slobodnej voľby „ako komponovať“.
Opäť sa venujeme situácii v Opere SND, predstavujeme Aliu amnis – nový ansámbel z východného Slovenska, pripomíname 70-ročné konzervatóriá v Žiline a v Košiciach, čítať môžete aj o festivaloch, koncertoch, nových CD…
Ďakujeme, že nás čítate.
Andrea Serečinová
Články